Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Queer estetika v současné ruské populární kultuře na příkladu kapely HRISTINA
Název práce v češtině: Queer estetika v současné ruské populární kultuře na příkladu kapely HRISTINA
Název v anglickém jazyce: The Band HRISTINA and Queer Aesthetics in Today’s Russian Popular Culture
Klíčová slova: populární hudba|queer estetika|gender|postsovětské Rusko|temporalita
Klíčová slova anglicky: popular music|queer aesthetics|gender|post-soviet Russia|temporality
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 09.02.2021
Datum zadání: 09.02.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.03.2021
Datum a čas obhajoby: 06.09.2021 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:30.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Pavel Turek, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá zkoumáním tvorby queer hudebníků v Rusku v době po přijetí zákona proti „LGBT propagandě“ (tj. po roce 2013). Tento zákon, jenž se stal terčem domácí i mezinárodní kritiky, dodnes ovlivňuje rozvoj queer kultury v Rusku. Předložená práce zkoumá společenský a kulturní kontext postsovětské doby ve vztahu ke queer estetice na příkladu tvorby kapely HRISTINA. Tato kapela vznikla v Moskvě roku 2017. Vokalistka a autorka textů Hristina Zarembo se kromě hudební tvorby aktivně věnuje psaní příspěvků na sociálních sítích, v nichž jednak přibližuje inspiraci a významy vlastní hudby, jednak se jakožto queer žena vyjadřuje k tématům genderu a sexuality. Předmětem práce je písňová a audiovizuální tvorba kapely. Analýza se také zaměřuje na doprovodné texty, komentáře na sociálních sítích kapely a esej věnovaný jedné z písní. Důraz je kladen na sledování způsobu práce s historickými odkazy, jejichž zahrnutím do své tvorby autorka reflektuje ranou postsovětskou i vzdálenější minulost z hlediska vlastní queer zkušenosti. Pozornost je proto věnována zejména „návratům“ do období devadesátých let, kdy po rozpadu sovětského svazu došlo k mimořádnému rozmachu queer estetiky na ruské scéně. Práce mimo jiné ukazuje, že tato doba (nehledě na značnou sociální a ekonomickou nestabilitu) je dnes jak hudebníky, tak kritiky oceňována jako kulturní topos, k němuž se různými způsoby vrací současná (nejen) queer tvorba. Představa zvláštní temporality, která v rámci diskurzu o 90. letech vzniká, tedy jakési konceptuální rozšíření tohoto desetiletí a jeho promítání v podobě odkazů do současnosti, se tak stává integrální součástí zkoumané tvorby. Analýza tvorby kapely HRISTINA ukazuje, jakým způsobem je ruské umění dáváno do souvislostí s queer zkušeností umělců, která byla a pořád je v rámci oficiálního diskurzu zamlčována. Jedním z klíčových témat této práce tak je promítání zamlčované queer minulosti do současné hudební queer tvorby skrze navracení známým autorům jejich queer dimenze, a tudíž vytvoření queer dějin ruské kultury. Ve svém uvažování vycházím ze současné literatury z oblasti queer teorie a studií populární hudby.
Seznam odborné literatury
Amico, Stephen. Roll Over, Tchaikovsky! Russian Popular Music and Post-Soviet Homosexuality. University of Illinois Press, 2014.
Butler, Judith. Gender trouble: feminism and the subversion of identity. New York: Routledge Classics, 2006
Frith, Simon. Performing Rites. Oxford University Press, 1996
Frith, Simon. Taking Popular Music Seriously. London: Routledge, 2007.
Hawkins, Stan. Settling the Pop Score. New York: Routledge, 2002
Jarman-Ivens, Freya. Queer voices: technologies, vocalities, and the musical flaw. New York: Palgrave Macmillan, 2011.
ed., Kondakov, Alexandr. Na perepuťje: metodologija, teorija i praktika LGBT i kvirissledovanij (Na rozcestí: metodologie, teorie a praxe LGBT a queer studií). Petrohrad: Centr nezavisimych sociologičeskich issledovanij, 2014.
Taylor, Jodie. Playing it queer: popular music, Identity and queer world-making. Bern: Peter Lang International Academic Publishers, 2012.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK