Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Podpora začínajícího učitele v mateřské škole
Název práce v češtině: Podpora začínajícího učitele v mateřské škole
Název v anglickém jazyce: Support for a beginning teacher in kindergarten
Klíčová slova: Učitel|začínající učitel|uvádějící učitel - mentor|mateřská škola|problémy začínajících učitelů|mentoring|hospitace|adaptařní období|Sypo|Učitel naživo
Klíčová slova anglicky: Teacher|Novice Teacher|mentor|nursery school|Problems of Novice Teachers|mentoring|inspection|adaptation period|SYPO|Teach live
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 19.01.2021
Datum zadání: 19.01.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 20.05.2021
Datum a čas obhajoby: 08.09.2021 12:30
Datum odevzdání elektronické podoby:22.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměří na metody podpory začínajících učitelů v mateřských školách. V rámci teoretické části se práce bude zabývat podporami, které začínající učitelé mohou využít jako mentoring, hospitace, adaptační období, projekty Sypo, Učitel naživo aj. V teoretické části práce budou definovány základní pojmy, které budou aplikovány v bakalářské práci. Empirická část přinese vyhodnocení dat, jež budou získány zejména díky dotazníkům a rozhovorům s učiteli a řediteli mateřských škol.
Seznam odborné literatury
Juklová, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus.
Kalhous, Z., & Horák, F. (1996). K aktuálním problémům začínajících učitelů. Pedagogika, 45(3), 245-255.
Mazáčová, N. (2001). Učitel začátečník. Česká škola. [online]. Dostupné z http://www.ceskaskola.cz/2001/09/natasa-mazacovaucitel-zacatecnik.html
Píšová, M. (2009). Od oboru k obsahu vzdělávaní a učivu: z příběhu učitele –experta. Pedagogika, 58(2). Dostupné z http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=1023&lang=cs
Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1975.
Průcha, J. (2002). Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
Průcha, J. (2005). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
Průcha, J. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
Solfronk J., & kol. (2000). Učitelství jako profese. Liberec: Technická univerzita.
Šimoník, O. (1994). Začínající učitel: některé pedagogické problémy začínajících učitelů. Brno: Masarykova univerzita.
ZAVADILOVÁ, Barbora a Nataša MAZÁČOVÁ. Jak vedení praxí přispívá k rozvoji zkušených pedagogů - příklad výcviku Učitel naživo. Řízení školy: odborný měsíčník pro ředitele škol. Praha: ASPI Publishing, 2019,16(2), 27-29. ISSN 1214-8679.
Švaříček, R., & Šeďová, K. a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Švec, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno: Paido.
TMEJ, Karel. Uvádění začínajících učitelek mateřských škol do praxe: Metodická příručka pro začínající a uvádějící učitelky mateřských škol. 2.uprav.vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1988. ISBN (brož.).
JANÍK, Tomáš, Radka WILDOVÁ, Klára ULIČNÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Miroslav JANÍK, Jana JAŠKOVÁ a Barbora ŠIMŮNKOVÁ. Adaptační období pro začínající učitele: zahraniční přístupy a návrhy řešení. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi. Praha: Státní nakladatelství učebnic 1951-, 2017, 67(1), 4-26. ISSN 0031-3815
Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum (nakladatelství), 2012. ISBN 978-80-246-2087-9
PÍŠOVÁ, Michaela a Karolina DUSCHINSKÁ. Mentoring v učitelství: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. [2. vyd.]. V Praze: Univerzita Karlova, 2011. ISBN 978-80-7290-589-8
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů [online]. [cit. 2021-02-15]. Dostupné z: https://www.projektsypo.cz/
Učitel naživo [online]. [cit. 2021-02-15]. Dostupné z: https://www.ucitelnazivo.cz/?gclid=Cj0KCQiA1KiBBhCcARIsAPWqoSpW1WTDqL2HYilysXX2LeNjDfGj04pq0GfzTgiYqUpFgIp4gLiXV8EaAhorEALw_wcB
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK