Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Fenomén cross-dressingu v českém filmu
Název práce v češtině: Fenomén cross-dressingu v českém filmu
Název v anglickém jazyce: The Phenomenon of Cross-dressing in Czech Cinema
Klíčová slova: Crossdressing|genderová identita|transgender|queer|tranzice|převlek|feminita|maskulinita
Klíčová slova anglicky: Crossdressing|gender identity|transgender|queer|transition|disguise|femininity|masculinity
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.02.2021
Datum zadání: 08.02.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 10.02.2021
Datum a čas obhajoby: 06.09.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:15.08.2022
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D.
 
 
 
Ocenění:Práce byla navržena na ocenění
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude teoreticky uchopit, pojmenovat a analyzovat tradici vizuální reprezentace cross-dressingu napříč dějinami české kinematografie. Na fenomén cross-dressingu (tedy aktu, při němž příslušník jednoho pohlaví, případně genderu, na sebe bere podobu pohlaví/identitu opačného, či jiného genderu) jakožto na způsob uměleckého vyjádření v performativních disciplínách anebo narativně-vizuální schéma obsažené v jiných uměleckých formách nahlíží jako na element s inherentní subverzivní podstatou, jež narušuje normativní struktury a stereotypní mediální obrazy. V kontextu české kinematografie tak představuje genderová diskrepance a hra spojená s cross-dressingem ojediněle progresivní queer tematiku, kterou jinak český film zcela opomíná. Přestože LGBTQ+ narativy a postavy zůstávají na poli domácí kinematografie na okraji a v zajetí nerealistických klišé, prvky a situace jako záměna genderových rolí a identit jedinců, drag show vystoupení či transgender zkušenost tyto dané limity často paradoxně překračují.
Text se na vybraném vzorku hraných celovečerních filmů (ohraničeném také požadavkem na realističnost zápletky a žánrovou neutralitu) pokusí stanovit určující a společné principy zobrazování trans/nenormativních identit, popsat jejich narativní funkci a původ. Pomocí metodologických nástrojů gender a queer studií, konkrétně teorií performativity Judith Butler a reinterpretací feministické kritiky konceptu Laury Mulvey „male gaze“, by práce měla odkrýt hranice, v rámci nichž je fluidním a nenormativním identitám ve filmu dovoleno působit, aniž by tak oslabovaly a významně podlamovaly cisheteronormativní status quo.
Seznam odborné literatury
BELL-METEREAU, Rebecca, Transgender Cinema. New Brunswick: Rutgers University Press, 2019.
BUTLER, Judith, Bodies That Matter: On the Discursive Limits of Sex. New York – London: Routledge 2011.
GARBER, Marjorie, Vested Interests: Cross-dressing and Cultural Anxiety. New York – London: Routledge 2011.
CHLUMSKÁ, Eva, Queer identity v českém filmu? In: Luboš Ptáček, Romana Veselá (eds), Současný český a slovenský film. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2010, s. 231-238.

LONGO, Regina, Skirts and Pants and Everything In Between. Film Quarterly 69, 2016, č. 4, s. 120-126.
MILLER, Jeremy Russell, Crossdressing Cinema: An Analysis of Transgender Representation in Film. Disertační práce, Texas A&M University 2012.
MODLESKI, Tania, A Woman's Gotta Do ... What a Man's Gotta Do? Cross-Dressing in the Western. Signs 22, 1997, č. 3, s. 519-544.
MULVEY, Laura, Visual Pleasure and Narrative Cinema. Screen 16, 1975, č. 3, s. 6-18.
PHILLIPS, John, Transgender on Screen. Hampshire – New York: Palgrave Macmillan 2006.
STRAUBE, Wibke, Trans Cinema and Its Exit Scapes: A Transfeminist Reading of Utopian Sensibility and Gender Dissidence in Contemporary Film. Disertační práce, Linköping University 2014.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK