Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rotacismus v češtině a jeho percepční odezva
Název práce v češtině: Rotacismus v češtině a jeho percepční odezva
Název v anglickém jazyce: Rotacism in Czech and its perceptual response
Klíčová slova: artikulace|narušení komunikační schopnosti|dyslálie|rotacismus|percepční odezva|percepční skóre|čeština
Klíčová slova anglicky: articulation|communication disorder|dyslalia|rhotacism|perceptive response|perception score|czech
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Fonetický ústav (21-FU)
Vedoucí / školitel: Mgr. Martina Černá
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.04.2021
Datum zadání: 07.04.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.04.2021
Datum a čas obhajoby: 06.09.2022 13:15
Datum odevzdání elektronické podoby:03.08.2022
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Radek Skarnitzl, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
- prostudovat relevantní literaturu a vypracovat přehled dosavadních přístupů k dané problematice
- pořídit nahrávky projevů pěti až osmi mluvčích s rotacismem
- provést detailní fonetický popis nahrávek se zaměřením na charakter dané řečové vady
- z pořízených nahrávek sestavit percepční test nepřímo mapující postoje posluchačů vůči mluvčím s rotacismem, ten následně zadat alespoň dvaceti respondentům
- zjištěné výsledky porovnat s poznatky uváděnými v prostudované literatuře, vyvodit závěry
Seznam odborné literatury
Ball, M. J., Müller, N. (Eds.). (2005). Phonetics for communication disorders. London: Lawrence Erlbaum Associates. (vybrané kapitoly)
Bebout, L., & Arthur, B. (1992). Cross-cultural attitudes toward speech disorders. Journal of Speech and Hearing Research, 35(1), 45–53.
Burroughs, E., & Tomblin, B. (1990). Speech and language correlates of adults’ judgments of children. Journal of Speech and Hearing Disorders, 55, 485–494.
Clark, E. V. (Ed.). (2016). New York: First language acquisition. Cambridge University Press. (vybrané kapitoly)
Cummings, L. (Ed.). (2014). The Cambridge handbook of communication disorders. New York: Cambridge University Press. (vybrané kapitoly)
De Nil, L., & Brutten, G. (1990). Speech-associated attitudes: Stuttering, voice disordered, articulation disordered, and normal speaking children. Journal of Fluency Disorders, 15, 127–134.
Freeman, G., & Sonnega, J. (1956). Peer evaluation of children in speech correction class. Journal of Speech and Hearing Disorders, 21, 179–182.
Hall, B. C. (1991). Attitudes of fourth and sixth graders toward peers with mild articulation disorders. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 22, 334–340.
Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada.
Krahulcová, B. (2007). Dyslalie/patlavost. Praha: Beakra.
McKinnon, S., Hess, C., & Landry, R. (1986). Reactions of college students to speech disorders. Journal of Communication Disorders, 19, 75–82.
Overby, M., Carrell, T., Bernthal, J. (2007). Teachers' perceptions of students with speech sound disorders: a quantitative and qualitative analysis. In: Language, Speech, And Hearing Services In Schools. United States, 38, 4, 327-341.
Silverman, F., & Paulus, P. (1989). Peer reactions to teenagers who substitute /w/ for /r/. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 20, 205–218.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK