Role životnosti referentů ve znalosti morfologických paradigmat u předškoláků
Název práce v češtině: | Role životnosti referentů ve znalosti morfologických paradigmat u předškoláků |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The role of referent animacy in the morphological paradigm knowledge of preschoolers |
Klíčová slova: | osvojování jazyka|osvojování gramatiky|morfologie|životnost|předškolní věk |
Klíčová slova anglicky: | language acquisition|grammar acquisition|morphology|animacy|preschool age |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 28.12.2020 |
Datum zadání: | 12.02.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.02.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 01.09.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Kateřina Chládková, M.A., Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce bude zkoumat, jaké znalosti mají předškolní děti v oblasti české morfologie a zda sémantická životnost referentů ovlivňuje, podle jakého vzoru se rozhodnou je skloňovat. Hlavní částí práce bude experiment prováděný metodou elicitované produkce pseudoslov (tzv. „wug-test“, Berko, 1958), kdy dětem budou předváděny obrázky neznámých předmětů či tvorů označených pseudoslovy. Poté budou mít děti za úkol použít příslušné pseudoslovo v jiném tvaru. Cílem je testovat hypotézu, že děti budou při výběru akuzativního tvaru ovlivněny sémantickou životností obrázku. Budou sledovány a dokumentovány další faktory, které budou ovlivňovat volbu cílových tvarů, včetně věku dětí. Cílem je provést experiment na 20-30 dětech ve věku 3 až 5 let. |
Seznam odborné literatury |
BERKO GLEASON, Jean: The Child's Learning of English Morphology, Word, roč. 1958, č. 14(2-3), s. 150-177. BROWN, Roger: A First Language, The early stages. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1973. CHEJNOVÁ, Pavla: Míra osvojenosti gramatických kategorií jmen a sloves u předškolního dítěte. In: Nová čeština doma a ve světě, roč. 2015, č. 2. s. 89–97. KALUPOVÁ, Irena: Alternace konsonantů a řeč dětí předškolního věku. Diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. KARLÍK, Petr a kol: Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2012. PRŮCHA, Jan: Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie: Osvojování jazyka dítětem. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2016. SMOLÍK, Filip a Gabriela, MÁLKOVÁ: Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. |