Ženské téma v současném českém mainstreamovém divadle.
Název práce v češtině: | Ženské téma v současném českém mainstreamovém divadle. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Feminine Theme in Contemporary Czech Theatre |
Klíčová slova: | komedie|feminismus|midcult|misogynie |
Klíčová slova anglicky: | comedy|feminism|midcult|misogyny |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra divadelní vědy (21-KDV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Alena Sarkissian, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 09.12.2020 |
Datum zadání: | 21.12.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 17.02.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Petr Christov, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Ve své bakalářské práci se budu zabývat pojetím ženství a s ním spojených stereotypů v inscenacích, jež vykazují znaky midcultu. Pro potřeby této práce se budu soustředit výhradně na komedii, neboť zjednodušování a schematizace postav patří k nástrojům tohoto žánru. Midcult sám o sobě pak toto zjednodušování umocňuje, avšak s tím rozdílem, že zjednodušování je v jeho případě nefunkční. V současném českém mainstreamovém divadle, jež k midcultu dlouhodobě inklinuje, pozoruji výraznou dramaturgickou linku komedií, jež svým uchopením ženských postav tyto stereotypy silně podporují a vyznívají výrazně misogynně či sexisticky. Práce se bude soustředit na tři dějová schémata, která se v těchto inscenacích často vyskytují: 1. dramata, v nichž se dvě naoko povahově rozdílné ženy spřátelí a následně zažívají mnohá dobrodružství, 2. dramata, v nichž jsou ženy vnímány jako předmět, velmi často se jedná o zápletky, v nichž se muž pohybuje mezi množstvím milenek a manželkou (která pro jeho výstřelky jaksi nemá pochopení), a 3. klasická komedie (Zkrocení zlé ženy), jež však byla interpretována ryze misogynním způsobem. Při zkoumání jednotlivých inscenací a jejich pojetí ženských postav se budu soustředit především na aspekt kýče a midcultu, na který budu nahlížet optikou feministických teorií. Zaměřím se rovněž na sociologický náhled na problematiku, který mi pomůže zakotvit jednotlivé inscenace v dlouhodobém směřování divadel, v nichž jsou uváděny. |
Seznam odborné literatury |
BERGSON, Henri: Smích [Le rire (1929]. Přel. Majorová Eva, Major, Ladislav. Praha: Naševojsko, 1993.
DE BEAUVOIR, Simone. Le deuxieme sexe. Gallimard: 1986. ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo, 2006. FREUD, Sigmund. Vtip a jeho vztah k nevědomí [Der Witz und seine Beziehung zumUnbewußten, 1905]. Přel. Ondřej Bezdíček. Psychoanalytické nakl. J. Kocourek:2005. JANSOVÁ, Iveta a JEDLIČKOVÁ, Jana. Ženské hrdinky a jejich zobrazování v českýchtelevizních krimiseriálech. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci,2019. KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Praha: Torst, 2014. MACDONALD, Dwight. Masscult and Midcult: Essays Against the American Grain. NewYork: New York Review Books, 2011. MANNE, Kate: Down Girl: The Logic of Misogyny. Penguin Books, 2019. MCDOWELL, Linda. Place and Space. In A Concise Companion to Feminist Theory. Ed.Mary Eagleton. Blackwell, 2003. MCGOWAN, Todd. Only a Joke Can Save Us: A Theory of Comedy. Evanstin, Ill.:Northwestern University Press, 2017. PAULÍČEK, Miroslav. Nikdo se neodváží říci, že je to nudné: sociologie vysokého a nízkéhoumění. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. SAINI, Angela: Inferior: The True Power of Women and the Science that Shows It. London:4th Estate, 2017. SCHOTT, Robin May. Feminism and the History of Philosophy. In The Bleckwell Guide toFeminist Philosophy. Ed. Linda Martín Alcoff, Eva Feder Kittay. Bleckwell, 2007. ŠAFR, Jiří. Životní styl a sociální třídy: vytváření symbolické kulturní hranice diferenciacívkusu a spotřeby. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2008. ZAHRÁDKA, Pavel. Vysoké versus populární umění. Olomouc: Periplum, 2009. |