Genderově situované vyprávění v prózách Milady Součkové
Název práce v češtině: | Genderově situované vyprávění v prózách Milady Součkové |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Gendered Narration in the Fiction of Milada Součková |
Klíčová slova: | Milada Součková|Amor a Psyché|Bel canto|feministická naratologie|queer naratologie|Susan Lanser|free indirect discourse|mise en abyme |
Klíčová slova anglicky: | Milada Součková|Amor and Psyché|Bel canto|feminist narratology|queer narratology|Susan Lanser|free indirect discourse|mise en abyme |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Josef Šebek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.11.2020 |
Datum zadání: | 30.11.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.12.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 01.09.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Libuše Heczková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce bude analyzovat a interpretovat vybrané prózy Milady Součkové, jmenovitě Amor a Psyché, Odkaz – Zakladatelé a Bel canto, se zaměřením na roli vypravěčů a fokalizátorů. Teoretické východisko pro analýzu tkví ve feministické naratologii: jedná se o vymezení proti univerzálním schématům klasické naratologie, zdůraznění kontextu a (nejen) genderové podmíněnosti subjektů. Práce bude operovat s dalšími koncepty a pojmy vycházejícími převážně z feminismu jako fokalizace Mieke Bal, écriture féminine či intersekcionalita. Analytická část práce se zaměří na analýzu subjektu vypravěče a fokalizátorů ve vybraných prózách. Soustředí se na vztahy mezi vypravěčem a postavami (většinou i fokalizátory) a bude zkoumat situovanost těchto subjektů v průsečíku různých vektorů: genderového, sociálního, politického a historického. Poslední část se zaměří na metafikční momenty próz jakožto stěžejní textové postupy děl Milady Součkové, které se významně podílejí i na tvorbě vypravěče. Cílem práce bude analyzovat a interpretovat specifičnost, situovanost a subverzivní potenciál vypravěčských a fokalizujících subjektů ve vybraných prózách Milady Součkové. |
Seznam odborné literatury |
1. BAL, Mieke. Fokalizace. Aluze, 2004, roč. 8, č. 2-3, s. 147-154.
2. BAUER, Michal, ed. Neznámý člověk Milada Součková: materiály z konference pořádané v Českých Budějovicích ve dnech 9. a 10. února 2000. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2001. 142 s. 3. HOLÝ, Jiří. Proměny autorského vypravěče. Svět literatury. 1992, s. 39-52. 4. KOTÁSEK, Miroslav. Časování románu: Amor a Psyche Milady Součkové. Tvar. 2003, roč. 14, č. 14, s. 8-9. 5. LANSER, Susan. Towards Feminist Narratology, Style, Vol. 20, No. 3, Fall 1986, s. 341–363. 6. LYKKE, Nina. Feminist Studies: A Guide to Intersectional Theory, Methodology and Writing. Taylor & Francis, 2010. 242 s. 7. MATONOHA, Jan. Psaní vně logocentrismu: (diskurz, gender, text). Praha: Academia, 2009. 301 s. Literární řada. 8. MEZEI, Kathy (ed.). Ambiguous Discourse: Feminist Narratology and British Women Writers. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 1996. 286 s. 9. MILOTA, Karel. Odkaz zakladatelky: Nad prózami Milady Součkové. In SOUČKOVÁ, Milada, Karel MILOTA, ed. a Kristián SUDA, ed. První písmena: 1934. Vyd. 2., Praha: ERM, 1995. Dílo Milady Součkové; sv. 1. s. 89-118. 10. MORRIS, Pam. Literatura a feminismus. Překlad Marian Siedloczek a Renata Kamenická. Brno: Host, 2000. 232 s. Studium; sv. 6. 11. PAGE, Ruth E. Literary and Linguistic Approaches to Feminism. 2006th edition, NY, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2006. 209 s. 12. PAPOUŠEK, Vladimír. Gravitace avantgard: imaginace a řeč avantgard v českých literárních textech první poloviny dvacátého století. Praha: Akropolis, 2007. 144 s. 13. PAPOUŠEK, Vladimír. Nebezpečná role vypravěče v románech Milady Součkové: (Odkaz, Zakladatelé). Tvar. 1993, roč. 4 č. 33/ 34, s. 9. 14. ŘÍHOVÁ, Zuzana. For a New Novel : Czech Modernism in the 1930s and Amor and Psyche of Milada Součková. In VEIVO, Harri, Jean-Pierre MONTIER, Françoise NICOL, et al. Beyond given knowledge: investigation, quest and exploration in modernism and the avant-gardes. Berlin: De Gruyter, 2018. European Avant-Garde and Modernism Studies. s. 299-314. 15. ZELINSKÁ, Šárka. Amor a Psyché a jeho metarománovost. Tvar. 1996, roč. 7, č. 16, s. 21. |