Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Specifika ve vzdělávání druhé generace Vietnamců v České republice
Název práce v češtině: Specifika ve vzdělávání druhé generace Vietnamců v České republice
Název v anglickém jazyce: Specifics in Education of the Second Generation of Vietnamese in the Czech Republic
Klíčová slova: druhá generace Vietnamců|specifika ve vzdělávání|vzdělávání vietnamských dětí|migrace|integrace|banánové děti
Klíčová slova anglicky: second generation of Vietnamese|specifics in education|education of Vietnamese children|migration|integration|banana children
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 11.02.2021
Datum zadání: 11.02.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.12.2022
Datum a čas obhajoby: 24.01.2023 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:04.01.2023
Datum proběhlé obhajoby: 24.01.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude identifikovat a analyzovat specifika ve vzdělávání druhé generace Vietnamců v České republice. Pozornost bude věnována především migračním a sociokulturním kontextům a charakteristikám příslušníků této imigrační skupiny, které zásadně určují jejich vztah i postoj ke vzdělávání a ovlivňují vzdělávací tendence i vzdělanostní aspirace v průběhu jejich vzdělávací trajektorie v českém vzdělávacím systému. Součástí práce bude empirické šetření, které bude zkoumat vnitroskupinové rozdíly ve vnímání rodičovského tlaku na akademické úspěchy u druhogeneračních Vietnamců, a to mezi prvorozenými a mladšími potomky, dále také mezi muži a ženami. Kvantitativní šetření bude realizováno formou elektronického dotazníku vlastní konstrukce.

Předběžná struktura práce:
1 Migrační generace Vietnamců v České republice
2 Druhá generace Vietnamců v České republice
2.1 Fenomén „banánových dětí“ ve vztahu k identitě
2.2 Mezigenerační a mezikulturní konflikt
3 Sociokulturní kontexty ve vzdělávání druhogeneračních Vietnamců
3.1 Migrační projekt rodičů: vzdělané dítě
3.2 České chůvy ve výchovně-vzdělávacím procesu
4 Druhá generace Vietnamců na českých školách
4.1 Vietnamští žáci a studenti z pohledu pedagogických pracovníků
4.2 Studijní výsledky a vzdělanostní aspirace druhogeneračních Vietnamců
5 Empirické šetření: Vnímaný rodičovský tlak na dosahování akademických úspěchů u druhogeneračních Vietnamců
Seznam odborné literatury
BITTNEROVÁ, Dana, Mirjam MORAVCOVÁ et al. Kdo jsem a kam patřím?: identita národnostních menšin a etnických komunit na území České republiky. Praha: Sofis, 2005. ISBN 80-902785-8-2.
DEUTSCHER, Nathan. What Drives Second Generation Success? The Roles of Education, Culture, and Context. Economic Inquiry [online]. 2020, 58(4), 1707–1730 [cit. 2021-01-28]. ISSN 0095-2583. Dostupné z: doi:10.1111/ecin.12899
FEKJÆR, Silje a Mariann LEIRVIK. Silent Gratitude: Education among Second-Generation Vietnamese in Norway. Journal of Ethnic and Migration Studies [online]. 2010, 37(1), 117–134 [cit. 2021-11-24]. ISSN 1369-183X. Dostupné z: doi:10.1080/1369183X.2011.521365
FREIDINGEROVÁ, Tereza. Vietnamci v Česku a ve světě: migrační a adaptační tendence. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici s Přírodovědeckou fakultou Univerzity Karlovy Praha, 2014. ISBN 978-80-7419-174-9.
HEATH, Anthony, Catherine ROTHON a Elina KILPI. The Second Generation in Western Europe: Education, Unemployment, and Occupational Attainment. Annual Review of Sociology [online]. 2008, 34(1), 211–235 [cit. 2021-01-20]. ISSN 0360-0572. Dostupné z: doi:10.1146/annurev.soc.34.040507.134728
JANSKÁ, Eva, Alena PRŮŠVICOVÁ a Zdeněk ČERMÁK. Možnosti výzkumu integrace dětí Vietnamců v Česku: příklad základní školy Praha-Kunratice. Geografie [online]. 2011, 116(4), 480–496 [cit. 2021-11-02]. Dostupné z: doi:10.37040/geografie2011116040480
KOCOUREK, Jiří a Eva PECHOVÁ, eds. S vietnamskými dětmi na českých školách. Jinočany: H&H, 2006. ISBN 80-7319-055-9.
KOCOUREK, Jiří. Poznáváme svět dětí z Vietnamu: hledání společné řeči: stručná příručka pro pedagogické pracovníky o podmínkách života dětí "nečeských" národností příjíždějících do ČR a o jejich vlasti. Plzeň: Foto & Tisk Znamenaný, 2002. ISBN 80-902017-9-2.
MAU, Wei-Cheng. Parental influences on the high school students' academic achievement: A comparison of Asian immigrants, Asian Americans, and White Americans. Psychology in the Schools [online]. 1997, 34(3), 267–277 [cit. 2022-08-10]. ISSN 0033-3085. Dostupné z:https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/(SICI)1520-6807(199707)34:3267::AID-PITS93.0.CO;2-L
MŠMT. Na křižovatce kultur, aneb, Romové, Vietnamci a Číňané mezi námi. Praha: NIDM – Národní institut dětí a mládeže, 2010. ISBN 978-80-86784-91-5.
PORTES, Alejandro a Lingxin HAO. The schooling of children of immigrants: Contextual effects on the educational attainment of the second generation. Proceedings of the National Academy of Sciences [online]. 2004, 101(33), 11920–11927 [cit. 2021-04-13]. ISSN 0027-8424. Dostupné z: doi:10.1073/pnas.0403418101
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006. První pomoc pro pedagogy. ISBN 80-7254-866-2.
MÜLLEROVÁ, Petra. Vietnamské etnikum v České republice. In: ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Výchova k toleranci a proti rasismu: Multikulturní výchova v praxi. Praha: Portál, 2008, s. 134–145. ISBN 978-80-7367-182-2.
SOURALOVÁ, Adéla. Vzdělané dítě jako úspěšné naplnění migračního a rodičovského projektu? Vietnamské matky, jejich děti a vzdělanostní aspirace. Sociální studia [online]. 2014, 11(2), 75–97 [cit. 2020-11-27]. ISSN 1803-6104. Dostupné z: doi:10.5817/SOC2014-2-75
SOURALOVÁ, Adéla. Vietnamské rodiny a jejich české chůvy: Vzájemná závislost v péči o děti. Sociální studia [online]. 2012, 9(3), 31–50 [cit. 2020-11-28]. ISSN 1803-6104. Dostupné z: doi:10.5817/SOC2012-3-31
STUCHLÍKOVÁ, Iva a Nela VOKROJOVÁ. Kulturní rozdíly v učební motivaci žáků: specifikum vietnamské kultury. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi. Praha, 2013, 63(1), 5-24. ISSN 0031-3815. Dostupné také z:https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=262&lang=cs
VAVREČKOVÁ, Jana a Karolína DOBIÁŠOVÁ. Integrace dětí cizinců z třetích zemí na základě mezinárodního šetření OECD PISA a řízených rozhovorů s pedagogy základních škol. Praha: VÚPSV, 2012. ISBN 978-80-7416-107-0.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK