Střídání replik mluvčích při distanční výuce
Název práce v češtině: | Střídání replik mluvčích při distanční výuce |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Turn-taking in distance teaching |
Klíčová slova: | konverzační analýza|střídání mluvčích|interakce ve třídě|distanční výuka|počítačem zprostředkovaná komunikace|videohovory |
Klíčová slova anglicky: | Conversation analysis|turn-taking|classroom interaction|distance learning|computer-mediated communication|videocalls |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav obecné lingvistiky (21-ULING) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jiří Nekvapil, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 24.02.2021 |
Datum zadání: | 24.02.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.03.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2022 10:20 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.08.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Martin Havlík, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Ve své práci budu metodami konverzační analýzy zkoumat nahrávky videohovorů provedených za účelem distanční výuky. Taková forma komunikace je v mnohém specifická – je závislá na technologiích, mluvčí mají omezený přístup k vizuální stránce komunikace a nemají dostatek zpětné vazby a jde o zvláštní komunikační situaci (každý z komunikačních partnerů se nachází v odlišném prostředí, které ho může nějak ovlivňovat). Specifika přináší rovněž skutečnost, že se jedná o výuku – jde o komunikaci částečně připravenou, je do jisté míry formální a zpravidla je jeden mluvčí (vyučující) dominantní. Cílem mé práce je zjistit, jak tato specifika ovlivňují organizaci rozhovoru, především pak mechanismus střídání replik mluvčích. Metodologie a data Pro účely práce budu pozorovat videonahrávky pořízené na platformách Zoom a Teams během distanční výuky na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Momentálně mám k dispozici více než 50 nahrávek od 8 různých vyučujících, přičemž jejich sběr stále probíhá a finální počet stanovím tak, aby byl vyrovnaný poměr nahrávek ze Zoom a Teams, stejně jako poměr přednášek a seminářů. Hovory jsou vedeny v češtině nebo angličtině. V nahrávkách se zaměřím na místa, kde dochází ke střídání mluvčích nebo snaze o něj, případně k dalším aspektům organizace rozhovoru, které jsou ovlivněné zmíněnými specifickými podmínkami. Pro relevantní místa zhotovím přepis dle zásad konverzační analýzy, na kterém pak v práci doložím popisované jevy. Na základě svých pozorování se pokusím vyvodit obecnější závěry platící pro komunikaci v podobných podmínkách. Výzkumné otázky Jak se v organizaci rozhovoru projevuje jeho distanční charakter a závislost na technologiích a jak se s těmito projevy mluvčí vypořádávají? Jakými strategiemi vyučující předává slovo studentům či od nich získává zpětnou vazbu? Jakými strategiemi si studenti zajišťují slovo pro sebe? |
Seznam odborné literatury |
EARNSHAW, Yvonne. Navigating Turn-Taking and Conversational Repair in an Online Synchronous Course. Online Learning Journal. Beaverton, 2017, 21(4), 315-336. Dostupné z: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1163469.pdf TUDINI, V., LIDDICOAT, A. J. Computer-Mediated Communication and Conversation Analysis. In: THORNE, S., MAY, S. Language, Education and Technology. Encyclopedia of Language and Education. New York: Springer, 2016, 1-12. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/314083998_Computer-Mediated_Communication_and_Conversation_Analysis MAZUR, Joan M. Conversation Analysis for Educational Technologists: Theoretical and Methodological Issues for Researching the Structures, Processes and Meaning of On-line Talk. Handbook of Research on Educational Communications and Technology. 2004. Dostupné z: https://members.aect.org/edtech/40.pdf TŮMA, F. Konverzační analýza a interakce ve třídě: východiska a metodologické aspekty. Pedagogická orientace. 2016, 26(3), 415–441. https://journals.muni.cz/pedor/article/view/6133/5506 ALQBAILAT, N. M. I. Internet Linguistics: A Conversational Analysis of Online Synchronous Chat and Face-to-Face Conversations of EFL Undergraduate Students in Jordan. Getafe, 2019. Doctoral Thesis. Universidad Carlos III de Madrid. Dostupné z: https://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/29806/linguistics_alqbailat_tesis_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y HAVLÍK, Martin. Sekvenční a prozodické aspekty rozhovoru. Praha, 2012. Disertační práce. Univerzita Karlova v Praze. Filozofická fakulta. AUER, Peter. Jazyková interakce. Praha: NLN, 2019. |