Vztah žáků prvního stupně základní školy k dramatické výchově
Název práce v češtině: | Vztah žáků prvního stupně základní školy k dramatické výchově |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Relation between pupils of primary school and dramatic education |
Klíčová slova: | dramatická výchova|vztah žáků k předmětům|divadlo|estetické předměty|osobnost pedagoga|osobnost žáka|primary education |
Klíčová slova anglicky: | drama education|pupils´relationship to subjects|theater|aesthetic subjects|the personality of the teacher|the personality of the pupil|základní vzdělání |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 02.12.2020 |
Datum zadání: | 02.12.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 17.05.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 16.06.2023 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.05.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.06.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce pojednává o vztahu žáků prvního stupně základní školy k dramatické výchově. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část pojednává o samotném pojmu dramatická výchova. Je zde podrobněji popsáno postavení dramatické výchovy ve vzdělávacím systému. Dále je zde také rozebrán vztah žáků na prvním stupni základní školy k dramatické výchově, k estetickým předmětům a také ostatním vyučovacím předmětům. Je zde také zmíněna charakteristika a osobnostní rysy pedagoga a také charakteristika osobnosti žáka. Součástí práce je charakteristika a části lekce dramatické výchovy a charakteristika ostatních estetických předmětů a jsou zde také podrobně rozebrané rozdíly mezi dramatickou výchovou a divadlem. Praktická část se zabývá samotným vztahem žáků prvního stupně k dramatické výchově. Výzkum je veden formou rozhovorů, které jsou v práci doslovně přepsané a vložené. Kvůli přehlednosti informací je praktická část doplněná o grafy a podrobnější závěry, které přibližují samotný vztah žáků. Cílem výzkumu je tedy zjistit, jaký vztah mají žáci prvního stupně základní školy k dramatické výchově. Výzkum byl ovlivněn probíhající pandemií, což se promítá nejen na provedení samotného výzkumu, ale také na jeho výsledcích. |
Seznam odborné literatury |
(RVP ZV 2021 s vyznačenými změnami, Národní pedagogickýinstitutČeskérepubliky (dříve Národní ústav pro vzdělávání). Národní pedagogickýinstitutČeskérepubliky (dříve Národní ústav pro vzdělávání) [online]. Copyright©[cit. 15.12.2021]. Dostupnéz: http://www.nuv.cz/file/4982/) (MACHKOVÁ, Eva. Dramatika, hra a tvořivost. Jinočany: H & H, 2017. ISBN 978-80-7319-125-2.) (MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.) (VALENTA, Josef. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky: S hlavním zřetelem k výchovné dramatice. Hraní rolí ve výchově a vyučování. Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí. Praha: Institut sociálních vztahů, 1995. ISBN 80-85866-06-4.) (Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa: příspěvky z konference o dramatické výchově, 2000. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s Katedrou výchovné dramatiky DAMU a Centrem dětských aktivit v Artamě Praha, 2001. ISBN 80-901660-4-0.) (BUDÍNSKÁ, Hana. Ať si už mohou naše děti ve své škole hrát!: tvořivá hra s nejmenšími. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1992. ISBN 80-7068-0407.) MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Praha: Portál (vydavatelství), 2008. ISBN 978-80-7367-472-4. BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky: dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996. ISBN 80-7068-070-9. VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing, 2008. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1865-1. MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Praha: Portál (vydavatelství), 2008. ISBN 978-80-7367-472-4. Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání, Národní pedagogický institut České republiky (dříve Národní ústav pro vzdělávání). Národní pedagogický institut České republiky (dříve Národní ústav pro vzdělávání) [online]. Copyright © [cit. 25.01.2022]. Dostupné z:http://www.nuv.cz/file/176 PAVLOVSKÁ, Marie. Dramatická výchova. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1998. Literatura. SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8. |