Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Analýza prezentace gramatických pravidel ve vybraných učebnicích češtiny pro cizince mladšího školního věku
Název práce v češtině: Analýza prezentace gramatických pravidel ve vybraných učebnicích češtiny pro cizince mladšího školního věku
Název v anglickém jazyce: Analysing the presentation of grammatical rules in select textbooks of Czech as a foreign language for children aged 6-12
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 02.12.2020
Datum zadání: 09.12.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.12.2020
Datum a čas obhajoby: 07.09.2022 09:00
Odevzdaná/finalizovaná: ne
Oponenti: doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat otázkou, jak vybrané učebnice představují jednotlivá gramatická pravidla, která jsou nezbytná pro každodenní užívání češtiny, žákům, pro které je čeština druhým jazykem. Porovnává tento systém prezentace s popisem referenční úrovně pro dospělé, s rámcovými vzdělávací programy pro první stupeň základního vzdělání, a zároveň také analyzuje vhodnost zvoleného způsobu prezentace pro danou věkovou kategorii mladšího školního věku (7–12 let). Také zkoumá stematičnost, vyváženost a posloupnost zvolených způsobů prezentace gramatiky se záměrem zhodnotit vhodnost zvolených postupů a vytvořit vhodná doporučení pro prezentaci gramatických pravidel v učebnicích pro děti mladšího školního věku.
Výchozí předpoklady či hypotézy této práce, založené na diplomantčině dosavadní zkušenosti s výukou češtiny jako cizího jazyka u mladších školáků, jsou následující:
1) Učebnice češtiny pro cizince pro mladší školáky se gramatice věnují nedostatečně. Upřednostňují hlavně výuku slovní zásoby, ale nezabývají se více pravidly potřebnými pro její praktické užití.
2) Prezentace gramatických pravidel v těchto učebnicích není dostatečně systematická. I tento jev pak může ztížit propojení pravidla s konkrétním užitím jazyka a učení pravidel se pak může zdát dětem nesmyslné.
3) Zvolený způsob prezentování pravidel mnohdy neodpovídá dané věkové kategorii. Není prezentován způsobem, který bude pro děti v tomto věku nějak uchopitelný, aby jej propojily s užíváním jazyka.
Důsledkem výše zmíněných jevů je, že gramatická pravidla, která si děti cizinců osvojí v kurzech češtiny jako cizího jazyka, jsou nedostatečná nebo příliš zmatená pro další rozvoj užívání českého jazyka a mohou jim ztížit rozvíjení dalších jazykových kompetencí. Také takto položený základ nejasných pravidel jim ztíží integraci do hodin češtiny na základních školách a dalších stupních vzdělávání.
Práce se zaměří na analýzu gramatických pravidel v následujících učebních materiálech:
· Flanderková, A.: Můj první pracovní sešit z ČJ – pro žáky cizince.
· Kubíčková, K.: Abeceda – karty písmen. ZŠ Gutha Jarkovského 2010.
· Punčochář, M.: Vzdělávání dětí cizinců v Ústeckém kraji (Aplikace spisovného jazyka; Čeština kolem nás). Europa Concept CZ a Poradna pro integraci 2011.
· Škodová, S.: Domino. Český jazyk pro malé cizince 1, 2 (učebnice, pracovní sešit, metodika). Wolters Kluwer ČR, a. s. 2010, 2012.
· Vojtkovská, P.: Annjong hasejo, paní učitelko (pracovní listy, pexesa, metodika). ZŠ Frýdek-Místek 2008.
(Případně i tyto:)
· Janoušková, Z. (ed.) a kol.: Čeština do školy. CIC 2014
· Jaurisová, B., Pánová, M.: Prázdninová škola češtiny. NIDV 2016.
· Táborková, J.: Hezky česky I, II. NIDV 2016, 2017.
· Tenorová, A.: Hrátky s češtinou. ZŠ a MŠ náměstí Svobody 2.
Předpokládané přínosy práce jsou:
1. Zhodnocení vhodnosti a dostatečnosti prezentace gramatických pravidel v učebnicích češtiny pro cizince pro mladší školáky, zmapování mezer v těchto oblastech, které může být užitečné jak pro lektory, kteří s těmito materiály pracují, tak i pro tvůrce nových materiálů.
2. Sestavení doporučení, na základě provedených analýz, které způsoby prezentace jsou pro danou věkovou kategorii vhodné. Tato doporučení mohou být užitečná při tvorbě dalších učebních materiálů pro děti.
Seznam odborné literatury
DOLEŽÍ, L. a kol.:Začínáme učit češtinu pro děti-cizince.Praha: AUČCJ, 2013.
GJUROVÁ, N.:Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky: metodika pro učitele.Praha: Portál, 2011.
Kolektiv autorů META, o.p.s.: Vzdělávací obsah ČDJ.Praha: META, 2015.
Kolektiv autorů META, o.p.s.: Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách.Praha: META, 2011.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie.Praha: Grada, 1998.
MAŇÁK, J., DUŠAN, K. (eds.):Učebnice pod lupou.Brno: Paido, 2006.
NOSÁLOVÁ, B. a kol.: Učíme češtinu jako druhý jazyk.Praha: META, 2018.
ŠKODOVÁ, S.: Domino. Český jazyk pro malé cizince 1, 2 – METODIKA. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010, 2012.
HRUBÁ, J.:Čeština pro děti cizinců. Metodika výuky českého jazyka dětí z minoritních skupin. Brno: Pedagogická fakulta, 2004.
PRŮCHA, J.: Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998.
VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie I.Praha: Karolinum, 1997.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK