Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Efektivita tréninku sociální kognice u dospělých s projevy ADHD
Název práce v češtině: Efektivita tréninku sociální kognice u dospělých s projevy ADHD
Název v anglickém jazyce: The effectiveness of social cognitive training in adults with ADHD symptoms
Klíčová slova: ADHD|ADHD v dospělosti|sociální kognice|trénink sociální kognice|SCIT|Teorie mysli|zpracování emocí|sociální percepce|atribuce
Klíčová slova anglicky: ADHD|adult ADHD|social cognition|social cognition training|SCIT|Theory of mind|emotion processing|social perception|attribution
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Petra Šustová
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.03.2021
Datum zadání: 05.03.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.05.2021
Datum a čas obhajoby: 01.09.2021 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:23.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 01.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Alexandra Fonville, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zhodnocení a porovnání efektivity vybraných programů pro trénink sociální kognice u dospělých s projevy ADHD.
V literárně přehledové části práce bude popsán deficit v konkrétních doménách sociální kognice u dospělých s projevy ADHD a problematika této diagnózy obecně. Bude vymezena sociální kognice jako taková, a její jednotlivé domény.
Dále se práce zaměří na základní poznatky z neurozobrazovacích studií ohledně abnormalit v oblastech a sítích vztahujících se k sociální kognici. Bude také podán přehled ověřených metod pro zjišťování úrovně sociální kognice. Poté budou představeny jednotlivé programy na trénování sociální kognice, jak ty, které se zaměřují pouze na sociální kognici samotnou či na její specifické domény, tak takové, které ji kombinují s dalšími oblastmi kognitivního či jiného tréninku. Na základě dostupné literatury budou popsány klíčové charakteristiky úspěšného tréninku sociální kognice, - např. kdy je vhodná doba s ním začít, zda a jaké skupiny pacientů z něj benefitují. Práce dále shrne, zda existují dostatečné důkazy pro to, že by jednotlivé sociálně kognitivní tréninkové programy zlepšovaly sociální kognici a působily na psychosociální fungování, a měly tak pozitivní vliv na kvalitu života.

V literárně přehledové části práce bude popsán deficit v konkrétních doménách sociální kognice u dospělých s projevy ADHD a problematika této diagnózy obecně. Bude vymezena sociální kognice jako taková, a její jednotlivé domény.
Dále se práce zaměří na základní poznatky z neurozobrazovacích studií ohledně abnormalit v oblastech a sítích vztahujících se k sociální kognici. Bude také podán přehled ověřených metod pro zjišťování úrovně sociální kognice. Poté budou představeny jednotlivé programy na trénování sociální kognice, jak ty, které se zaměřují pouze na sociální kognici samotnou či na její specifické domény, tak takové, které ji kombinují s dalšími oblastmi kognitivního či jiného tréninku. Na základě dostupné literatury budou popsány klíčové charakteristiky úspěšného tréninku sociální kognice, - např. kdy je vhodná doba s ním začít, zda a jaké skupiny pacientů z něj benefitují. Práce dále shrne, zda existují dostatečné důkazy pro to, že by jednotlivé sociálně kognitivní tréninkové programy zlepšovaly sociální kognici a působily na psychosociální fungování, a měly tak pozitivní vliv na kvalitu života.
Seznam odborné literatury
Bolat, N., Eyüboğlu, D., Eyüboğlu, M., Sargin, E., & Eliaçık, K. (2017). Emotion recognition and theory of mind deficits in children with attention deficit hyperactivity disorder [Online]. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 18(3), 250-256.https://doi.org/10.5455/apd.237695
Fernández-sotos, P., Torio, I., Fernández-caballero, A., Navarro, E., González, P., Dompablo, M., & Rodriguez-jimenez, R. (2019). Social cognition remediation interventions: A systematic mapping review [Online]. Plos One, 14(6), 1-20.https://doi.org/10.1371/journal.pone.0218720¨

Nijmeijer, J.S., Minderaa, R.B., Buitelaar, J.K., Mulligan, A., Hartman, C.A., & Hoekstra, P.J. (2008). Attention-deficit/hyperactivity disorder and social dysfunctioning. Clinical Psychology Review, 28 (4), 692-708.https://doi.org/10.1016/j.cpr.2007.10.003.

Øie, M., Sundet, K., & Ueland, T. (2011). Neurocognition and functional outcome in early-onset schizophrenia and attention-deficit/hyperactivity disorder: A 13-year follow-up [Online]. Neuropsychology, 25(1), 25-35. https://doi.org/10.1037/a0020855

Uekermann, J., Kraemer M., Abdel-Hamid, M., Schimmelmann, B.G., Hebebrand, J., Daum, I., Wiltfang, J., & Kis, B. (2010). Social cognition in attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) [Online]. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 34 (5), 734-743.https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2009.10.009.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK