Ověření čtenářských dovedností při čtení tištěného a digitálního textu u dětí mladšího školního věku
Název práce v češtině: | Ověření čtenářských dovedností při čtení tištěného a digitálního textu u dětí mladšího školního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Examination of reading skills in reading printed or digital text by children of younger school age. |
Klíčová slova: | Čtenářské dovednosti|čtení tištěného textu|čtení digitálního textu|testování čtenářských dovedností |
Klíčová slova anglicky: | Reading Skills|Reading of printed Text|Reading of digital Text|Examination of reading Skills |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 26.01.2021 |
Datum zadání: | 26.01.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.03.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 31.01.2022 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.12.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 31.01.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Ondřej Pešout, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je ověřit čtenářské dovednosti u dětí mladšího školního věku při čtení textu tištěného a čtení textu z obrazovky počítače. Výsledky by měly přinést empirické důkazy o tom, zda existují rozdíly ve vnímání a zpracování tištěného a digitálního textu a pokud ano, zjistit jaké rozdíly to jsou.
Teoretická část práce se bude na základě českých i zahraničních zdrojů věnovat popisu zrakového vnímání, vnímání jazyka jako čteného textu a rozvoji jazyka a čtenářských dovedností u dítěte. Zaměří se také na nejnovější výzkumy v otázkách vnímání a čtení digitálního textu. Výzkumná část bude navazovat na poznatky z části teoretické a v rámci kvantitativního designu výzkumu v ní dojde k ověření několika hypotéz, které se budou zabývat rozdíly při čtení tištěného a digitálního textu stejné obtížnosti. Respondenty výzkumu budou žáci ve věku 8–10 let (3. ročník ZŠ) bez diagnostikované poruchy učení. Jako metoda bude použita Zkouška čtení Z. Matějčka, kdy jednou bude administrován text tištěný a jednou text převedený do digitální podoby. Výkony týkající se chybovosti, rychlosti čtení a porozumění textu, pak budou porovnány vhodnou statistickou metodou a interpretovány. Výsledky výzkumu přispějí k zjištění, zda je tištěný text pro děti na začátku vývoje čtenářských dovedností jinak zpracovatelný než text na monitoru a mohou nadále sloužit jako podklady pro práci s dětmi za využití digitálních technologií, popřípadě k dalšímu vývoji diagnostických metod pro ověřování čtenářských dovedností. |
Seznam odborné literatury |
Ackerman, Rakefet & Goldsmith, Morris. (2011). Metacognitive Regulation of Text Learning: On Screen Versus on Paper. Journal of experimental psychology. Applied. 17. 18-32. 10.1037/a0022086.
Alan Beaton. (2004). Dyslexia, Reading and the Brain : A Sourcebook of Psychological and Biological Research: Vol. 1st ed. Psychology Press. Clinton-Lisell, Virginia. (2019). Reading from paper compared to screens: A systematic review and meta-analysis. Journal of Research in Reading. 42. 288-324. 10.1111/1467-9817.12269. Diane McGuinness. (2005). Language Development and Learning to Read : The Scientific Study of How Language Development Affects Reading Skill. A Bradford Book. Eysenck, M. W. (2008). Kognitivní psychologie (1. vyd.). Academia. Gentry, R., & Ouellette, G. (2019). Brain Words : How the Science of Reading Informs Teaching. Stenhouse Publishers. Johnson, E. L., Hetzel, J., & Collins, S. (2002). Reading by design: evolutionary psychology and the neuropsychology of reading. Journal of Psychology & Theology, 30(1), 3–25. Mangen, Anne & Walgermo, Bente & Brønnick, Kolbjørn. (2013). Reading linear texts on paper versus computer screen: Effects on reading comprehension. International Journal of Educational Research. 58. 61-68. 10.1016/j.ijer.2012.12.002. |