Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Cesty vedoucí ke zvýšení všímavosti
Název práce v češtině: Cesty vedoucí ke zvýšení všímavosti
Název v anglickém jazyce: Ways of improving mindfulness
Klíčová slova: všímavost|MBCT|MBSR|FFMQ|koučování
Klíčová slova anglicky: mindfulness|MBCT|MBSR|FFMQ|coaching
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 17.02.2021
Datum zadání: 17.02.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 23.03.2021
Datum a čas obhajoby: 31.01.2022 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:15.12.2021
Datum proběhlé obhajoby: 31.01.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Katarína Loneková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá způsoby, které vedou ke zvýšení všímavosti. Teoretická část zahrnuje stručnou historii konceptu všímavosti, standardizované výcviky všímavosti a jejich srovnání. Zmíněny budou i méně standardizované nebo nestandardizované postupy zvyšování všímavosti, jako jsou výcviky v koučování, tréninky emoční senzitivity, jóga, vzdělávání, aj. Práce se zároveň bude zabývat rozdílem mezi tím, jak pojmu všímavost rozumí laici, a jak odborníci.

Praktická část zahrnuje 1 kvalitativní a 3 kvantitativní výzkumy, s pomocí dotazníku The Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ). Kvalitativní výzkum se zabývá tím, jak pojmu všímavost rozumí laici a jaké vidí cesty jejího zvyšování. 1. kvantitativní výzkum má za cíl standardizaci testu prostřednictvím administrace reprezentativnímu vzorku a zpětného překladu testu. 2. kvantitativní výzkum bude between group, tedy srovnáním kontrolní skupiny (reprezentativního vzorku) se skupinou studentů psychologie. 3. kvantitativní výzkum bude within group, srovnávat skupiny účastníků výcviků v koučování před absolvováním výcviku a po jeho dokončení.

Záměrem diplomové práce je uvést přehled formálních i neformálních způsobů zvyšování všímavosti, přispět k výzkumu všímavosti, a zformulovat doporučení pro ty, co by svou všímavost rádi kultivovali.
Seznam odborné literatury
Baer, R. A. (2014). Practising Happiness: How Mindfulness Can Free You From Psychological Traps and Help You Build the Life You Want. Hachette UK.

Baer, R. A., Smith, G. T., Hopkins, J., Krietemeyer, J., & Toney, L. (2006). Using self-report assessment methods to explore facets of mindfulness. Assessment, 13(1), 27-45.

Baer, R. A., Smith, G. T., Lykins, E., Button, D., Krietemeyer, J., Sauer, S., ... & Williams, J. M. G. (2008). Construct validity of the five facet mindfulness questionnaire in meditating and nonmeditating samples. Assessment, 15(3), 329-342.

Bowlin, S. L., & Baer, R. A. (2012). Relationships between mindfulness, self-control, and psychological functioning. Personality and Individual Differences, 52(3), 411-415.

Brown, K. W., Creswell, J. D., & Ryan, R. M. (Eds.). (2015). Handbook of mindfulness: Theory, research, and practice. New York: The Guilford Press.


Feldman, C., & Kuyken, W. (2019). Mindfulness: Ancient wisdom meets modern psychology. Guilford Publications.

Hall, L. (2013). Mindful coaching: How mindfulness can transform coaching practice. Kogan Page Publishers.

Kabat‐Zinn, J. (2003). Mindfulness‐based interventions in context: past, present, and future. Clinical psychology: Science and practice, 10(2), 144-156.

Kuyken, W., Watkins, E., Holden, E., White, K., Taylor, R. S., Byford, S., ... & Dalgleish, T. (2010). How does mindfulness-based cognitive therapy work?. Behaviour research and therapy, 48(11), 1105-1112.

Palmer, S., & Whybrow, A. (2019). Handbook of coaching psychology: a guide for practitioners. London: Routledge.

Reb, J., & Atkins, P. W. (Eds.). (2015). Mindfulness in organizations: Foundations, research, and applications. Cambridge University Press.

Williams, M., & Penman, D. (2011). Mindfulness: A practical guide to finding peace in a frantic world. Hachette UK.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK