Podpora začínajícího učitele v mateřské škole
Název práce v češtině: | Podpora začínajícího učitele v mateřské škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Support for a beginning teacher in kindergarten |
Klíčová slova: | Učitel|začínající učitel|uvádějící učitel - mentor|mateřská škola|problémy začínajících učitelů|mentoring|hospitace|adaptařní období|Sypo|Učitel naživo |
Klíčová slova anglicky: | Teacher|Novice Teacher|mentor|nursery school|Problems of Novice Teachers|mentoring|inspection|adaptation period|SYPO|Teach live |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.01.2021 |
Datum zadání: | 19.01.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.05.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2021 12:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zaměří na metody podpory začínajících učitelů v mateřských školách. V rámci teoretické části se práce bude zabývat podporami, které začínající učitelé mohou využít jako mentoring, hospitace, adaptační období, projekty Sypo, Učitel naživo aj. V teoretické části práce budou definovány základní pojmy, které budou aplikovány v bakalářské práci. Empirická část přinese vyhodnocení dat, jež budou získány zejména díky dotazníkům a rozhovorům s učiteli a řediteli mateřských škol. |
Seznam odborné literatury |
Juklová, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus. Kalhous, Z., & Horák, F. (1996). K aktuálním problémům začínajících učitelů. Pedagogika, 45(3), 245-255. Mazáčová, N. (2001). Učitel začátečník. Česká škola. [online]. Dostupné z http://www.ceskaskola.cz/2001/09/natasa-mazacovaucitel-zacatecnik.html Píšová, M. (2009). Od oboru k obsahu vzdělávaní a učivu: z příběhu učitele –experta. Pedagogika, 58(2). Dostupné z http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=1023&lang=cs Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton. RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1975. Průcha, J. (2002). Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál. Průcha, J. (2005). Moderní pedagogika. Praha: Portál. Průcha, J. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. Praha: Portál. Solfronk J., & kol. (2000). Učitelství jako profese. Liberec: Technická univerzita. Šimoník, O. (1994). Začínající učitel: některé pedagogické problémy začínajících učitelů. Brno: Masarykova univerzita. ZAVADILOVÁ, Barbora a Nataša MAZÁČOVÁ. Jak vedení praxí přispívá k rozvoji zkušených pedagogů - příklad výcviku Učitel naživo. Řízení školy: odborný měsíčník pro ředitele škol. Praha: ASPI Publishing, 2019,16(2), 27-29. ISSN 1214-8679. Švaříček, R., & Šeďová, K. a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Švec, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno: Paido. TMEJ, Karel. Uvádění začínajících učitelek mateřských škol do praxe: Metodická příručka pro začínající a uvádějící učitelky mateřských škol. 2.uprav.vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1988. ISBN (brož.). JANÍK, Tomáš, Radka WILDOVÁ, Klára ULIČNÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Miroslav JANÍK, Jana JAŠKOVÁ a Barbora ŠIMŮNKOVÁ. Adaptační období pro začínající učitele: zahraniční přístupy a návrhy řešení. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi. Praha: Státní nakladatelství učebnic 1951-, 2017, 67(1), 4-26. ISSN 0031-3815 Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum (nakladatelství), 2012. ISBN 978-80-246-2087-9 PÍŠOVÁ, Michaela a Karolina DUSCHINSKÁ. Mentoring v učitelství: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. [2. vyd.]. V Praze: Univerzita Karlova, 2011. ISBN 978-80-7290-589-8 Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů [online]. [cit. 2021-02-15]. Dostupné z: https://www.projektsypo.cz/ Učitel naživo [online]. [cit. 2021-02-15]. Dostupné z: https://www.ucitelnazivo.cz/?gclid=Cj0KCQiA1KiBBhCcARIsAPWqoSpW1WTDqL2HYilysXX2LeNjDfGj04pq0GfzTgiYqUpFgIp4gLiXV8EaAhorEALw_wcB |