Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Specifika ústního projevu a vypravování u bilingvních dětí
Název práce v češtině: Specifika ústního projevu a vypravování u bilingvních dětí
Název v anglickém jazyce: Specifics of Oral Production and Storytelling of Bilingual Children
Klíčová slova: bilingvismus|vypravování|jazyková produkce|bilingvní výchova|osvojování jazyka
Klíčová slova anglicky: bilingualism|storytelling|language production|bilingual upbringing|language acquisition
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.01.2021
Datum zadání: 04.02.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 05.02.2021
Datum a čas obhajoby: 01.09.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:26.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 01.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce bude zaměřena na analýzu ústního projevu a způsobů vypravování u česko-anglických bilingvních dětí ve věku 8–10 let. Jde o děti žijící ve Velké Británii, které mají jednoho nebo oba rodiče rodilé mluvčí češtiny. V rodinné komunikaci těchto dětí je v různé míře uplatňována čeština. Cílem práce bude zmapovat vyjadřovací prostředky a postupy uplatňované při vypravování, případně interference z angličtiny. Teoretická část práce bude vycházet z analýzy odborné literatury, pro praktickou část práce budou nasbírána data ve formě audionahrávek rozhovorů diplomantky s žáky 3. ročníku České školy v Manchesteru. Rozhovory budou vedeny na základě předložené vizuální opory ve formě obrázků.
V závěru práce budou stanovena didaktická doporučení pro systematický rozvoj mluveného projevu žáků.
Seznam odborné literatury
BEČKA, Josef Václav: Česká stylistika. Praha: Academia, 1992
ČECHOVÁ. Marie: Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV nakladatelství, 1998
ELLIS, Rod: Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1997
HERMAN, David – JAHN, Manfred – RYAN, Marie-Laure (eds.): Routledge Encyklopedia of Narrative Theory. London: Routledge, 2004
KROOL, Judith F.: Handbook of Bilingualism: Psycholinguistic Approaches. Oxford: Oxford University Press, 2005
NEUBAUER, Karel a kol.: Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018
PATRA, Abhijeet; BOSE, Arpita; MARINIS, Theodoros: Performance difference in verbal fluency in bilingual and monolingual speakers. In: Bilingualism: Language and Cognition 23 (1), 2020, str. 204–218
PROUZOVÁ, Romana: Specifika mluveného projevu žáků třetí třídy. In: Pražská skupina
školní etnografie: 3. třída. Výzkumná zpráva, Praha, 1998
ŠORMOVÁ, Kateřina – HUDÁKOVÁ, Andrea a kol.: Čeština jako druhý jazyk: metodická perspektiva. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2019
ŠTEFÁNIK, Jozef: Jeden človek, dva jazyky: dvojjazyčnosť u detí – predsudky a skutočnosti. Bratislava: Academic Electronic Press, 2000
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK