Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Poskytování zpětné vazby v distanční výuce češtiny jako druhého jazyka
Název práce v češtině: Poskytování zpětné vazby v distanční výuce češtiny jako druhého jazyka
Název v anglickém jazyce: Providing feedback in on-line lessons of Czech as a second language
Klíčová slova: Zpětná vazba|čeština jako cizí jazyk|distanční prostředí|online výuka|audiovizuální kontext|nonverbální komunikace|e-learning
Klíčová slova anglicky: Feedback|Czech as a foreign language|distance learning|online teaching|audiovisual context|nonverbal communication|e-learning
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 25.01.2021
Datum zadání: 12.02.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 23.02.2021
Datum a čas obhajoby: 31.01.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:05.01.2022
Datum proběhlé obhajoby: 31.01.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Prostředí online výuky přestavuje specifický výukový kontext, ve výuce češtiny dosud relativně málo popsaný. Komunikace v jazykové třídě se v tomto prostředí může od prezenční výuky odlišovat. Cílem práce je na základě analýzy hodin distanční výuky češtiny jako druhého jazyka zmapovat způsoby, jakým učitelé poskytují studentům zpětnou vazbu v tomto specifickém prostředí, a porovnat, zda a jak se podle názoru vyučujících zapojených do výzkumu jejich způsob poskytování zpětné vazby v prostředí online odlišuje od prezenční výuky.
Popis poskytování zpětné vazby učiteli bude vycházet ze záznamů hodin češtiny jako druhého jazyka pro dospělé studenty přes platformy určené pro distanční výuku. K posouzení názorů učitelů na poskytování zpětné vazby bude vytvořen dotazník.
Postup řešení:
V teoretické části práce popíše jednak poskytování zpětné vazby jako specifický aspekt komunikace v jazykové třídě, jednak specifika distanční výuky. V empirické části se zaměří na analýzu komunikace mezi učitelem a studentem/studenty v prostředí online na základě přepisů nahrávek pořízených v různých skupinách (případně v individuální výuce) různými vyučujícími. Názory vyučujících na poskytování zpětné vazby budou posouzeny na základě dotazníků. Z analýzy nahraných hodin a z výsledků dotazníkového šetření budou vyvozeny závěry a implikace pro vyučovací praxi.
Seznam odborné literatury
BAREŠOVÁ, Alena. E-learning ve vzdělávání dospělých, Praha: Vox, 2003
FRANCŮ, Marie. Výuka jazyků na internetu, Praha: Computer Press, 2001.
CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Vydání druhé. Praha: Academia, 2013.
CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků: didaktika cizích jazyků jako vědní obor. Praha: APRA, 1993.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995.
NĚMCOVÁ, H. et al. Metodická doporučení pro jazykovou výuku online. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
PRŮCHA, Jan. Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha: Grada, 2020. Psyché.
REITMAYEROVÁ, Eva a Věra BROUMOVÁ. Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015.
Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha: Akropolis ve spolupráci s Asociací učitelů češtiny jako cizího jazyka, 2020.
ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova [online]. Praha: Karolinum, 1999 [cit. 2020-12-02]. Acta Universitatis Carolinae. Philologica. Monographia.
ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK