Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Výuka češtiny v České škole v Calgary
Název práce v češtině: Výuka češtiny v České škole v Calgary
Název v anglickém jazyce: Teaching Czech in Calgary Czech School
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.12.2020
Datum zadání: 09.12.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 28.01.2021
Datum a čas obhajoby: 07.09.2022 09:00
Odevzdaná/finalizovaná: ne
Oponenti: Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Teoretická část práce mapuje působení České školy v Calgary (CSC) v kontextu ostatních krajanských českých škol v Kanadě a vybraných českých škol v USA. V práci jsou dále analyzovány a charakterizovány potřeby a specifika jazykové výchovy bilingvních žáků v CSC a způsob výuky v této jednotřídní škole. Praktická část diplomové práce se zabývá vlastním návrhem metodologie výuky češtiny jako druhého jazyka žáků prvního stupně v CSC. Tato metodologie zohledňuje různorodé potřeby žáků, rozdíly v jejich věku a míře dvojjazyčnosti, příp. trojjazyčnosti. Je primárně zaměřena na komunikaci a porozumění, sekundárně zahrnuje představení základních gramatických a pravopisných jevů a terciárně seznamuje žáky s českou historií. Součástí praktické části diplomové práce a návrhu metodologie je sepsání školního vzdělávacího plánu podle osnovy rámcového vzdělávacího programu výuky českého jazyka pro I. a II. období prvního stupně. Součástí praktické části diplomové práce je také 30 pracovních listů pro každé období výuky v CSC. Část těchto pracovních listů byla použita v druhém pololetí školního roku 2019/2020. Závěr práce reflektuje zkušenosti diplomantky z pětiměsíční praktické stáže v CSC v období únor–červenec 2020.
Seznam odborné literatury
Použité prameny:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzděláváníhttps://www.msmt.cz/file/43792/
Výukové materiály z portálůwww.skolaci.com,www.csbh.cz
Materiály o České škole v Calgary:https://calgaryczechschool.wordpress.com,
Informace o české komunitě v Kanaděhttps://www.cssk.ca

Použitá literatura:
BAHTIA, T. K.; RITCHIE, W. C. The Handbook of Bilingualism. Chichester – Malden, 2012.
BAKER, C.; PRYS JONES, S. Encyclopedia of bilingualism and bilingual education, 1998.
BRUTT-GRIFFLER, J.; VARGHESE, M. Bilingualism and language pedagogy. Clevedon, Buffalo, 2004.
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha, 1993.
ELLIS, R. Principles of Instructed Language Learning. Asian EFL Journal, 7, 2005.
Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning. Volume II (ed. E. Hinkel), Routledge 2011.
HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština. Praha, 2002.
HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako jazyku nemateřském. Praha, 2019.
CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Praha, 2006.
MAGOCSI, P. R.: Encyclopedia of Canada's Peoples. Toronto: Published for the Multicultural History Society of Ontario by U of Toronto, 1999
MORGENSTERNOVÁ, M.; ŠULOVÁ, L.; SCHOLL, M. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha, 2011.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha, 2005.
ŠKODOVÁ, S. Kapitoly z lingvodidaktiky češtiny jako cizího jazyka. Liberec, 2012.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK