Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Role životnosti referentů ve znalosti morfologických paradigmat u předškoláků
Název práce v češtině: Role životnosti referentů ve znalosti morfologických paradigmat u předškoláků
Název v anglickém jazyce: The role of referent animacy in the morphological paradigm knowledge of preschoolers
Klíčová slova: osvojování jazyka|osvojování gramatiky|morfologie|životnost|předškolní věk
Klíčová slova anglicky: language acquisition|grammar acquisition|morphology|animacy|preschool age
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 28.12.2020
Datum zadání: 12.02.2021
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 23.02.2021
Datum a čas obhajoby: 01.09.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:26.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 01.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Kateřina Chládková, M.A., Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zkoumat, jaké znalosti mají předškolní děti v oblasti české morfologie a zda sémantická životnost referentů ovlivňuje, podle jakého vzoru se rozhodnou je skloňovat. Hlavní částí práce bude experiment prováděný metodou elicitované produkce pseudoslov (tzv. „wug-test“, Berko, 1958), kdy dětem budou předváděny obrázky neznámých předmětů či tvorů označených pseudoslovy. Poté budou mít děti za úkol použít příslušné pseudoslovo v jiném tvaru. Cílem je testovat hypotézu, že děti budou při výběru akuzativního tvaru ovlivněny sémantickou životností obrázku. Budou sledovány a dokumentovány další faktory, které budou ovlivňovat volbu cílových tvarů, včetně věku dětí. Cílem je provést experiment na 20-30 dětech ve věku 3 až 5 let.
Seznam odborné literatury
BERKO GLEASON, Jean: The Child's Learning of English Morphology, Word, roč. 1958, č. 14(2-3), s. 150-177.
BROWN, Roger: A First Language, The early stages. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1973.
CHEJNOVÁ, Pavla: Míra osvojenosti gramatických kategorií jmen a sloves u předškolního dítěte. In: Nová čeština doma a ve světě, roč. 2015, č. 2. s. 89–97.
KALUPOVÁ, Irena: Alternace konsonantů a řeč dětí předškolního věku. Diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013.
KARLÍK, Petr a kol: Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2012.
PRŮCHA, Jan: Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011.
SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie: Osvojování jazyka dítětem. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2016.
SMOLÍK, Filip a Gabriela, MÁLKOVÁ: Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK