Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vývoj a proměny předškolního vzdělávání v ,,dlouhém 19. století"
Název práce v češtině: Vývoj a proměny předškolního vzdělávání v ,,dlouhém 19. století"
Název v anglickém jazyce: Development and Transformations of Preschool Education in the ,,Long 19th Century"
Klíčová slova: habsburská monarchie|dějiny školství|předškolní vzdělávání|dlouhé 19. století|Jan Svoboda|Marie Riegrová-Palacká|Americký klub dam|Barbora Ledvinková|Josef Franta Šumavský
Klíčová slova anglicky: Habsburg monarchy|history of education|preschool education|long 19th century|Jan Svoboda|Marie Riegrová-Palacká|American Club of Ladies|Barbora Ledvinková|Josef Franta Šumavský
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: prof. doc. PhDr. et PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D. et Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 25.11.2020
Datum zadání: 25.11.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.12.2020
Datum a čas obhajoby: 08.09.2021 12:30
Datum odevzdání elektronické podoby:21.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat vývojem a proměnami předškolního vzdělávání v dlouhém 19. století. Jejím cílem bude vytvoření ucelenější představy o vývoji předškolní výchovy v českých zemích a seznámení se s často opomíjenými osobnostmi, které se zasloužily o profesionalizaci učitelské profese pro předškolní děti a o osvětu o její důležitosti. Bakalářská práce bude rozdělena na 4 kapitoly – nastínění kulturního a společenského kontextu, dějiny školství 19. století, dále pak bližší představení předškolního vzdělávání a klíčových osobností a institucí s ním spjatých. Bakalářská práce bude mít charakter přehledové studie, základní metodou práce bude obsahová analýza (dobových) dokumentů.

1. Historický kontext 19. století
2. Dějiny školství v dlouhém 19. století
3. Předškolní vzdělávání v dlouhém 19. století
4. Vybrané instituce a klíčové osobnosti
Seznam odborné literatury
BALÍK, Stanislav. Politický systém českých zemí 1848-1989: (1830-1916). 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2011. ISBN 978-80-210-5438-7.
BOLINA, Karel. Mateřské školy pražské 1869-1914: jejich rozvoj v době 45letého trvání. Praha: Král. hlav. město Praha, [1914].
ČAPKA, František. Dějiny českých zemí 1800-1918. Brno: Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3078-X.
ČERVINKOVÁ-RIEGROVÁ, Marie. Ochrana chudé a opuštěné mládeže: rozhledy po lidumilství v Evropě. 2. vyd. V Praze: Ochrana opuštěných a zanedbaných dívek, 1894.
ČERVINKOVÁ-RIEGROVÁ, Marie. Marie Riegrová, rodem Palacká: její život a skutky. V Praze: Národní tiskárna a nakladatelstvo, nákladem obce pražské, 1892.
HÁBL, Jan a Kamil JANIŠ. Přehled dějin pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010. Dějiny českých zemí. ISBN 978-80-7435-044-3.
KAŇÁK, Miloslav. Josef Franta Šumavský. Praha: Melantrich, 1975. Odkazy pokrokových osobností naší minulosti.
KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2429-4.
KASPER, Tomáš a Markéta PÁNKOVÁ. Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě: profesionalizace učitelského vzdělávání: historické a systematické aspekty. Praha: Academia, 2015. Historie (Academia). ISBN 978-80-200-2473-2.
KNEBLOVÁ, Hana. Život v českých zemích za Františka Josefa I.: (1830-1916). Praha: Brána, 2017. ISBN 978-80-7584-010-3.
KRATOCHVÍL, Milan. Velké dějiny zemí Koruny české: Školství a vzdělanost. Praha: Paseka, 2020. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-7432-985-2.
LNĚNIČKOVÁ, Jitka. České země v době předbřeznové 1792-1848. Praha: Libri, 1999. Dějiny českých zemí. ISBN 80-859-8327-3.
NUTZOVÁ, Hana a Věra MIŠURCOVÁ. Výchova předškolních dětí v českých zemích 19. století: bibliografie předškolní výchovy. 1. Praha: Ústřední knihovna – Oborové informační středisko Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, 1976.
OPRAVILOVÁ, Eva a Jana UHLÍŘOVÁ. Příběhy české mateřské školy: vývoj a proměny předškolní výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017-. Dějiny českých zemí. ISBN 978-80-7290-945-2.
PAVLOVSKÁ, Marie, Zora SYSLOVÁ a Bohumíra ŠMAHELOVÁ. Dějiny předškolní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2012. Dějiny českých zemí. ISBN 978-80-210-5981-8.
RÝDL, Karel a Eva ŠMELOVÁ. Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869-2011). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. Dějiny českých zemí. ISBN 978-80-244-3033-1.
SECKÁ, Milena. Americký klub dam: krůček k ženské vzdělanosti. Praha: Národní muzeum, c2012. ISBN 978-80-7036-366-9.
STRNAD, Emanuel, ed. Školka Jana Svobody: vyučování malých dítek z roku 1839. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1958. Edice pedagogických pramenů.
ŠAFRÁNEK, Jan. Vývoj soustavy obecného školství v království Českém: od roku 1769–1895: příspěvek k dějinám českého vyučování. Praha: Kytka, 1897.
UHLÍŘOVÁ, Jana. J.A. Komenský a jeho vliv na počátky předškolní výchovy v Čechách (Jan V. Svoboda). In: Učitelé – šiřitelé myšlenek Jana Amose Komenského. Příspěvky z kolokvia, které se konalo v Přerově ve dnech 3.–4. prosince 1991. Okresní vlastivědné muzeum J.A. Komenského: Přerov, 1991.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK