Motivace seniorů ke vzdělávání na univerzitách třetího věku
Název práce v češtině: | Motivace seniorů ke vzdělávání na univerzitách třetího věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Motivation of the Elderly to Education at the Universities of the Third Age |
Klíčová slova: | stárnutí|stáří|vzdělávání|senioři|univerzity třetího věku|motivace ke vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | ageing|old age|education|elderly|universities of the third age|motivation to education |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 11.02.2021 |
Datum zadání: | 11.02.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.07.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce bude identifikovat motivaci seniorů ke vzdělávání na univerzitách třetího věku v České republice. Bude rozpracováno, jaké funkce má vzdělávání v životě seniorů a jaká jsou specifika vzdělávání této věkové skupiny. Pozornost bude následně věnována motivaci starších dospělých ke vzdělávání a nejčastějším bariérám na vzdělávacích aktivitách. Práce se rovněž zaměří na univerzity třetího věku. Majoritní pozornost bude věnována Univerzitě třetího věku Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Cílem kvalitativního empirického šetření bude identifikovat motivaci ke vzdělávání seniorů-posluchačů kurzu Psychologie pro život na Univerzitě třetího věku Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Empirické šetření bude provedeno metodou rozhovoru s osmi respondenty. Respondenty budou posluchači, kteří na Univerzitě třetího věku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v současnosti navštěvují kurz Psychologie pro život. Předběžná struktura 1 Problematika stáří 1.1 Stáří 1.2 Periodizace stáří 1.3 Označení pro starší osoby 1.4 Demografické stárnutí společnosti v České republice 2 Vzdělávání seniorů 2.1 Význam a funkce vzdělávání v životě seniorů 2.2 Specifika vzdělávání seniorů 3 Motivace seniorů ke vzdělávání 3.1 Motivace seniorů na vzdělávacích aktivitách 3.2 Účast seniorů na vzdělávacích aktivitách 3.3 Bariéry účasti seniorů na vzdělávacích aktivitách 4 Univerzity třetího věku 4.1 Institucionalizované vzdělávání seniorů v České republice 4.2 Vznik a vývoj univerzit třetího věku 4.3 Univerzita třetího věku Filozofické fakulty Univerzity Karlovy 5 Empirické šetření – Motivace ke vzdělávání seniorů-posluchačů kurzu Psychologie pro život na Univerzitě třetího věku Filozofické fakulty Univerzity Karlovy |
Seznam odborné literatury |
ADAMEC, Petr a David KRYŠTOF. Univerzity třetího věku na vysokých školách. Brno: Asociace univerzit třetího věku České republiky, 2011. ISBN 978-80-210-5640-4. CROSS, Patricia, K. Adults as learners: increasing participation and facilitatins learning. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1981. Jossey-Bass classics. ISBN 978-0-87589-491-1. ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ. Sociální gerontologie: úvod do problematiky. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3901-4. ČSÚ. Výběrové šetření o vzdělávání dospělých v České republice – Adult Education Survey 2016 [online]. Praha, 2016 [cit. 2021-02-10]. Dostupné z:https://www.czso.cz/documents/10180/76208655/23005318a.pdf/e95c8a13-7a32- 4b6c-8927-43a44c25c09c?version=1.1. ČSÚ. Zpráva o očekávaném vývoji úmrtnosti, plodnosti a migrace v České republice [online]. ČSÚ: Praha, 2018 [vid. 2022-05-07]. Dostupné z:https://www.czso.cz/documents/10180/94500304/zprava_o_ocekavanem_+vyvoji.pdf. DROBNÝ, Tomáš a Michal ŠERÁK. Senioři v muzeu. Metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum Brno, 2016. ISBN 978-80-7028-484-1. HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-808-7109-199. JARVIS, Peter. Adult and continuing education: theory and practice. London: Croom Helm, 1983. ISBN 978-04-1510-242-1. KALVACH, Zdeněk, Zdeněk ZADÁK, Roman JIRÁK, Helena ZAVÁZALOVÁ, Petr SUCHARKA a kol. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0548-6. KALVACH, Zdeněk a Alice ONDERKOVÁ. Stáří: pojetí geriatrického pacienta a jeho problémů v ošetřovatelské praxi. Praha: Galén, 2006. ISBN 80-7262-455-5. MPSV. Strategie přípravy na stárnutí společnosti 2019–2025. [online] Praha: MPSV, 2019 [cit. 2021-02-10]. Dostupné na:https://www.komora.cz/legislation/72-19-strategie-pripravy-na-starnuti-spolecnosti-2019-2025-t-6-6-2019/. STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2. ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. TOMCZYK, Lukasz. Vzdělávání seniorů v oblasti nových médií. Praha: Asociace Institucí vzdělávání dospělých ČR, 2015. ISBN 978-80-904531-9-7. VAN ETTEN, Shawn, Michael PRESSLEY, Dennis M. MCINERNEY a Arief D. LIEM. College Seniors' Theory of Their Academic Motivation. Journal of Educational Psychology [online]. 2008, 100(4), s. 812–828 [vid. 2022-03-20]. ISSN 0022-0663. Dostupné z:https://web.p.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=4233594b-4870-446c-b64d-acbd25c17004%40redis. WHO. Ageing and health (Ageing explaned) [online]. WHO, 2018 [vid. 2021-03-23]. Dostupné z:https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/ageing-and-health. |