Učebnice češtiny pro Českou školu bez hranic Londýn
Název práce v češtině: | Učebnice češtiny pro Českou školu bez hranic Londýn |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Czech textbooks for the Czech School without Borders London |
Klíčová slova: | Česká škola bez hranic|učebnice|schvalovací doložka|učební úloha|komunikační výchova |
Klíčová slova anglicky: | Czech Schools without Borders|textbook|approval clause|learning task|communicative education |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 25.03.2021 |
Datum zadání: | 19.04.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 06.05.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílempráce je: a) zjistit, zda a do jaké míry vyhovují učebnice češtiny určené pro žáky České školy bez hranic Londýn dvojím nárokům: (aa) nárokům platných programových dokumentů MŠMT, především RVP ZV, (bb) nárokům daným podmínkami výuky v České škole bez hranic a reálnými možnostmi a potřebami žáků a jejich rodičů; b) navrhnout podle možností potřebné úpravy užívaných či navržených učebních materiálů. Postup práce: a) Analýza požadavků programových a dalších normativních dokumentů MŠMT na výuku češtiny na České škole bez hranic Londýn, na užívané učebnice, další učební materiály i vlastní výuku. b) Zjištění a analýza místních podmínek výuky češtiny v České škole bez hranic Londýn a jejích potřeb viděných očima vyučujících na uvedené škole a podle možností i očima žáků a jejich rodičů. Data budou získána s pomocí polostrukturovaných rozhovorů. c) Analýza učebních materiálů užívaných na této škole nebo pro její potřeby připravovaných, a to se zřetelem k poznatkům získaným při analýzách uvedených v bodě a) a b), identifikace slabých míst/problémů. d) Návrh řešení problémů zjištěných předchozí analýzou, jeho předložení k oponentuře učiteli školy. e) Shrnutí výsledků, jejich vyhodnocení, formulace závěrů. |
Seznam odborné literatury |
BAKER, Colin; PRYS JONES, Sylvia, 1998. Encyclopedia of bilingualism and bilingual education. Multilingual Matters 1998 (nebo pozdější vydání) CONTEH, Jean, 2006. Promoting Learning for Bilingual Pupils 3-11: Opening Doors to Success. London: SAGE. ISBN 1446234746. CONTEH, Jean, 2012. Teaching Bilingual and EAL Learners in Primary Schools. London: Learning Matters. ISBN 0857257498. CUMMINS, Jim, 2003. Bilingual Education: Basic Principles. In DEWAELE, Jean-Mrc et al., 2003. Bilingualism: Beyond Basic Principles: Festschrift in Honour of Hugo Baetens Beardsmore. Multilingual Matters. ISBN 1853596256. ČESKÁ ŠKOLA BEZ HRANIC, (2010). Vzdělávací program Českých škol bez hranic (a jim metodicky příbuzných zahraničních škol) pro předškolní a základní vzdělávání pro 1. a 2. stupeň [online, platné znění]. GREAT BRITAIN. DEPARTMENT FOR EDUCATION AND SKILLS, (2004). Excellence and Enjoyment: Learning and teaching for bilingual children in the primary years. London: Department for Education and Skills [online, platné znění]. GROSJEAN, Francois, 2008. Studying bilinguals. New York: Oxford University Press, 2008. Oxford linguistics. ISBN 978-0-19-928129-9. HALL, Deryn et al., 2012. Assessing the Needs of Bilingual Pupils: Living in Two Languages. London: Routledge. ISBN 1136613188. HERBSOVÁ, Adéla, 2017. Metodika jazykové výuky bilingvních dětí (případová studie). DP, FF UK. KROPÁČOVÁ, Jitka, 2006. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 136 s. ISBN 80-2441-511-9. MORGENSTERNOVÁ, Monika, ŠULOVÁ, Lenka, SCHOLL, Lucie, 2011. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer Česká republika. ISBN 978-80-7357-678-3. NIKL, J. Metody projektování učebních úloh. Hradec Králové: Gaudeamus 1997. PLISCHKE, Jitka, 2008. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem z hlediska přípravy učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. 116 s. ISBN 978-80-244-2162-9. PRŮCHA, J. Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. SÝKORA, M. Učebnice - její úloha v práci učitele a ve studijní činnosti žáků a studentů. Praha: EM - Effect, 1996. ŠEBESTA. K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum 2005. ŠTEFÁNIK, Jozef, 2000. Jeden člověk, dva jazyky: dvojjazyčnosť u detí - predsudky a skutočnosti. Bratislava: Academic Electronic Press. ISBN 80-88880-41-6. |