Realizace multikulturní výchovy na gymnáziích v Českých Budějovicích
Název práce v češtině: | Realizace multikulturní výchovy na gymnáziích v Českých Budějovicích |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Implementation of multicultural education at grammar schools in České Budějovice |
Klíčová slova: | multikulturní výchova|multikulturalismus|multikulturalita|metody|národ|národnost|národnostní menšina|etnikum|etnická příslušnost|etnické vědomí|etnicita|kultura|integrace|akulturace|školní dokumenty|gymnázium|legislativa|dotazník|výzkum |
Klíčová slova anglicky: | multicultural education|multiculturalism|methods|nation|nationality|ethnic minority|ethnic|ethnicity|ethnic consciousness|culture|integration|acculturation|school documents|legislation|questionnaire|research |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 10.02.2021 |
Datum zadání: | 10.02.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.05.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 25.01.2023 13:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.12.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 25.01.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce je zaměřena na realizaci multikulturní výchovy na gymnáziích v Českých Budějovicích. Cílem práce je vymezit základní teoretická východiska multikulturní výchovy, její realizaci na vybraných gymnáziích v Českých Budějovicích a porovnání rozdílů realizace multikulturní výchovy mezi státním a soukromým zřízením daného typu gymnázia. Teoretická část pojednává o multikulturní výchově z hlediska etnického i z hlediska kulturních a jazykových menšin a zabývá se její specifikací v kurikulárních dokumentech. Praktická část se věnuje stanoveným cílům diplomové práce, dále zmiňuje použitou metodiku kvantitativního výzkumu a popisuje výzkumný soubor včetně uvedení výsledků získaných dat, které objasní stanovené cíle, a to zjistit znalosti a postoje studentů posledních ročníků gymnázií s problematikou multikultury/interkultury nejen u nás, ale i ve světě. |
Seznam odborné literatury |
ČENĚK, Jiří, Josef SMOLÍK a Zdeňka VYKOUKALOVÁ. Interkulturní psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2016. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5414-7. GULOVÁ, Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4724-2. GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP, ed. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4368-4. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3. KOLÁŘ, Jan, Lucie SCHUBERT a Jana RANDA. Among others: rozvoj interkulturní kompetence ve vzdělávání. [Praha]: Dům zahraniční spolupráce, 2020. ISBN 978-80-88153-71-9. PELCOVÁ, Naděžda. Multikulturní výchova ve vzdělávání budoucích učitelů a dalším vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-277-4. PETRUCIJOVÁ, Jelena. Jeden svět - podpora multikulturní výchovy a vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7368-874-5. PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2. |