Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Další vzdělávání osob s vysoce nadprůměrnou inteligencí
Název práce v češtině: Další vzdělávání osob s vysoce nadprůměrnou inteligencí
Název v anglickém jazyce: Further Education of Persons with Very Superior Intelligence
Klíčová slova: další vzdělávání|vysoce nadprůměrná inteligence|IQ|nadaní dospělí|Mensa
Klíčová slova anglicky: further education|very superior intelligence|IQ|gifted adults|Mensa
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Jan Gruber, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 12.12.2020
Datum zadání: 12.12.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.07.2021
Datum a čas obhajoby: 06.09.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:29.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat dalším vzděláváním osob s vysoce nadprůměrnou inteligencí. Cílem práce bude zjistit možnosti dalšího vzdělávání této cílové skupiny. Nejprve bude pozornost věnována teoriím obecné inteligence, dalším druhům inteligence a testování inteligence. Dále budou představeny osobnostní charakteristiky lidí s vysoce nadprůměrnou inteligencí, samostatná kapitola se bude věnovat představení tzv. nadaných dospělých. Dále budou rozebrány psychosociální problémy spojené s vysoce nadprůměrnou inteligencí. Následně budou uvedeny současné přístupy ke vzdělávání nadaných lidí a metody vhodné pro vzdělávání této cílové skupiny, které budou vybrány analýzou odborné literatury. Samostatně bude věnována pozornost zájmovému vzdělávání těchto dospělých. Součástí práce bude kvalitativní empirické šetření realizované formou rozhovorů s dospělými členy Mensy České republiky, jehož cílem bude zjistit jejich osobní preference obsahů, forem a metod dalšího vzdělávání. Předpokládaný počet respondentů je deset.


Předběžná struktura práce:
1 Inteligence
1.1 Definice inteligence
1.2 Teorie obecné inteligence
1.3 Další druhy inteligence
1.4 Testování inteligence
1.5 Inteligence v dospělosti
2 Charakteristika osob s vysoce nadprůměrnou inteligencí
2.1 Charakteristika nadaných dospělých
2.2 Psychosociální problémy spojené s vysoce nadprůměrnou inteligencí
3 Další vzdělávání osob s vysoce nadprůměrnou inteligencí
3.1 Současné přístupy ke vzdělávání nadaných lidí
3.2 Metody dalšího vzdělávání osob s vysoce nadprůměrnou inteligencí
3.3 Zájmové vzdělávání dospělých s vysoce nadprůměrnou inteligencí
4 Empirické šetření – Osobní preference obsahů, forem a metod dalšího vzdělávání dospělých členů Mensy České republiky
Seznam odborné literatury
AMBROSE, Donald, Robert J. STERNBERG a Joseph S. RENZULLI. Giftedness and Talent in the 21st Century: Adapting to the Turbulence of Globalization [online]. Rotterdam: Brill Sense, 2016 [cit. 2021-04-19]. ISBN 978-94-6300-503-6. Dostupné z:http://eds.b.ebscohost.com/eds/ebookviewer/ebook/bmxlYmtfXzEyODQzMDFfX0FO0?sid=13a0a620-2f0f-4ec4-832a-3907a8338ccd@pdc-v-sessmgr02&vid=2&format=EB&rid=1

BAUDSON, Tanja G. a Johanna F. ZIEMES. The importance of being gifted: Stages of gifted identity development, their correlates and predictors. Gifted and Talented International [online]. 2016, 31(1), 19–32 [cit. 2020-11-11]. ISSN 1533-2276. Dostupné z:https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15332276.2016.1194675

BLATNÝ, Marek. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7.

DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. ISBN 978-80-7308-694-7.

MATTA, Michael, Emanuela S. GRITTI a Margherita LANG. Personality assessment of intellectually gifted adults: A dimensional trait approach. Personality and Individual Differences [online]. 2019, 140(5), 21−26 [cit. 2020-11-11]. ISSN 0191-8869. Dostupné z: doi:10.1016/j.paid.2018.05.009

PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4806-1.

RAJČÁNIOVÁ, Eva. Kariérové cesty intelektovo nadaných ľudí. Psychologie pro praxi [online]. Univerzita Karlova, 2018, 53(1), 33–45 [cit. 2021-04-24]. ISSN 1803-8670. Dostupné z:https://karolinum.cz/casopis/psychologie-pro-praxi/rocnik-53/cislo-1/clanek-6783

RUISEL, Imrich. Základy psychologie inteligence. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-425-7.

SEN, Sushmita. Global Talent Management. In: SEN, Sushmita. Talent Management [online]. Oakville: Society Publishing, 2020, 2−25 [cit. 2021-04-25]. ISBN 978-1-77407-533-3. Dostupné z:http://eds.b.ebscohost.com/eds/ebookviewer/ebook/bmxlYmtfXzIzMjQ1MTRfX0FO0?sid=ba116e4b-f850-4148-976c-9738264a6312@pdc-v-sessmgr01&vid=7&format=EB&rid=1

STEHLÍKOVÁ, Monika. Život s vysokou inteligencí: průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0101-6.

SZYMANSKI, Antonia T. a Melissa WRENN. Growing Up With Intensity: Reflections on the Lived Experiences of Intense, Gifted Adults. Roeper Review [online]. 2019, 41(4), 243–257 [cit. 2021-02-17]. ISSN 0278-3193. Dostupné z:https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02783193.2019.1661054

TAFT, R. A Note on the Characteristics of the Members of Mensa, A Potential Subject Pool. The Journal of Social Psychology [online]. 2010, 83(1), 107–111 [cit. 2020-11-11]. ISSN 0022-4545. Dostupné z:https://search.ebscohost.com/login.aspx?authtype=shib&custid=s1240919&profile=eds
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK