Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kreativní využití digitálních aplikací v literární výchově
Název práce v češtině: Kreativní využití digitálních aplikací v literární výchově
Název v anglickém jazyce: Creative use of digital technologies in literary education
Klíčová slova: digitální technologie|digitální aplikace|digitální vzdělávací zdroje|distanční výuka|didaktická interpretace|metodika|kreativní přístup|literární výchova
Klíčová slova anglicky: digital technology|digital application|digital educational resources|distance learning|didactic interpretation|educational methodology|creative approach|literary education
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jana Šindlerová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.01.2021
Datum zadání: 08.01.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 13.01.2021
Datum a čas obhajoby: 06.09.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:25.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Digitální aplikace mohou sloužit jako prostředek zatraktivnění obsahu literární výchovy a literární komunikace i jako nástroj k rozvíjení kreativity žáků. Cílem této převážně prakticky zaměřené práce tedy bude prozkoumání didaktického potenciálu vybraných digitálních aplikací v literární výchově a literární komunikaci. V teoretické části budou nastíněny dosavadní poznatky o využívání digitálních technologií ve výuce, zejména v oblasti aktivizace žáka. Praktická, rozsáhlejší část bude obsahovat vybrané konkrétní digitální aplikace vhodné pro využití v hodinách literární výchovy, u nichž bude zhodnocen jednak jejich didaktický potenciál, jednak náročnost s ohledem na digitální kompetence uživatele. Součástí práce bude v závěru také vytvoření vzorových metodik k těmto aplikacím.
Postup práce:
1) Studium relevantní odborné literatury
2) Výběr kandidátů z dostupných aplikací vhodných pro rozvíjení literární komunikace
3) Zhodnocení didaktického potenciálu vybraných aplikací
4) Zhodnocení náročnosti vybraných aplikací z hlediska potřebných digitálních kompetencí pedagoga a žáka
5) Návrh metodik využití vybraných aplikací
6) Shrnutí
Seznam odborné literatury
1) CENEK, Svatopluk: Úvod do teorie literární výchovy. Praha: SPN, 1979.
2) BERÁNKOVÁ, Eva: Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002.
3) DREON, Oliver – KERPER, Richard M. – LANDIS, Jon: Digital storytelling: A tool for teaching and learning in the YouTube generation. In: Middle School Journal 42, 2011, č. 5, s. 4–10.¨
4) Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů: DigCompEdu. Praha: NÚV, 2018.
5) FIŠER, Zbyněk et al.: Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012.
6) GRECMANOVÁ, Helena – URBANOVSKÁ, Eva: Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007.
7) HAYATI, Daryoosh – HASHEMY, Seyed Ahmad: Communication technologies and virtual learning environment (VLE) in teaching literature. In: International Journal of Innovation, Management and Technology 4, 2013, č. 2, s. 181.
8) HNÍK, Ondřej: Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2020.
9) HNÍK, Ondřej: Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: Nakladatelství H & H, 2007.
10) IBARRA-RIUS, Noelia – BALLESTER-ROCA, Josep: Digital Storytelling in Teacher Training: Development of Basic Competences, Creativity and Multimodal Literacy Through Book Trailers. In: CARRIÓ-PASTOR, María (ed.): Teaching Language and Teaching Literature in Virtual Environments. Singapore: Springer, 2019.
11) KOSKIMAA, Raine: The challenge of cybertext: teaching literature in the digital world [online]. In: UOC papers, 2007, č. 4, s. 1-10. Dostupný z .
12) LEDERBUCHOVÁ, Ladislava: Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 1. díl. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1995.
13) LEDERBUCHOVÁ, Ladislava: Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. díl. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997.
14) MAŇÁK, Josef: Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1998.
15) NEZKUSIL, Vladimír: Nástin didaktiky literární výchovy (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2004.
16) PASTYŘÍK, Svatopluk: Didaktický inspiromat pro budoucí středoškolské češtináře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008.
17) Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.
18) SKALKOVÁ, Jarmila: Aktivita žáků ve vyučování. Praha: SPN, 1971.
19) SWAFFORD, Joanna: Teaching Literature Through Technology: Sherlock Holmes and Digital Humanities. In: The Journal of Interactive Technology & Pedagogy, 2016, č. 9.
20) ZÍTKOVÁ, Jitka: Tvořivá interpretace jako způsob poznávání literatury na základní škole. In: Aktuální otázky literatury pro děti a mládež a její reflexe. Slavkov: BM Typo, 2007, s. 63–69.
21) ZÍTKOVÁ, Jitka: Několik poznámek ke struktuře obsahu literární výchovy na základní škole. In: Slovo a obraz v komunikaci s dětmi. Komunikace jako klíč k dětem a mládeži. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2008, s. 84–89.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK