Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Teorie kvazi-emocí Kendalla Waltona
Název práce v češtině: Teorie kvazi-emocí Kendalla Waltona
Název v anglickém jazyce: A Theory of Quasi-Emotions by Kendall Walton
Klíčová slova: Kendall Walton|kvazi-emoce|hra na jakoby|fikce|emoce
Klíčová slova anglicky: Kendall Walton|quasi-emotions|game of make-believe|fiction|emotion
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra estetiky (21-KEST)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Hadravová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 27.11.2020
Datum zadání: 27.11.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 20.01.2021
Datum a čas obhajoby: 02.09.2021 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.08.2021
Datum proběhlé obhajoby: 02.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V této bakalářské práci se zaměřím na interpretaci teorie emocí vyvolaných fikcí Kendalla Waltona, představenou primárně v knize Mimesis as Make Believe a řadě článků. Zprvu analyzuji, jak všeobecně Kendall Walton nahlíží na povahu emocí zažívaných při vnímání fiktivních příběhů. Budu se z velké části opírat o příklady z filmového hororu, jelikož právě tento typ filmového žánru je nejčastěji definován jako filmový styl, který se soustředí na vyvolání silných negativních emocí. Budu se věnovat pojmu „hra na jakoby“, který Walton zavádí pro popis čtenářovy či divákovy zkušenosti s fikcí. Na příkladu hry na jakoby Walton poukazuje právě na charakter emocí, které fikce vyvolává. Provedu komplexní analýzu Waltonova termínu „kvazi-emoce“. Bakalářská práce bude rozdělena do dvou hlavních částí. V části první interpretuji chronologicky Waltonovy studie. Prozkoumám, zdali se jeho teorie v průběhu studií vyvíjela. V části druhé přistoupím k tématu kriticky a konfrontuji jeho tezi s autory, kteří na Waltonovu teorii kriticky reagovali. Mezi jinými nejvíce skrze Noela Carolla a Morrena Richarda. Tato kritika má za úkol poukázat na možné nedostatky jeho teorií, či naopak vyvrátit veškeré pochybnosti o správnosti jeho argumentů a pojmů. Na závěr představím svůj vlastní postoj k jeho studiím a shrnu celkovou argumentaci představenou v práci.
In this bachelor's thesis I will focus on the Kendall Walton's interpretation of the theory of emotions evoked by fiction, presented primarily in his book Mimesis as Make Believe and a number of articles. First, I will analyse how in general Kendall Walton views the nature of emotions experienced in perceiving fiction. I will largely rely on examples from the horror films, as this type of film genre is most often defined as a film style that focuses on evoking strong negative emotions. I will deal with the term "game of make-believe", which Walton introduces to describe the reader's or the viewer's experience with fiction. Using the concept of game of make-believe Walton points out the character of the emotions evoked by fiction. I will perform a comprehensive analysis of Walton's term "quasi-emotions". The bachelor thesis will be divided into two main parts. In the first part I will interpret Walton's studies chronologically. I will examine whether his theory has evolved over the course of his studies. In the second part, I will approach the topic critically and confront his thesis with authors who have reacted critically to Walton's theory. Among others most through Noel Caroll and Morren Richard. The purpose of this critique is to point out the possible shortcomings of his theories or, on the contrary, to dispel any doubts about the correctness of his arguments and concepts. Finally, I will present my own position on his studies and summarize the overall argumentation presented in the work.
Seznam odborné literatury
Walton, Kendall Lewis. „Mimesis as Make-Believe: On the Foundations of the Representational Arts.” Massachusetts: Harvard University Press, (1990).
Walton, K. L. „Fearing Fictions.” The Journal of Philosophy 75, no. 1 (January 1978): 5-27.
Walton, K. L. „Pictures and Make-Believe.” The Philosophical Review 82, no. 3 (July 1973): 283-319.
Walton, K. L. „Are representations symbols?.” The Monist 58, no. 2 (April 1974): 236-254.
Walton, K. L. „Comment on Catherine Wilson; ,Grief and the Poet’.” British Journal of Aesthetics 53, no. 1 (January 2013): 113-115.
Williams, Christopher. „Why Quasi‐Emotions Should Go Away: A Comment on Dos Santos”, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, (2019): 79-82.
Dos Santos, Miguel. F. „Walton’s Quasi-Emotions Do Not Go Away”, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, (Summer 2017): 265-274.
Carroll, Noel. „On Kendall Walton’s Mimesis as Make-Believe.” Philosophy and Phenomenological Research 51, no. 2 (June 1991): 383-387.
Carroll, N. „The Nature of Horror.” The Journal of Aesthetics and Art Criticism 46, no. 1 (Autumn 1987): 51-59.
Carroll, N. „The Philosophy of Horror or Paradoxes of Heart.” Taylor and Francis e-Library (2004).
Moran, Richard. „The Expression of Feeling in Imagination.” The Philosophical Review 103, no. 1 (January 1994): 75-106.
Wilson, Catherine. „Grief and the Poet.” British Journal of Aesthetics 53, no. 1 (January 2013): 77-91.
Dadlez, Eva. „Ideal presence: How Kames solved the problem of fiction and emotion” The Journal of Scottish Philosophy 9.1, (2011): 115-113.
Budd, Malcolm. “Mimesis as Make-Believe: On the Foundation of the Representational Art.” Mind 101, New Series, no. 401 (January 1992): 195-198.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK