Společenská role barokního tance jako výraz recepce francouzské kultury v 17.–18. století
Název práce v češtině: | Společenská role barokního tance jako výraz recepce francouzské kultury v 17.–18. století |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Social Role of Baroque Dance as an Expression of French Culture in the 17th–18th Century |
Klíčová slova: | barokní tanec|společenský tanec|taneční vzdělání|plesy|etiketa|taneční příručky|zdvořilost|francouzská kultura|české země|17.-18. století|Pierre Rameau |
Klíčová slova anglicky: | baroque dance|social dance|dancing education|balls|etiquette|dance manuals|civility|French culture|Czech lands|17th-18th century|Pierre Rameau |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českých dějin (21-UCD) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jan Zdichynec, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 02.03.2021 |
Datum zadání: | 04.03.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.04.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 31.05.2022 12:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.05.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 31.05.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Daniela Tinková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce bude pojednávat o francouzském barokním tanečním stylu v kontextu jeho sociálního významu. Autorka se proto zaměří na tanec společenský, který tak bude nutné vymezit a odlišit od tance lidového či jevištního, k čemuž bude využita typologie tance Andriy Nahachewského.
Autorka bude postupovat od vymezení pojmu barokní tanec, který je klíčový pro téma celé práce. K tomu bude třeba stručně charakterizovat zásady barokního tance jakožto tanečního stylu a představit prameny, ze kterých usuzujeme o jeho technice a podobě, tzn. zejména francouzské taneční příručky. Pomocí datace pramenů se autorka pokusí vymezit barokní tanec i časově. Dále se pokusí zodpovědět, jakým způsobem se odrážel francouzský taneční styl v českých zemích, a popsat s tím související podobu tance v daném období u nás. Ve druhé kapitole autorka zasadí fenomén tance do širšího kulturního kontextu, objasní význam tance v raně novověké společnosti a popíše příležitosti k tanci. Důraz bude kladen zejména na tanec společenský, proto se dotkneme také fenoménu barokních festivit, jejichž nedílnou součástí tanec byl. Opomenuta nezůstane ani významná role tance ve vzdělání šlechtice a úloha tanečního mistra. Ve třetí části se autorka bude snažit proniknout přímo do tance, ale stále v mezích jeho společenského rozměru, tedy nikoliv z hlediska taneční techniky, ale z hlediska etikety a estetiky pohybu uplatňovaných ve společenském tanci. Ve středu zájmu bude otázka, jak se promítaly společenské konvence do tance a naopak, jakým způsobem se prováděly poklony a zdvořilosti, vyzvání k tanci apod. Autorka zde bude vycházet tanečních příruček Pierra Rameaua, francouzských spisů o společenském chování a ikonografického materiálu. Práce bude obsahovat kapitolu reflektující aplikaci získaných poznatků v projektové výuce. Předpokládaná osnova práce: Úvod – představení problematiky, typologie tance, definice společenského tance, metodologické přístupy, přehled literatury I. Barokní tanec – vymezení pojmu, přehled pramenů, rozšíření francouzského stylu, podoba tance v českých zemích II. Význam tance ve společnosti – příležitosti k tanci, fenomén barokních festivit, vzdělání III. Etiketa v tanci – poklony, zdvořilosti, vyzvání k tanci, estetika pohybu IV. Didaktický přesah Závěr |
Seznam odborné literatury |
Prameny:
Courtin, Antoine de. Nouveau traité de la civilité. Paris: H. Josset, 1671.[1] FARET, Nicolas. L’honneste-homme ou, L’art de plaire a la court. Paris: 1630. FEUILLET, Raoul Auger. Choregraphie, ou l’art de décrire la dance, par caracteres, figures et signes démonstratifs. Paris: Auteur, Michel Brunet, 1700. LAUZE, François de. Apologie de la danse et la parfaicte méthode de l’enseigner tant aux cavaliers qu’aux dames. [s. n.] 1623. Molière. Měšťák šlechticem. Praha: Artur, 2019, přel. J. Z. Novák. RAMEAU, Pierre. Le maître à danser. Paris: Jean Villette, 1725. RAMEAU, Pierre. Abbregé de la nouvelle methode, dans l’art d’ecrire ou de traçer toutes sortes de danses de ville. Paris: Auteur, Jean Villette, 1725. PÉCOUR, Guillaume-Louis. Nouveau recüeil de dance de bal et celle de ballet contenant un tres grand nombres des meillieures entrées de ballet. Paris: Gaudrau, 1715. Literatura: BAROCHOVÁ, Hana. Taneční mistr a jeho role v historii tance. Diplomová práce. HAMU, Praha 2000. BRYAN, Mikuláš. Teatralita renesančního tance: Francie. Diplomová práce, Katedra divadelní vědy FF UK, Praha 2008. CASA, Giovanni Della. Galateo anebo O mravích. Praha: Odeon, 1971, přel. Adolf Felix. CASTIGLIONE, Baldassare. Dvořan. Praha: Odeon, 1978, přel. Adolf Felix. DELIUS, Rudolf von. Tanec a erotika: myšlenky k vytváření ženiny osobnosti. Praha: Občanská knihtiskárna, 1940. DOLEŽALOVÁ, Kateřina. Dvorský tanec v italské raně renesanční kultuře. Diplomová práce, Katedra kulturologie FF UK, Praha 2007. DÜLMEN, Richard van. Kultura a každodenní život v raném novověku (16.–18. století). Praha: Argo, 1999, přel. Martina Nováková. ELIAS, Norbert, NODL, Martin, ed. O procesu civilizace: sociogenetické a psychogenetické studie. I., Proměny chování světských horních vrstev na Západě. Praha: Argo, 2006, přel. Josef Boček. ELIAS, Norbert. The Court society. New York: Pantheon Books, 1975. FEJTOVÁ, Olga – LEDVINKA, Václav – PEŠEK, Jiří – VLNAS, Vít. Barokní Praha – barokní Čechie 1620–1740: sborník příspěvků z vědecké konference o fenoménu baroka v Čechách, Praha, Anežský klášter a Clam-Gallasův palác, 24.–27. září 2001. Praha: Archiv hlavního města Prahy, 2004. GREBENÍČKOVÁ, Růžena. Tělo a tělesnost v novověkém myšlení. Praha: PROSTOR, 1997. HEERS, Jacques. Svátky bláznů a karnevaly. Praha: Argo, 2006, přel. Helena Beguivinová. HARRIS-WARRICK, Rebecca. Dance and Drama in French Baroque Opera. Cambridge: University Press, 2016. HILTON, Wendy. A Dance for Kings: The 17th-Century French "Courante". Its Character, Step-Patterns, Metric and Proportional Foundations. Oxford University Press: Early Music, vol. 5, no. 2, 1977, s. 160–172. Zdroj: JSTOR. HILTON, Wendy. Dance of Court and Theater: The French Noble Style 1690-1725. [S. L.]: Pendragon Press, 1991. HILTON, Wendy. Dances to music by Jean-Baptiste Lully. Oxford University Press: Early Music, vol. 14, no. 1, 1986, s. 50–63. Zdroj: JSTOR. Hrbek, Jiří. České barokní korunovace. Praha: NLN, 2010. HUBÁČKOVÁ, Pavla. Společenský styk v 18. století z pohledu dobových příruček. Bakalářská práce, FF UK, Praha 2018. JŮZL, Miloš et al. (ed.). Dějiny umělecké kultury I. Praha: SPN, 1989. KAZÁROVÁ, Helena. Barokní balet ve střední Evropě. Praha: AMU, 2008. KAZÁROVÁ, Helena. Barokní taneční formy. Praha: AMU, 2005. KLEMENTOVÁ, Kateřina. Renesanční tanec: zrcadlo kultury raně novověké společnosti. Disertační práce, Katedra kulturologie FF UK, Praha 2015. KRÖSCHLOVÁ, Eva. Kapitoly o tanci. In: Jůzl, M. et al. (ed.). Dějiny umělecké kultury. Praha: SPN, 1990. KRÖSCHLOVÁ, Eva. Dobové tance 16. až 19. století. Praha: SPN, 1981. LITTLE, Meredith. Dance under Louis XIV and XV: Some Implications for the Musician. Oxford University Press: Early Music, vol. 3, no. 4, 1975, s. 331–340. Zdroj: JSTOR. LITTLE, Meredith. Recent Research in European Dance, 1400-1800. Oxford University Press: Early Music, vol. 14, no. 1, 1986, s. 4–14. Zdroj: JSTOR. Nahachewsky, Andriy. Participatory and Presentational Dance as Ethnochoreological Categories. Dance Research Journal, vol. 27, no. 1 (Spring) 1995, s. 1–15. Zdroj: JSTOR. Pavelec, Petr – Slavko, Pavel (eds.). Metodika pro přípravu a realizaci historicky poučených festivit v prostředí hradů a zámků – I. Praha: NPÚ, 2015. Petráň, Josef – Petráňová, Lydia – Šimek, Eduard – Vogeltanz, Jan. Dějiny hmotné kultury. II/2, Kultura každodenního života od 16. do 18. století. Praha: Karolinum, Ministerstvo kultury ČR, 1997. ROUSOVÁ, Andrea (ed.). Tance a slavnosti 16.–18. století. Praha: Národní galerie, 2008. SADIE, Julie Anne. France: Paris and its Environs. In: SADIE, Julie Anne (ed.). Companion to Baroque Music. New York: Oxford University Press, 2002, s. 91-147. VILLARI, Rosario. Barokní člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad, 2004. ZÍBRT, Čeněk. Jak se kdy v Čechách tancovalo. Praha: SNKLHU, 1960. [1]Pokud není uvedeno jinak, pracovala jsem s příručkami o tanci v online vydání na gallica.bnf.fr. |