Spokojenost studentů učitelství s online pedagogickými praxemi
Název práce v češtině: | Spokojenost studentů učitelství s online pedagogickými praxemi |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Satisfaction of Teacher Education Students with Online Pedagogical Internships |
Klíčová slova: | praktická příprava učitelů|pedagogická praxe|online pedagogická praxe|studenti učitelství|spokojenost studentů učitelství |
Klíčová slova anglicky: | practical teacher education|pedagogical internship|online pedagogical internship|teacher education students|teacher education students´ satisfaction |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Jan Gruber, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 09.02.2021 |
Datum zadání: | 09.02.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.07.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Předmětem zkoumání bakalářské práce je spokojenost studentů učitelství s povinnými online pedagogickými praxemi. Cílem bakalářské práce je identifikovat faktory, které určují pociťovanou kvalitu povinných online pedagogických praxí a ovlivňují spokojenost studentů učitelství s jejich průběhem. Nejprve se práce bude věnovat vymezení učitelské profese s důrazem na přípravu studentů učitelství a rozvoj jejich profesní identity. Zaměří se také na specifika a problémy praktické učitelské přípravy v České republice. Poté zmapuje spokojenost studentů učitelství s pedagogickými praxemi, subjektivní ukazatele kvality pedagogických praxí a bude identifikovat aspekty pedagogických praxí, které ovlivňují spokojenost studentů učitelství s jejich průběhem na základě poznatků, které souvisí s povahou praktické přípravy učitelů a se specifiky práce učitele. Dále budou uvedena specifika online pedagogických praxí a online výuky. Nakonec bude práce obsahovat kvalitativní empirické šetření provedené se studenty prvního ročníku navazujícího magisterského sdruženého studia Učitelství pro 2. stupeň základní školy a střední školy, kteří absolvovali online pedagogické praxe v hodinách českého jazyka na 2. stupni základních škol v letním semestru 2021. Cílem empirického šetření bude identifikace faktorů, které ovlivňují spokojenost studentů s online pedagogickými praxemi. Šetření bude realizováno formou polostrukturovaných rozhovorů a analýzou reflektivních dokumentů, které studenti v rámci praxe zpracovávají.
Předběžná struktura práce: 1 Profese učitele 1.1 Profesní identita studentů učitelství 1.2 Praktická příprava učitelů v České republice 2 Spokojenost studentů s pedagogickými praxemi 2.1 Subjektivní ukazatele kvality pedagogických praxí 2.2 Identifikace aspektů ovlivňujících spokojenost studentů s pedagogickými praxemi 2.2.1 Cviční učitelé 2.2.2 Řízení třídy studenty praktikanty 2.2.3 Reflexe a sebereflexe studentů 2.2.4 Vztah studentů s žáky 3 Online pedagogické praxe 3.1 Specifika synchronní online výuky 3.2 Strategie úspěšné online výuky 4 Empirické šetření – Identifikace faktorů ovlivňujících spokojenost studentů s online pedagogickými praxemi |
Seznam odborné literatury |
ČESKO. Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících. [online]. Praha, 2004. Dostupné z:https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-563#p2.
LEMOV, Doug. Teaching in the Online Classroom: Surviving and Thriving in the New Normal. San Francisco: Jossey-Bass, 2020. ISBN 978-1-119-76288-1. MARKOVÁ, Karolina a Petr URBÁNEK. Praktická příprava na pedagogických fakultách: analýza stavu. In: Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu: Sborník příspěvků–14. konference ČAPV. Plzeň, 2006. Dostupné z:ttp://www.capv.cz/index.php/cz/46-sborniky-capv/archiv-sborniku/2006/975-prakticka-priprava-na-pedagogickych-fakultach-analyza-stavu. MŠMT. Rámcové požadavky na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků. [online]. Praha: MŠMT, 2017. [cit. 2021-06-15] Dostupné z:https://www.msmt.cz/vzdelavani/vysoke-skolstvi/ramcove-pozadavky-na-studijni-programy-jejichz-absolvovanim-1. OFSTED. Teaching teachers during COVID-19. [online]. Londýn: OFSTED, 2021. [cit. 2021-6-14]. Dostupné z:https://www.gov.uk/government/publications/teaching-teachers-during-covid-19/teaching-teachers-during-covid-19#print-or-save-to-pdf. PAULÍK, Karel. Psychologické aspekty pracovní spokojenosti učitelů. Ostrava: Ostravská univerzita Ostrava, Filozofická fakulta, 1999. ISBN 80-7042-550-4. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7. STROUHAL, Martin, ed. Učit se být učitelem: k vybraným problémům učitelského vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3465-4. ŠVEC, Vlastimil, Kateřina LOJDOVÁ a Blanka PRAVDOVÁ, eds. Učitelské praxe – současné poznatky a perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8274-8. Dostupné z:https://munispace.muni.cz/library/catalog/view/829/2632/510-1/#preview. UNESCO. Total duration of school closures [online]. Paříž: UNESCO, 2021. [cit. 2021-6-14]. Dostupné z:https://en.unesco.org/covid19/educationresponse#durationschoolclosures. VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2007. ISBN 978-80-7290-325. VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ, Josef LUKAS, Jan MAREŠ, Lucie ŠKARKOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Petr KVĚTON a Stanislav JEŽEK. Řízení třídy: studenti učitelství a jejich provázející učitelé. Brno: Munipress, 2020. ISBN 978-80-210-9651-6. Dostupné z:https://is.muni.cz/publication/1683999/1726-15-2529-1-10-20201027.pdf. VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ, Josef LUKAS, Jan MAREŠ, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Jarmila BRADOVÁ a Stanislav JEŽEK. Z posluchárny za katedru: mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8096-6.https://is.muni.cz/publication/1332278/Z_poslucharny_za_katedru_kniha.pdf. |