Design jako jedna z příčin problematického používání technologií: povědomí uživatelů o návykovém designu
Název práce v češtině: | Design jako jedna z příčin problematického používání technologií: povědomí uživatelů o návykovém designu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Design as One of the Causes of Problematic Use of Technology: User Awareness of Addictive Design |
Klíčová slova: | ekonomika pozornosti|návykový design|persvazivní design|problematické používání technologií|digitální závislost|SAS-SV |
Klíčová slova anglicky: | Attention Economy|Addictive Design|Persuasive Design|Problematic Use of Technology|Digital Addiction|SAS-SV |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 11.03.2021 |
Datum zadání: | 11.03.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.03.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Nina Wanča, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Digitální zařízení neustále volají po naší pozornosti. Dochází k problematickému používání technologií představující excesivní používání, které je neplánované, nekontrolovatelné, bez záměru, a zasahuje do běžného života. Za jednu z příčin je považován tzv. návykový design. Ten svými principy manipuluje uživatele k opakovanému a častému používání technologií a nástrojů, které je posléze prováděno ze zvyku a bezmyšlenkovitě. V dosavadní literatuře zatím neexistuje vhodný nástroj pro ověřování povědomí uživatelů o těchto principech. Hlavním cílem této práce je proto navržení vhodného nástroje k tomuto ověření a jeho validace. V teoretické části práce bude na základě literatury a výzkumů vymezen pojem návykový design a jeho zásady. Cílem praktické části práce bude navržení dotazníku testujícího povědomí o principech návykového designu, jeho pilotáž a použití v českém prostředí. Metodologicky bude práce využívat kvantitativní metody na vzorku obecné populace ČR. Předběžná osnova: Teoretická část ○ Zasazení do kontextu digitálních technologií ○ Problematické používání technologií ○ Vymezení pojmu návykový design a jeho principy Praktická část ○ Vývoj dotazníku ○ Metodologie ○ Test gramotnosti o principech návykového designu ○ Pilotáž a interpretace jejích výsledků Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
ALTER, Adam L. Irresistible: The Rise of Addictive Technology and the Business of Keeping Us Hooked. New York: Penguin Press, 2017. ISBN 9781594206641 CASE, Amber. Calm Technology: principles and patterns for non-intrusive design. Beijing: O'Reilly, 2015. ISBN 9781491925881. EYAL, Nir. Hooked: how to build habit-forming products. New York: Penguin Group, 2014. ISBN 1591847788. HSU, Cheryl. Unconsciousness by Design: Addictive Technologies and the Escape from Freedom. Toronto: OCAD University, 2017, Dostupné z: http://openresearch.ocadu.ca/id/eprint/1743 MONTEIRO, Mike. Ruined by design: How Designers Destroyed the World, and What We Can Do to Fix it. San Francisco: Mule design, 2019. ISBN 1090532083. MOORE, Gerald. Dopamining and Disadjustment: Addiction and Digital Capitalism. In Are We All Addicts Now? Digital Dependence. Bartlett, Vanessa & Bowden-Jones, Henrietta Liverpool University Press, 2017. 68-75. ISBN 978-1-786-94081-0. WU, Tim. The attention merchants: the epic scramble to get inside our heads. New York: Alfred A. Knopf, 2016. ISBN 9780385352017. DOW SCHÜLL, Natasha. Addiction by Design: Machine Gambling in Las Vegas. Princeton: Princeton University Press, 2012. ISBN 978-0-691-12755-2. SCHNEIDER, Christoph, Markus WEINMANN, Jan VOM BROCKE. Digital Nudging: Guiding Online User Choices through Interface Design. Communications of the ACM. 2018, 61. 67–73, DOI: 10.1145/3213765. ISSN 0001-0782. |