Další vzdělávání jako faktor ovlivňující pracovní spokojenost lektorů cizích jazyků
Název práce v češtině: | Další vzdělávání jako faktor ovlivňující pracovní spokojenost lektorů cizích jazyků |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Continuing Education as a Factor of Job Satisfaction Among Foreign Language Lectors |
Klíčová slova: | vzdělávání dospělých|další vzdělávání|pracovní spokojenost|lektor|jazykové vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | adult education|continuing education|jobs satisfaction|lector|language education |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 12.02.2021 |
Datum zadání: | 12.02.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.07.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. František Baumgartner, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Vzhledem ke stoupající důležitosti dalšího vzdělávání v životě dospělého je tato možnost rozvoje stále častěji nabízena zaměstnancům v rámci organizace. Přestože existuje řada prací zabývajících se možností dalšího vzdělávání a jeho vlivu na pracovní spokojenost u učitelů ve školách, u lektorů zabývajících se jazykovým vzděláváním není tato oblast dostatečně prozkoumána. Cílem práce bude analýza dalšího vzdělávání a jeho vztahu k pracovní spokojenosti u lektorů cizích jazyků. Východiska práce přiblíží další vzdělávání, jeho funkce, účel a roli ve vztahu k zaměstnání. Budou přiblíženi lektoři cizího jazyka a jejich specifika v rámci lektorské práce, a v neposlední řadě rozpracována i pracovní spokojenost a její souvislost s dalším vzděláváním. Kvantitativní empirické šetření bude realizováno s využitím dotazníku. Cílem šetření bude analyzovat vliv možnosti dalšího vzdělávání poskytovaného školou na celkovou pracovní spokojenost lektorů zaměstnaných v jazykových školách. Zhodnocen bude význam možnosti vzdělávání mezi faktory pracovní spokojenosti stanovenými pomocí provedených studií a výzkumů pracovní spokojenosti. Respondenty budou lektoři jazykových škol, které jsou členy Asociace jazykových škol v České republice. Předpokládaný počet respondentů je 100 osob.
Předběžná struktura práce: 1 Další vzdělávání 1.1 Charakteristika dalšího vzdělávání 1.1.1 Účel a funkce dalšího vzdělávání 1.1.2 Kategorizace dalšího vzdělávání 1.2 Účast dospělých na dalším vzdělávání v České republice a Evropské unii 2 Vzdělavatel dospělých 2.1 Role vzdělavatele dospělých 2.2 Lektor cizího jazyka 3 Pracovní spokojenost 3.1 Vymezení pracovní spokojenosti 3.2 Teorie pracovní spokojenosti 3.3 Faktory pracovní spokojenosti 2.3 Vztah pracovní spokojenosti, motivace a výkonu 4 Pracovní spokojenost lektorů a další vzdělávání 5 Empirické šetření: Možnost dalšího vzdělávání jako faktor pracovní spokojenosti lektorů jazykových škol |
Seznam odborné literatury |
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. Andragogika. ISBN 80-86432-23-8.
BORG, Simon. The distinctive characteristics of foreign language teachers. Language Teaching Research [online]. 2006, 10(1), s. 3–31 [vid. 2021-08-16]. ISSN 1362-1688. Dostupné z:https://www.semanticscholar.org/paper/The-distinctivecharacteristics-of-foreign-language-Borg/1b6793964a6b71a4dbecf132f1aae55dc422d8bc ČÁBELKOVÁ, Inna, Josef ABRAHÁM a Wladim STRIELKOWSKI. Factors influencing job satisfaction in post-transitioneconomies: The case ofthe Czech Republic. International Journal of Occupational Safety and Ergonomics [online]. 2015, 1(4), 448–456 [vid. 2021-02-07]. ISSN 1080-3548. DOI: 10.1080/10803548.2015.1073007. Dostupné z: http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=3&sid=906a4fa7-01f5-4b87-98d7-9f32059c1059%40pdc-v-sessmgr01. ČADOVÁ, Naděžda a Miloš PALEČEK, eds. Jak je v Česku vnímána práce. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2006. ISBN 80-7330-103-2. ČERVENKA, Jan. Spokojenost s celkovým pracovním životem: co představuje a s čím souvisí?. Naše společnost. 2015, 13(1), 34–43[cit. 2021-02-07]. ISSN 1214-438X DOI: 10.13060/1214438X.2015.1.13.207. Dostupné z: https://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c3/a1923/f28/NS15-1_Spokojenost%20s%20celkovym%20pracovnim%20zivotem.pdf ČSÚ. Vzdělávání dospělých v České republice: výstupy z šetření Adult Education Survey 2016 [online]. Praha: ČSÚ, 2018 [cit.2021-02-07]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/vzdelavani-dospelych-v-ceske-republice-2016. PŮČEK, Milan. Měření spokojenosti v organizacích veřejné správy: soubor příkladů. [online] Praha: Ministerstvo vnitra České republiky, 2005 [cit. 2021-02-11]. ISBN 80-239-6154-3. Dostupné z: https://www.mvcr.cz/webpm/soubor/mereni-spokojenosti-v-organizacich-verejne-spravy-soubor-prikladu.aspx RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC, eds. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4779-2. ŠTIKAR, Jiří. Psychologie ve světě práce. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-044-85. TURECKIOVÁ, Michaela, ed. Další vzdělávání jako nástroj rozvoje jednotlivce i společnosti. Praha: EducaService ve spolupráci s Českou andragogickou společností, 2008. Česká a slovenská andragogika. ISBN 978-80-87306-00-0. UNESCO. Global report on Adult Learning and Education [online]. Hamburg: 2009. [vid. 2021-02-07] Dostupné z https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000186431. |