Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Střídání replik mluvčích při distanční výuce
Název práce v češtině: Střídání replik mluvčích při distanční výuce
Název v anglickém jazyce: Turn-taking in distance teaching
Klíčová slova: konverzační analýza|střídání mluvčích|interakce ve třídě|distanční výuka|počítačem zprostředkovaná komunikace|videohovory
Klíčová slova anglicky: Conversation analysis|turn-taking|classroom interaction|distance learning|computer-mediated communication|videocalls
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav obecné lingvistiky (21-ULING)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jiří Nekvapil, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 24.02.2021
Datum zadání: 24.02.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 23.03.2021
Datum a čas obhajoby: 06.09.2022 10:20
Datum odevzdání elektronické podoby:15.08.2022
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Martin Havlík, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Ve své práci budu metodami konverzační analýzy zkoumat nahrávky videohovorů provedených za účelem distanční výuky. Taková forma komunikace je v mnohém specifická – je závislá na technologiích, mluvčí mají omezený přístup k vizuální stránce komunikace a nemají dostatek zpětné vazby a jde o zvláštní komunikační situaci (každý z komunikačních partnerů se nachází v odlišném prostředí, které ho může nějak ovlivňovat). Specifika přináší rovněž skutečnost, že se jedná o výuku – jde o komunikaci částečně připravenou, je do jisté míry formální a zpravidla je jeden mluvčí (vyučující) dominantní. Cílem mé práce je zjistit, jak tato specifika ovlivňují organizaci rozhovoru, především pak mechanismus střídání replik mluvčích.
Metodologie a data
Pro účely práce budu pozorovat videonahrávky pořízené na platformách Zoom a Teams během distanční výuky na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Momentálně mám k dispozici více než 50 nahrávek od 8 různých vyučujících, přičemž jejich sběr stále probíhá a finální počet stanovím tak, aby byl vyrovnaný poměr nahrávek ze Zoom a Teams, stejně jako poměr přednášek a seminářů. Hovory jsou vedeny v češtině nebo angličtině. V nahrávkách se zaměřím na místa, kde dochází ke střídání mluvčích nebo snaze o něj, případně k dalším aspektům organizace rozhovoru, které jsou ovlivněné zmíněnými specifickými podmínkami. Pro relevantní místa zhotovím přepis dle zásad konverzační analýzy, na kterém pak v práci doložím popisované jevy. Na základě svých pozorování se pokusím vyvodit obecnější závěry platící pro komunikaci v podobných podmínkách.
Výzkumné otázky
Jak se v organizaci rozhovoru projevuje jeho distanční charakter a závislost na technologiích a jak se s těmito projevy mluvčí vypořádávají?
Jakými strategiemi vyučující předává slovo studentům či od nich získává zpětnou vazbu?
Jakými strategiemi si studenti zajišťují slovo pro sebe?
Seznam odborné literatury
EARNSHAW, Yvonne. Navigating Turn-Taking and Conversational Repair in an Online Synchronous Course. Online Learning Journal. Beaverton, 2017, 21(4), 315-336. Dostupné z: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1163469.pdf
TUDINI, V., LIDDICOAT, A. J. Computer-Mediated Communication and Conversation Analysis. In: THORNE, S., MAY, S. Language, Education and Technology. Encyclopedia of Language and Education. New York: Springer, 2016, 1-12. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/314083998_Computer-Mediated_Communication_and_Conversation_Analysis
MAZUR, Joan M. Conversation Analysis for Educational Technologists: Theoretical and Methodological Issues for Researching the Structures, Processes and Meaning of On-line Talk. Handbook of Research on Educational Communications and Technology. 2004. Dostupné z: https://members.aect.org/edtech/40.pdf
TŮMA, F. Konverzační analýza a interakce ve třídě: východiska a metodologické aspekty. Pedagogická orientace. 2016, 26(3), 415–441. https://journals.muni.cz/pedor/article/view/6133/5506
ALQBAILAT, N. M. I. Internet Linguistics: A Conversational Analysis of Online Synchronous Chat and Face-to-Face Conversations of EFL Undergraduate Students in Jordan. Getafe, 2019. Doctoral Thesis. Universidad Carlos III de Madrid. Dostupné z: https://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/29806/linguistics_alqbailat_tesis_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y
HAVLÍK, Martin. Sekvenční a prozodické aspekty rozhovoru. Praha, 2012. Disertační práce. Univerzita Karlova v Praze. Filozofická fakulta.
AUER, Peter. Jazyková interakce. Praha: NLN, 2019.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK