Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Je obrat k etice únikem od politiky? Ke vztahu subjektu, etiky a politiky v díle Judith Butler
Název práce v češtině: Je obrat k etice únikem od politiky? Ke vztahu subjektu, etiky a politiky v díle Judith Butler
Název v anglickém jazyce: Is ethical turn a flight from politics? Considering the relation of subjectivity, ethics and politics in the works of Judith Butler
Klíčová slova: Judith Butler|subjekt|normy|jednání|tělesná zranitelnost|performativita|melancholie|truchlitelnost|násilí|etika
Klíčová slova anglicky: Judith Butler|subject|norms|agency|corporeal vulnerability|performativity|melancholy|grievability|violence|ethics
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Tereza Matějčková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 09.12.2020
Datum zadání: 09.12.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 05.01.2021
Datum a čas obhajoby: 07.09.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:06.08.2021
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Jakub Jirsa, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je vyložit vztah mezi teorií subjektivace, etikou a politikou, tak jak se v díle Judith Butler jednotlivě vynořují a vzájemně podmiňují. Jakožto východisko je zvolen pojem tělesné zranitelnosti, který ve třech podobách – afektivního pouta k podmanění, vzájemné odkázanosti a sociálně organizované prekarity – odráží vývoj autorčina myšlení a umožňuje provázanost subjektu, etiky a politiky náležitě postihnout.
Na rovině konstituce subjektu je afektivní pouto k podmanění klíčem k pochopení psychické formy moci – melancholické ambivalence subjektu, jež je výrazem nepřiznané ztráty, resp. konstitutivních zavržení, které subjekt musel provést, aby vstoupil do ontologie subjektu a soustavnou reiterací norem v ní také přetrvával. Zároveň je také figurou obratu proti sobě sama, v němž se ustavuje sebe-reflexivita Já současně s internalizací regulační moci přetavené do svědomí, které se k sobě vztahuje jako k objektu v negativním vztahu hubování. Zdá se, že subjekt je podle Butler v nějakém podstatném ohledu provinilým, a sice v tom smyslu, že není suverénním pánem svého Já, že jeho Já se utváří coby zapletené do moci.
Zavržení pro subjekt konstitutivní se však jakožto přízrak ztráty uchovávají a překonání melancholie v truchlení, tj. v přiznané ztrátě, tak subjektu na jedné straně odhaluje jeho bytostnou provázanost s jinakostí, na straně druhé mu zviditelňuje svět jako kontingentně organizovaný skrze určitá vyloučení či zavržení, tedy strukturu, jež odráží jeho vlastní psyché. Jinými slovy, truchlení zjevuje, že etické otázky vyvstávají vždy již v socio-politickém rámci, pakliže je vzájemná odkázanost, sdílená ontologická podmínka lidství, takticky zneužívána skrze její nerovnoměrnou distribuci (prekarita). S druhým se setkávám nakolik je nebo není v mezích inteligibility, tj. nakolik je jeho život považován za truchlitelný a může-li se vůbec stát předmětem etického zájmu.
Vyvstává pak naléhavá otázka, jak být práv naší vzájemné odkázanosti, pokud jsou určité skupiny lidí neviditelné a pro etické reakce neslyšitelné. Čili jak v podmínkách prekarity jednat eticky. Odpovědí, kterou Butler nabízí, je nenásilí. Na jedné straně jakožto odmítnutí reprodukovat násilí, jímž jsem konstitutivně utvářen (v tom smyslu, že nezneužiji sdílenou zranitelnost tak, abych ji domněle překonal), na druhé straně jakožto forma politické katachreze, či performativní kontradikce, jíž vyloučená skupina vznáší v řeči, která je jí upírána, požadavek truchlitelného života, čímž svou prekaritu zviditelňuje a současně jí vzdoruje v úsilí posunout hranice dostupných ontologií.
Ambicí práce je hájit Butler před námitkou úniku z politiky a příklonu k sentimentálnímu humanismu založenému na lidské konečnosti a zranitelnosti. Budeme se snažit ukázat, že tělesná zranitelnost nepředstavuje alternativní esenci lidství, nýbrž je znakem bytostné neúplnosti a nestability kategorie člověka, tj. že Já je ustavičným kolísáním mezi reiterací, vyjednáváním a přeznačováním norem, a že se tedy Butler snahou o určitou univerzální etickou teorii nezpronevěřuje kritickému tónu raného díla, naopak se jí daří s univerzalitou pracovat tak, aby se vyhnula jejímu vylučovacímu charakteru.
Seznam odborné literatury
Primární:
BUTLER, J. The Psychic Life of Power, Theories in subjection, Standford University Press, Standford, California, 1997.
BUTLER, J. Undoing Gender, Routledge, New York & London, 2004.
BUTLER, J. Giving an Account of Oneself, Fordham University Press, New York, 2005.
BUTLER, J. Senses of the Subject, Fordham University Press, New York, 2005.
BUTLER, J. The Force of Nonviolence, An Ethico-Political Bind, Verso, London & New York, 2020.
Sekundární:
HONIG, B. Antigone, Interrupted, Cambridge University Press, New York, 2013.
LOIZIDOU, E. Judith Butler: Ethics, Law, Politics, Routledge-Cavendish, Abingdon, 2007.
LLOYD, M. (ed.) Butler and Ethics, Edinburgh University Press, Edinburgh, 2015.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK