Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Riziko šikanózního chování u žáků mladšího školního věku v souvislosti s využíváním sociálních sítí
Název práce v češtině: Riziko šikanózního chování u žáků mladšího školního věku v souvislosti s využíváním sociálních sítí
Název v anglickém jazyce: Risk of bullying in young pupils in connection with the use of social networks
Klíčová slova: mladší školní věk|kyberprostor|sociální sítě|šikana|kyberšikana
Klíčová slova anglicky: Middle Childhood|Cyberspace|Social Networking Sites|Bullying|Cyberbullying
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 11.03.2021
Datum zadání: 11.03.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.05.2022
Datum a čas obhajoby: 17.06.2022 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:04.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 17.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Ondřej Pešout, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat působení sociálních sítí na vznik šikanózního chování u dětí mladšího školního věku a zmapovat zkušenosti dětí s tímto chováním na prvním stupni základní školy.
Literárně přehledová část nejprve představí vývoj dítěte mladšího školního věku s akcentem na kognitivní a sociální vývoj. Budou popsány klíčové aspekty kyberprostoru a následně vysvětleny pojmy šikana a kyberšikana. Část bude věnována prevenci v oblasti kyberšikany a šikany související s užíváním sociálních sítí.
S ohledem na epidemiologickou situaci bude proveden návrh kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů v rámci fokusových skupin. Cílem výzkumu by bylo zmapovat zkušenosti žáků mladšího školního věku s kyberšikanou a šikanou podmíněnou komunikací na sociálních sítích. Zkoumanou populací budou žáci čtvrté a páté třídy ZŠ. Fokusové skupiny bude tvořit 4-6 žáků, pravděpodobně budu pracovat se 4 skupinami. Rozhovory budou pro účely kvalitativní analýzy nahrávány. Výzkum může pomoci zmapovat zkušenosti žáků s kyberšikanou a šikanózním chováním v online prostředí zejména v době, kdy děti byly a jsou nuceny využívat komunikační platformy a sociální sítě. Praktickým výstupem práce by byla také doporučení pro rodiče a pedagogy, která by měla pomoci předcházet těmto nepříznivým jevům sociální povahy.
Seznam odborné literatury
Černá, A., Dědková, L., Macháčková, H., & Ševčíková, A. (2013). Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Grada.

Hulanová, L. (2012). Internetová kriminalita páchaná na dětech: psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality. Triton.

Janošová, P., Kollerová, L., Zábrodská, K., Kressa, J., & Dědová, M. (2016). Psychologie školní šikany. Grada.

Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Portál.

Kopecký, K. (2013). Rizika internetové komunikace v teorii a praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3571-8.

Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie: 2., aktualizované vydání. Grada.

Ševčíková, A. (2014). Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Grada.
Vašutová, M. (2010). Proměny šikany ve světě nových médií. Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK