Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Bytové semináře jako fenomén občanského vzdělávání v období tzv. normalizace v Československu
Název práce v češtině: Bytové semináře jako fenomén občanského vzdělávání v období tzv. normalizace v Československu
Název v anglickém jazyce: Home Seminars as a Phenomenon of Civic Education in the Period of Normalization in Czechoslovakia
Klíčová slova: Československo|komunismus|normalizace|disent|vzdělávání dospělých|filozofie|občanství|občanské vzdělávání|bytové semináře
Klíčová slova anglicky: Czechoslovakia|communism|normalisation era|dissent|adult education|philosophy|citizenship|citizenship education|housing seminars
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.12.2020
Datum zadání: 08.12.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 09.05.2021
Datum a čas obhajoby: 14.06.2021 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:12.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 14.06.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se zabývá tzv. bytovými semináři v socialistickém Československu, které do značné míry utvářely neformální občanské vzdělávání v době normalizace, kdy byla mnoha lidem účast na formálním vzdělávání odepřena. Cílem práce je popsání reflexe motivace k účasti na bytových seminářích, jaká očekávání měli účastníci od seminářů a zda byla tato očekávání splněna. Reflexe účastníků budou v práci popsány na základě jejich výpovědí. Výpovědi účastníků budu dále vzájemně porovnávat. Očekávám, že se reflexe motivace účastníků budou lišit podle toho, do jaké míry se účastník zapojoval do občanských aktivit. Dále se práce snaží zjistit, jak docházení na semináře obohatilo jejich účastníky a jaké byly jejich motivace k participaci v disentu. Nejprve je charakterizováno občanské vzdělávání. Poté jsou přiblíženy přínosy občanského vzdělávání, a zároveň jsou popsána specifika občanského vzdělávání. Občanské vzdělávání je v práci řešeno kontextualizovaně, s ohledem na československý disent. Dále je šíře rozvíjeno téma československého disentu. Klíčové pro účely práce jsou vzdělávací aktivity disentu, především tzv. bytové semináře a podzemní univerzity. Empirické šetření je realizováno formou polostrukturovaných rozhovorů s účastníky seminářů. Bude provedeno 7 polostrukturovaných rozhovorů s účastníky seminářů, respondenti byli vybíráni na základě účasti na relevantních bytových seminářích v Praze. Rozhovory jsou mimo jiné zaměřené například na subjektivní přínos vzdělávacích aktivit pro účastníky z hlediska občanského étosu. Cílem těchto rozhovorů je zjistit, jak podle účastníků seminářů bytové semináře obohacovaly tehdejší občanskou společnost.

Předběžná struktura práce:

1 Občanské vzdělávání
2 Disent v normalizačním Československu
2.1. Vznik disentu
2.2. Struktura disentu
2.3. Vzdělávací aktivity disentu
3 Bytové semináře a podzemní univerzity
3.1. Vznik a vývoj bytových seminářů
3.2. Obsah bytových seminářů
3.3. Účastníci seminářů a jejich motivace k participaci
3.4. Podzemní univerzita a „ostrůvky svobody“
4 Empirické šetření: Reflexe motivace k účasti a přínosů bytových seminářů pro tehdejší občanskou společnost z pohledu posluchačů a přednášejících
Seznam odborné literatury
BÁRTA, Jan. Dana Němcová: lidé mého života. Praha: Portál, 2003. Rozhovory (Portál). ISBN 80-7178-759-0.

DAY, Barbara. Sametoví filozofové: [podzemní univerzita v Československu a role Vzdělávací nadace Jana Husa v letech 1979-1989]. Brno: Doplněk, 1999. ISBN 80-723-9045-7.

HALÍK, Tomáš. K dějinám Kecandy aneb Předchůdci Akademie In: HÁJEK, Pavel, ed. Milý Radime: sborník k 70. narozeninám Radima Palouše. Praha: Knihovna Václava Havla, 2013. ISBN 978-80-874-9015-0.

JUG, Jurij a Franz PÖGGELER, eds. Democracy and adult education: ideological changes and educational consequences., Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH, 1996. ISBN 978-36-314-9155-3.

MECLOVÁ, Anna. Bytové semináře pod dohledem Státní bezpečnosti. Sledování skupiny filozofů v období normalizace / Home seminars under the scrutiny of the state security monitoring of a group of philosophers during normalisation. Paměť a dějiny / Memory and History [online]. 2009, II(02), 87—100 [cit. 2020-12-02]. ISSN 1802-8241. Dostupné z:https://www.ustrcr.cz/data/pdf/pamet-dejiny/pad0902/087-100.pdf

OSLZLÝ, Petr. Podzemní univerzita: vznik a organizace brněnských bytových přednášek a seminářů (1984-89): přednášky z filozofie a politologie. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, Knižnice revue Proglas, 1993. ISBN neuvedeno.

PÖGGELER, Franz. The State and adult education: historical and systematical aspects. Frankfurt am Maine, Bern, New York, Paris: Peter Lang GmbH, 1990. ISBN 978-36-314-2011-9.

SCRUTON, Roger. Zápisky z podzemí. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2015. ISBN 978-80-732-5372-1.

SKILLING, Gordon H. Československo - můj druhý domov: paměti Kanaďana. Praha: Prostor, 2001. Portréty (Prostor). ISBN 80-726-0042-7.

VANĚK, Miroslav. Ostrůvky svobody: kulturní a občanské aktivity mladé generace v 80. letech v Československu. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2002. ISBN 80-7285-016-4.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK