Kreativní využití digitálních aplikací v literární výchově
Název práce v češtině: | Kreativní využití digitálních aplikací v literární výchově |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Creative use of digital technologies in literary education |
Klíčová slova: | digitální technologie|digitální aplikace|digitální vzdělávací zdroje|distanční výuka|didaktická interpretace|metodika|kreativní přístup|literární výchova |
Klíčová slova anglicky: | digital technology|digital application|digital educational resources|distance learning|didactic interpretation|educational methodology|creative approach|literary education |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jana Šindlerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 08.01.2021 |
Datum zadání: | 08.01.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 13.01.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Digitální aplikace mohou sloužit jako prostředek zatraktivnění obsahu literární výchovy a literární komunikace i jako nástroj k rozvíjení kreativity žáků. Cílem této převážně prakticky zaměřené práce tedy bude prozkoumání didaktického potenciálu vybraných digitálních aplikací v literární výchově a literární komunikaci. V teoretické části budou nastíněny dosavadní poznatky o využívání digitálních technologií ve výuce, zejména v oblasti aktivizace žáka. Praktická, rozsáhlejší část bude obsahovat vybrané konkrétní digitální aplikace vhodné pro využití v hodinách literární výchovy, u nichž bude zhodnocen jednak jejich didaktický potenciál, jednak náročnost s ohledem na digitální kompetence uživatele. Součástí práce bude v závěru také vytvoření vzorových metodik k těmto aplikacím. Postup práce: 1) Studium relevantní odborné literatury 2) Výběr kandidátů z dostupných aplikací vhodných pro rozvíjení literární komunikace 3) Zhodnocení didaktického potenciálu vybraných aplikací 4) Zhodnocení náročnosti vybraných aplikací z hlediska potřebných digitálních kompetencí pedagoga a žáka 5) Návrh metodik využití vybraných aplikací 6) Shrnutí |
Seznam odborné literatury |
1) CENEK, Svatopluk: Úvod do teorie literární výchovy. Praha: SPN, 1979. 2) BERÁNKOVÁ, Eva: Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. 3) DREON, Oliver – KERPER, Richard M. – LANDIS, Jon: Digital storytelling: A tool for teaching and learning in the YouTube generation. In: Middle School Journal 42, 2011, č. 5, s. 4–10.¨ 4) Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů: DigCompEdu. Praha: NÚV, 2018. 5) FIŠER, Zbyněk et al.: Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 6) GRECMANOVÁ, Helena – URBANOVSKÁ, Eva: Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. 7) HAYATI, Daryoosh – HASHEMY, Seyed Ahmad: Communication technologies and virtual learning environment (VLE) in teaching literature. In: International Journal of Innovation, Management and Technology 4, 2013, č. 2, s. 181. 8) HNÍK, Ondřej: Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2020. 9) HNÍK, Ondřej: Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: Nakladatelství H & H, 2007. 10) IBARRA-RIUS, Noelia – BALLESTER-ROCA, Josep: Digital Storytelling in Teacher Training: Development of Basic Competences, Creativity and Multimodal Literacy Through Book Trailers. In: CARRIÓ-PASTOR, María (ed.): Teaching Language and Teaching Literature in Virtual Environments. Singapore: Springer, 2019. 11) KOSKIMAA, Raine: The challenge of cybertext: teaching literature in the digital world [online]. In: UOC papers, 2007, č. 4, s. 1-10. Dostupný z 12) LEDERBUCHOVÁ, Ladislava: Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 1. díl. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1995. 13) LEDERBUCHOVÁ, Ladislava: Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. díl. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997. 14) MAŇÁK, Josef: Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1998. 15) NEZKUSIL, Vladimír: Nástin didaktiky literární výchovy (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2004. 16) PASTYŘÍK, Svatopluk: Didaktický inspiromat pro budoucí středoškolské češtináře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. 17) Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. 18) SKALKOVÁ, Jarmila: Aktivita žáků ve vyučování. Praha: SPN, 1971. 19) SWAFFORD, Joanna: Teaching Literature Through Technology: Sherlock Holmes and Digital Humanities. In: The Journal of Interactive Technology & Pedagogy, 2016, č. 9. 20) ZÍTKOVÁ, Jitka: Tvořivá interpretace jako způsob poznávání literatury na základní škole. In: Aktuální otázky literatury pro děti a mládež a její reflexe. Slavkov: BM Typo, 2007, s. 63–69. 21) ZÍTKOVÁ, Jitka: Několik poznámek ke struktuře obsahu literární výchovy na základní škole. In: Slovo a obraz v komunikaci s dětmi. Komunikace jako klíč k dětem a mládeži. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2008, s. 84–89. |