Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Sebereflexe učitelů jako součást zpětnovazebního rozhovoru
Název práce v češtině: Sebereflexe učitelů jako součást zpětnovazebního rozhovoru
Název v anglickém jazyce: Teacher's Self-reflection as a Part of Feedback Interview
Klíčová slova: sebereflexe|hodnocení|hospitace|rozhovor|učitel|2. stupeň základní školy|reflexe
Klíčová slova anglicky: self-reflection|evaluation|sitting in on classes|interview|Teacher|primary school|reflection
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 11.02.2021
Datum zadání: 11.02.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.12.2021
Datum a čas obhajoby: 15.06.2022 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:08.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 15.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. František Baumgartner, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat sebereflexi a jejímu využití při zpětnovazebním rozhovoru. Konkrétním zkoumaným zpětnovazebním rozhovorem bude pohospitační rozhovor probíhající mezi učitelem a vedoucím pracovníkem ve školách v porovnání s pohospitačním rozhovorem mezi učiteli. Cílem bakalářské práce je analýza zpětnovazebního procesu, do kterého je zapojena sebereflexe. Nejprve se bude práce zabývat zpětnovazebním procesem a jeho propojením s běžným výkonem práce. Dále bude pozornost zaměřena na přínos zpětných vazeb pro zaměstnance a užití prvků sebereflexe v pohospitačním zpětnovazebním rozhovoru. Práce se bude také zabývat hospitací, její roli v motivování učitelů a pohospitačnímu rozhovoru, jeho struktuře a principům. Následně se bude práce věnovat tématu sebereflexe, jejímu využití v pedagogické praxi a v pohospitačním rozhovoru. Pozornost bude rovněž směřována k sebereflexi jako příspěvku k osobnímu i profesnímu rozvoji učitelů. Cílem empirického šetření bude zjistit, zda učitelé 2. stupně základních škol ve Šluknovském výběžku, využívají prvků sebereflexe při zpětnovazebním pohospitačním rozhovoru. Empirické šetření bude realizováno dotazníkovou metodou. Škol, které zahrnu do empirického šetření, je ve Šluknovském výběžku 20, očekávaný počet respondentů je 50. Ve vyhodnocení dotazníků se práce zaměří na to, jak respondenti přistupují k hospitaci a k následnému pohospitačnímu rozhovoru, jakou podobu rozhovor má a předně zda při něm využívají prvků sebereflexe.


Předběžná struktura práce:
1 Zpětnovazební proces
1.1 Principy a využití zpětnovazebního procesu
1.2 Sebereflexe ve zpětnovazebním rozhovoru
2 Hospitační proces
2.1 Vymezení hospitačního procesu ve školském zákoně
2.2 Hospitace jako motivační prostředek
2.3 Pohospitační rozhovor
2.3.1 Role rozhovoru v hospitačním procesu
2.3.2 Sebereflektivní a supervizní vedení
2.3.3 Hospitace jako prostředek k rozvoji a motivaci
3 Sebereflexe v pedagogické praxi
3.1 Autoevaluace, sebereflexe a sebehodnocení učitelů
3.2 Fáze sebereflexe učitelů
3.3 Využití sebereflexe učiteli v pohospitačním rozhovoru
4 Empirické šetření: Zhodnocení využití prvků sebereflexe ve zpětnovazebním pohospitačním rozhovoru u učitelů 2. stupně základních škol ve Šluknovském výběžku
Seznam odborné literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál s.r.o., 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
BUDÍNSKÁ, Martina. Autoevaluace třídního učitele. In: Metodický portál RVP [online]. Praha: Národní pedagogický ústav České republiky, 2011 [cit. 2020-11-29]. Dostupné z:https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/10309/AUTOEVALUACE-TRIDNIHOUCITELE.html. /.
DYTRTOVÁ, Radmila. Učitel-Příprava na profesi. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.
HUPKOVÁ, Marianna a Erich PETLÁK. Sebareflexia a kompetencie v práci učiteľa. Bratislava: Iris, 2004. ISBN 80-89018-77-7.
KOZLÍK, Jaroslav. Hospitace – zdroj poučení a inspirace pro praxi i teorii. Pedagogická orientace. 1999, 9(1), s. 83–91, ISSN 1805-9511. Dostupné z:https://journals.muni.cz/pedor/article/view/10518/9470.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele (cesty k lepšímu vyučování). Praha: Portál s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7367-434-2.
LOO, Sai. Teachers and Teaching in Vocational and Professional Education. London: Routledge, 2017. ISBN 978-13-1516-507-3.
SEBEROVÁ, Alena a Martin MALČÍK. Autoevaluace školy – od teorie k praxi a výzkumu. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7368-759-5.
ŠVEC, Vlastimil. Sebereflexe jako nástroj profesionálního (sebe)rozvíjení začínajících učitelů. Pedagogická orientace. 1997, 7(3), s. 2–8, ISSN 1805-9511. Dostupné z:https://journals.muni.cz/pedor/article/view/10679/9567.
ŠTEFFLOVÁ, Jaroslava. Budou vzájemné hospitace běžnou praxí škol? Učitelské noviny: Týdeník pro učitele a přátele školy. 2011, 114(1), s. 8–9. [vid. 2020-11-30]. ISSN 0139-5718.
TROJANOVÁ, Irena. Hodnocení učitelů. Náměty pro práci ředitelů škol a školských zařízení. Praha: Wolters Kluwer (ČR), 2017. ISBN 978-80-7552-869-8.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK