Láska, smrt a psaní: Utrpení XYZ
Název práce v češtině: | Láska, smrt a psaní: Utrpení XYZ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Love, death, and writing: The Sufferings of XYZ |
Klíčová slova: | psaní|láska|smrt|utrpení|intertextualita|fantastika|gotika|manýrismus|Johann Wolfgang Goethe|Werther|Ladislav Klíma|Sternenhoch |
Klíčová slova anglicky: | writing|love|death|suffering|intertextuality|the fantastic|the gothic|mannerism|Johann Wolfgang Goethe|Werther|Ladislav Klíma|Sternenhoch |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK) |
Vedoucí / školitel: | prof. Dr. phil. Josef Vojvodík, M.A. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 15.02.2021 |
Datum zadání: | 15.02.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 17.02.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2021 10:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Josef Šebek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Novela Ladislava Klímy Utrpení knížete Sternenhocha sdílí s Briefromanem J. W. Goetha nejen strukturu a narativní strategii, ale i některé podstatné motivy. Přítomnost vytoužené osoby je suplementována psaním, ať už dopisů nebo deníku, a její tělo je nahrazeno simulakrem. Zatímco Goethe smutek a touhu estetizuje v návaznosti na sentimentální tradici epistolárního románu, Klíma je ve svém palimpsestu transformuje směrem ke grotesce a s využitím excesivní tělesnosti paroduje. V obou případech ovšem (fiktivní) psaní milujících, práce, ale i vynalézání paměti, slouží jako doklad, konstruované fantasma jejich lásky, které jediné přežije smrt svého autora a dochová svědectví o citu pro ostatní. |
Seznam odborné literatury |
ALTMAN, Janet Gurkin. Epistolarity. Approaches to A Form. Columbus: Ohio State UP, 1982. ANDREE, Martin. Wenn Texte töten. Über Werther, Medienwirkung und Mediengewalt. München : Fink, 2006. ASSMANN, Jan a Thomas MACHO. Smrt jako fenomén kulturní teorie: obrazy smrti a zádušní kult ve starověkém Egyptě. Praha: Vyšehrad, 2003. BACHTIN, Michail Michajlovič. Román jako dialog. Praha: Odeon, 1980. BARTHES, Roland. Fragmenty milostného diskurzu. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2008. BOHRER, Karl Heinz. Plötzlichkeit: Zum Augenblick des ästhetischen Scheins. Franfurkt am Main: Suhrkamp, 1981. BOHRER, Karl Heinz. Der romantische Brief: Die Entstehung ästhetischer Subjektivität. Wien: C. Hanser, 1987. BOHRER, Karl Heinz. Die Kritik der Romantik: der Verdacht der Philosophie gegen die literarische Moderne. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1989. DERRIDA, Jacques. Texty k dekonstrukci: práce z let 1967-72. Bratislava: Archa, 1993. DERRIDA, Jacques. Gramatológia. Bratislava: Archa, 1999. DERRIDA, Jacques. Writing and Difference. London: Routledge, 2001. FÖLDÉNYI, László F. Melancholie. Přel. Robert Svoboda. Praha: Malvern, 2013. GENETTE, Gérard. Palimpsests: literature in the second degreee. Lincoln: University of Nebraska Press, 1997. HEEHS, Peter. Writing the Self: Diaries, Memories, and The History of The Self. London: Bloomsbury Press, 2013. HILLMAN, David a Ulrika MAUDE, ed. The Cambridge companion to the body in literature. New York, NY: Cambridge University Press, 2015. KRISTEVA, Julia. Tales of Love. New York, NY: Columbia UP, 1987. LACHMANN, Renate. Memoria fantastika. Praha: Herrmann, 2002. ROUGEMONT, Denis de. Západ a láska. Bratislava: Kalligram, 2001. STEIN, Peter. Schriftkultur: eine Geschichte des Schreibens und Lesens. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 2006. SWALES, Martin. The Cambridge Companion to European Novelists. Cambridge: Cambridge UP, 2012. |