Bezpečnost a chování na internetu u dospělých se základním vzděláním
Název práce v češtině: | Bezpečnost a chování na internetu u dospělých se základním vzděláním |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Safety and behaviour online in adults with primary education |
Klíčová slova: | bezpečnost na internetu|střední dospělost|základní vzdělání|kvalitativní výzkum|zakotvená teorie |
Klíčová slova anglicky: | Online safety|Middle adulthood|Primary education|Qualitative research|Grounded theory |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Iva Štětovská, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 26.01.2021 |
Datum zadání: | 26.01.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.03.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 03.09.2021 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Jiří Motýl, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Tereza Hannemann, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je zjistit chování a pravidla bezpečnosti na internetu, které využívají dospělí ve věku 35-65 let se základním vzděláním, jak si vytvořili svůj osobní “morální kodex”, jaké chování na internetu je pro ně přijatelné v rámci bezpečnosti a jaké je naopak za jejich osobní hranicí. Morální kodex je tedy v této souvislosti chápán jako bezpečnostní zásady a vlastní hranice chování na internetu. Součástí práce bude také mapování jejich uživatelských znalostí týkajících se počítače a internetu a jejich self-efficacy spojené s užíváním technologií. Obsahem teoretické části bude bližší popis cílové skupiny dle vývojových teorií, popis možných psychologických souvislostí spojených s využíváním technologií a internetu a bezpečnost na internetu z pohledu kyberpsychologie. Výzkumná část bude kvalitativní studie založena na polostrukturovaných rozhovorech se skupinou respondentů ve věku 40-60 let, kteří mají dosažené nejvýše základní vzdělání a dále již nestudovali ani v současnosti nestudují a zároveň jsou aktivními uživateli internetu (N~20). Důraz bude kladen na jejich chování na internetu, vnímání bezpečnosti, kde nejčastěji vnímají rizika, jak se proti možným rizikům chrání a jak získávají informace o tom, jak se na internetu chovat. Pro výzkum bude využita zakotvená teorie, pro analýzu bude využit program MAXQDA. Výstupem výzkumu bude zjištění, jak si cílová skupina respondentů vytváří vlastní soubor pravidel bezpečnosti na internetu, kde nejčastěji získává potřebné informace, jaké informace považují za zásadní při užívání internetu a jak tyto informace aplikují. Výsledky výzkumu přispějí pro lepší pochopení cílové skupiny ve vztahu k využívání internetu. |
Seznam odborné literatury |
Agosto, E.D. & Abbas, J. (2016). Simple Tips for Helping Students Become Safer, Smarter Social Media Users. Knowledge Quest, 44(4), 42-47.
Blatný, M. (ed). (2017). Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Karolinum. Hargittai, E., Piper, A. M., & Morris, M. R. (2019). From internet access to internet skills: digital inequality among older adults. Universal Access in the Information Society, 18(4), 881-890. LaRose, R., Rifon, N. J., & Enbody, R. (2008). Promoting personal responsibility for internet safety. Communications of the ACM, 51(3), 71-76. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the horizon, 9(5). Strauss, A., & Corbin, J. M. (1997). Grounded theory in practice. Sage Valvi, C.A., Frangos, C.C. & Frangos, C.CH. (2013). Online and mobile customer behaviour: a critical evaluation of Grounded Theory studies. Behaviour & Information Technology, 32(7), 655-667. |