Pojem všeobecného vzdělání
Název práce v češtině: | Pojem všeobecného vzdělání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Concept of General Education |
Klíčová slova: | všeobecné vzdělání|celek poznání|struktura vědění|vzdělávací obsah|výběr učiva|uspořádání učiva|poznatky|osobnostní rozvoj|vzdělávací instituce|akademický pedagogický diskurz|reformní pedagogický diskurz|reforma vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | general education|omnitude of knowledge|knowledge structure|educational content|curriculum selection|curriculum organization|findings|personal development|educational institutions|academic pedagogical discourse|reform pedagogical discourse|reform of education |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 17.02.2021 |
Datum zadání: | 17.02.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 27.07.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 24.01.2023 11:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.01.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce je založena na analýze pojmu všeobecné vzdělání, směřující k jeho konkrétnímu pojetí. Přináší přehled historických pojetí všeobecného vzdělání, rozlišuje hledisko vzdělávacích institucí, ve kterém jde především o minimální základ vzdělání, společný všem členům dané společnosti, a ideu pojmu, poukazující k celku poznání a orientující způsoby jeho uchopení. Nahlíží všeobecné vzdělání jako síť souvislostí a vztahů mezi poznatky a zkoumá jeho význam v protilehlosti vůči vzdělání odbornému, jeho vliv na celostní utváření člověka, význam pro osobnostní rozvoj a utváření konkrétního života člověka v jeho životních pohybech. Zabývá se všeobecným vzděláním z hlediska vzdělávacího obsahu, individuálních i společenských potřeb a poukazuje na význam všeobecného vzdělání v rámci současného pedagogického diskurzu a reformních proměn. |
Seznam odborné literatury |
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: Devět věků člověka. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0786-3. GADAMER, Hans-Georg. Pravda a metoda I: Nárys filosofické hermeneutiky. Praha: Triáda, 2020. Edice Paprsek, sv. 18. ISBN 978-80-87256-62-6. CHLUP, Otokar. Středoškolská didaktika. Brno: Společnost Nových škol, 1935. CHLUP, Otokar, Josef KUBÁLEK a Jan UHER, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Novina, 1940. CHLUP, Otokar. Teorie základního učiva. Chlup, Otokar, ed. Z teorie výchovy a vyučování. Praha: Československá akademie věd, 1962, s. 31-135. KÁDNER, Otokar. Dějiny pedagogiky. Praha: Unie, 1923. KAŠČÁK, Ondrej a Branislav PUPALA. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009. ISBN 978-80-89055-98-2. KOLEKTIV. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice – Bílá kniha. Praha: MŠMT, 2001. ISBN 80-211-0372-8. KOLEKTIV. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. KOLEKTIV. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017. KOLEKTIV. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: MŠMT, 2020. ISBN 978-80-87601-47-1. KOMENSKÝ, Jan Amos. Obecná porada o nápravě věcí lidských. Praha: Svoboda, 1992. ISBN 80-205-0225-4. LIESSMANN, Konrad Paul. Hodina duchů: Praxe nevzdělanosti. Polemický spis. Praha: Academia, 2015. Edice XXI. století, sv. 38. ISBN 978-80-200-2530-2. LIESSMANN, Konrad Paul. Vzdělání jako provokace. Praha: Academia, 2018. S. 9-53. XXI. století, sv. 48. ISBN 978-80-200-2875-4. PATOČKA, Jan. Fenomenologické spisy II. Praha: Oikoymenh a Filosofia, 2009. ISBN 978-80-7298-420-6, 978-80-7007-332-2. PATOČKA, Jan. Fenomenologické spisy III/1. Praha: Oikoymenh, 2014. ISBN 978-80-7298-450-3. PIAGET, Jean; INHELDER Bärbel. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. Edice Klasici. ISBN 978-80-262-0691-0. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. STROUHAL, Martin. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada, 2013. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4212-0. STROUHAL, Martin a Stanislav ŠTECH, eds. Vzdělání a dnešek: Pedagogické, filosofické, historické a sociální perspektivy. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3558-3. TOYNBEE, Arnold J. Studium dějin. Praha: Práh, 1995. ISBN 80-85809-21-4. |