Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Individualizační přístupy v mateřské škole
Název práce v češtině: Individualizační přístupy v mateřské škole
Název v anglickém jazyce: Individualization Approaches in Kindergarten
Klíčová slova: Individualizace|diferenciace|mateřská škola|metody a formy práce|pedagogická diagnostika|učitelka mateřské školy|portfolio|záznamy o rozvoji a pokroku dítěte|pozorování|plánování
Klíčová slova anglicky: Individualization|differentiation|Kindergarten|methods and forms of work|pedagogical diagnostics|kindergarten teacher|portfolio|records of the child's development and progress|observation|planning
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.12.2020
Datum zadání: 08.12.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.01.2022
Datum a čas obhajoby: 16.06.2022 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:13.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 16.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce s názvem „Individualizační přístupy v mateřské škole“ pojednává o individualizovaném vzdělávání dětí předškolního věku v mateřských školách. Zabývá se zkoumáním způsobů individualizačních přístupů prostřednictvím pozorování, rozboru dokumentů a strukturovaného rozhovoru s učitelkami vybrané mateřské školy. Teoretická část případové studie vymezuje základní pojmy související s pojmem individualizace a přináší širší pohled na individualizaci a její možné strategie. Cílem je zjistit a popsat jaké způsoby individualizačních principů jsou využívány, jak jsou realizovány v běžné mateřské škole. Práce se zaměřuje na různé přístupy, které vyhledává učitelka, s ohledem na respektování jednotlivých individuálních potřeb, schopností a zájmů každého dítěte. Zaměřuje se na podmínky, které je třeba vytvořit pro tuto formu vzdělávání.
První část práce vymezuje základní pojmy, přináší teoretický nástin pojmů, které mají vliv na individualizované vzdělávání a souvisejí se způsoby individualizované práce. Vychází z dostupných zdrojů obsahujících formy individualizovaného vzdělávání. V práci se dále popisuje pedagogická diagnostika, práce s portfoliem, sebehodnocení dětí a plánování učitelky. Zmínka je zde o historii této organizační formy. V praktické části jde především o přímé pozorování konkrétních aktivit a strategií vedoucích k individualizovanému vzdělávání, dále pak o rozbor dokumentů a rozhovor.
Získaná data jsou interpretována a zanalyzována v závěrečné výzkumné zprávě. Nabízí konkrétní podněty k tomu, jak plánovat vzdělávací nabídku, jak děti vést, jaké činnosti nabízet, a tím lépe pochopit problematiku a specifika individualizovaného vzdělávání v prostředí mateřské školy.
Seznam odborné literatury
KASÍKOVÁ, Hana. 2016. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vydání 3., rozšířené a aktualizované. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0983-6.
KREJČOVÁ, Věra, KARGEROVÁ POCHE Jana, SYSLOVÁ, Zora. 2015. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0812-9.
OPRAVILOVÁ, Eva. 2016. Předškolní pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5107-8.
PRŮCHA, Jan. 2016. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-323-5.
SYSLOVÁ, Zora, KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, FIKAROVÁ Táňa. 2018. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1324-6.
VALIŠOVÁ, Alena, KASÍKOVÁ, Hana, BUREŠ, Miroslav. 2011. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3357-9.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK