Hiporehabilitace v pedagogické a sociální praxi jako prostředek k začleňování handicapovaných dětí do volnočasové zájmové skupiny
Název práce v češtině: | Hiporehabilitace v pedagogické a sociální praxi jako prostředek k začleňování handicapovaných dětí do volnočasové zájmové skupiny |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Hiporehabilitation in pedagogical and social practice as an integration of handicapped children into the society |
Klíčová slova: | integrace|hiporehabilitace|hiporehabilitace v pedagogické a sociální praxi |
Klíčová slova anglicky: | integration|hiporehabilitation|hiporehabilitation in pedagogogic and social work |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 01.12.2020 |
Datum zadání: | 01.12.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.02.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.03.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce bude zjistit, zda je hiporehabilitace vhodným prostředkem k začleňování handicapovaných dětí do skupiny. Cílem práce bude prokázat, že kůň je vhodným pomocníkem při začleňování dětí do skupiny a napomáhá ke spolupráci dětí mezi sebou.
První kapitola teoretické části bude zaměřena na vymezení pojmu integrace a hiporehabilitace v pedagogické a sociální praxi. Druhá kapitola bude pojednávat o typu handicapu konkrétních klientů z praktické části a vymezí jejich pojmy. Obsahem praktické části bude vymezení cílů, výzkumných otázek, metodologie a charakteristika zařízení, ve kterém bude výzkum proveden. Bude zaměřena na pozorování dvou nebo tří klientů, kteří budou začleňováni do skupiny několika zdravých dětí. Analýza pozorování bude prezentována na případových studiích, ve kterých bude popsáno, jak děti reagovaly a jak je přijímali ostatní. |
Seznam odborné literatury |
ČERNÁ-RYNEŠOVÁ, Petra. Když kůň léčí duši, aneb metodika hiporehabilitace zaměřená na klienty s duševním onemocněním, Direkte. Pardubice.2012, 120 s. ISBN 978-80-260-2897-0
HOLLÝ, K., HORNÁČEK, K. Hipoterapie : léčba pomocí koně. Ostrava : Montanex. 2005. 293 s. ISBN 80-7225-190-2. JISKROVÁ, I.; CASKOVÁ, V.; DVOŘÁKOVÁ, T. Hiporehabilitace. 1. vyd. Brno : Mendelova univerzita v Brně, 2010. 147 s. . ISBN: 978-80-7375-390-0. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0873-2. HAMILL, D. a kol. The effect of hippotherapy on postural control in sitting for children with cerebral palsy, Physiccal Occup. The Pediatr. Vol. 27. Issue 4. 2007 s. 23-42 VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany : HaH, 2001. Slowík, Josef. Speciální pedagogika: Integrace a inkluze. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/s/16169/SPECIALNI-PEDAGOGIKA-INTEGRACE-A-INKLUZE.html/ clovekvtisni.cz. Sociální integrace. Dostupné z: http://www.clovekvtisni.cz/cs/socialni-prace Jantová, Alžběta, Pavol Janto. Začlenění dětí se ZP mezi děti zdravé. Dostupné z: http://www.sancedetem.cz/cs/hledam-pomoc/deti-se-zdravotnim-postizenim/volny-cas-deti-se-zdravotnim-postizenim/zacleneni-deti-se-zp-mezi-deti-zdrave.shtml KOLEKTIV AUTORŮ. Velký slovník naučný. Praha : Diderot, 1999. ISBN 80-902723-1-2. JESENSKÝ, J. Příspěvek k rozvoji teorie integrace zdravotně postižených. Speciální pedagogika, 1996, roč. 6, č. 3, s. 2 – 17. ISSN 0862-1632. BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno : MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3. PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-86931-65-6. MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc : Univerzita Palackého, 1999. ISBN 80-7067-981-6. MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením na základních školách v České republice. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1045-1. VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc : Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0231-9. Zadnikar a Kastrin. 2009.Effects of hippotherapy and therapeutic horseback riding on postural control or balance in children eith cerebral palsy: a metaanalysis. místo neznámé : Developmental Medicine & Child Neurology, 2009. Listina základních práv a svobod. Ostrava : Sagit, 1996. Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. Praha : VÚP, 2004. Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Vyhláška č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními zvdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Úmluva o právech dítěte. Ostrava : Aries, 1993. Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) |