Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Tvorba a ověření přínosu vzdělávacího kurzu pro usnadnění volby vysoké školy
Název práce v češtině: Tvorba a ověření přínosu vzdělávacího kurzu pro usnadnění volby vysoké školy
Název v anglickém jazyce: Creating the learning programme for facilitating the higher education school choice and verifying its benefits
Klíčová slova: výběr vysoké školy|kariérní poradenství|uchazeč o studium|tvorba metodiky|rozhodovací proces
Klíčová slova anglicky: higher education choice|career consulting|prospective student|decision-making|designing methodology
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 25.11.2020
Datum zadání: 25.11.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 18.03.2021
Datum a čas obhajoby: 01.06.2021 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:07.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 01.06.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na zlepšení procesu výběru vysoké školy prostřednictvím vytvoření zkušebního vzdělávacího kurzu, který obsahuje aktivity pro sebepoznání a práci s informacemi. Teoretická část zahrnuje přehled o dosavadním výzkumu v oblasti volby vysoké školy. Pro vytvoření vhodných aktivit bylo potřeba znát významnost faktorů volby, potřeby uchazečů a poznatky o informačních zdrojích současnosti. Dále byla zhodnocena současná situace kariérního poradenství a kurzů zaměřených na podobné téma. V praktické části je popsán vytvořený obsah vzdělávacího kurzu a jeho realizace, včetně hodnocení studenty. Ověření přínosu kurzu bylo zajištěno rozhovory se studenty a analyzováním jejich výstupů učení z navržených aktivit. Nechybí uvedení limitů práce, vytvářené v nepříznivých podmínkách pandemie viru covid-19 a doporučení pro další zlepšení a metodické využití.
The thesis aims at improving the process of choosing a university by designing an experimental educational course composed of activities focused on self-knowledge and working with information. The theoretical part includes an overview of the existing research about higher education school choice. To create suitable activities, it was necessary to know the importance of choice factors, prospective students’ needs and the facts about current sources of information. The thesis also presents the current state of career consulting and courses focused on a similar subject. The empirical part describes the content of the online educational workshop and its implementation including students’ evaluation. The verification of the course’s benefits was secured by interviews with the students and by evaluation of their learning outcomes from the activities. Furthermore, the thesis contains a description of the research limits caused by the Covid-19 pandemic and a recommendation for future improvements and methodical use.
Seznam odborné literatury
1. Arnett, J. J. (2004). Adolescence and Emerging Adulthood: A Cultural Approach (2nd edition). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall in LACINOVÁ, Lenka, Stanislav JEŽEK a Petr MACEK, ed. Cesty do dospělosti: psychologické a sociální charakteristiky dnešních dvacátníků. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8400-1.
2. AZZONE, Giovanni a Mara SONCIN. Factors driving university choice: a principal component analysis on Italian institutions. Studies in Higher Education [online]. 2019, , 1-13 [cit. 2020-11-11]. ISSN 0307-5079. Dostupné z: doi:10.1080/03075079.2019.1612354
3. BANDURA, Albert. Social foundations of thought and action: a social cognitive theory. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, c1986. Prentice-Hall series in social learning theory. ISBN 0-13-815614-X.
4. BARTONÍKOVÁ, Klára. Důvody a důsledky nedokončení vysoké školy. Brno, 2016. Magisterská diplomová práce. Masarykova univerzita - Filozofická fakulta. Vedoucí práce Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.
5. BERGERSON, Amy Aldous. College Choice and Access to College: Moving Policy, Research, and Practice to the 21st Century. ASHE Higher Education Report. 2009, 2009(35), 1-141. ISSN ISSN-1551-6970.
6. DRABEROVÁ, Jana. Vnímaná akademická účinnost u žáků středních škol. Psychologie pro praxi. Praha: Karolinum 2009-, 2016, 51(1-2), 81-94. ISSN 1803-8670.
7. ENTRICH, Steve R. More individual choice? Students’ share in decision-making at the transition to high school in Japan (1995-2009). Asia Pacific Journal of Education [online]. 2018, 39(3), 271-289 [cit. 2020-11-09]. ISSN 0218-8791. Dostupné z: doi:10.1080/02188791.2019.1611540
8. FISCHER, Jakub a Kristýna VLTAVSKÁ a kolektiv. EUROSTUDENT VI: Základní výsledky šetření postojů a životních podmínek studentů vysokých škol v České republice [online]. Praha, 2016 [cit. 2019-01-03]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/uploads/odbor_30/TF/Analyticke_materialy/Eurostudent/E_VI_zaverecna_zprava.pdf
9. FUČÍK, Petr a Lenka SLEPIČKOVÁ. Studenti, kteří odcházejí: Kvantitativní analýza nedokončených vysokoškolských studií. Aula : revue pro vysokoškolskou a vědní politiku, Centrum pro studium vysokého školství v.v.i., 2014, roč. 22, č. 1, s. 24-54. ISSN 1210-6658.
10. GIBBONS, Stephen, Eric NEUMAYER a Richard PERKINS. Student satisfaction, league tables and university applications: Evidence from Britain. Economics of Education Review [online]. 2015, 48, 148-164 [cit. 2020-11-09]. ISSN 02727757. Dostupné z: doi:10.1016/j.econedurev.2015.07.002
11. GIBBS, Paul, J. BONNEMA a D.L.R. VAN DER WALDT. Information and source preferences of a student market in higher education. International Journal of Educational Management [online]. 2008, 22(4), 314-327 [cit. 2020-12-01]. ISSN 0951-354X. Dostupné z: doi:10.1108/09513540810875653
12. GILLERNOVÁ, Ilona. Slovník základních pojmů z psychologie. Praha: Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-683-2.
13. GOFF, Brent, Vanessa PATINO a Gary JACKSON. Preferred information sources of high school students for community colleges and universities. Community College Journal of Research and Practice [online]. 2010, 28(10), 795-803 [cit. 2020-11-27]. ISSN 1066-8926. Dostupné z: doi:10.1080/10668920390276957
14. HEMSLEY-BROWN, Jane a Izhar OPLATKA. University choice: what do we know, what don’t we know and what do we still need to find out? International Journal of Educational Management [online]. 2015, 29(3), 254-274 [cit. 2020-10-30]. ISSN 0951-354X. Dostupné z: doi:10.1108/IJEM-10-2013-0150
15. HLAĎO, Petr. Informační zdroje, informace a jejich efektivita při rozhodování žáků středních škol o další vzdělávací a profesní dráze: Information sources, information, and their effectiveness in determining secondary school students' choices of further educational pathway and careers. Lifelong learning = Celoživotní vzdělávání. Brno: Mendelova univerzita v Brně, Institut celoživotního vzdělávání, 2012, 2(2), 19-39. ISSN 1804-526X.
16. JANIS, Irving L. a Leon MANN. Decision making: a psychological analysis of conflict, choice, and commitment. New York: Free Press, 1977. ISBN 0-02-916160-6.
17. JANIS, Irving L. a Leon MANN. Decision making: a psychological analysis of conflict, choice, and commitment. New York: Free Press, 1977. ISBN 0-02-916160-6. citováno podle PAJARES, Frank (ed.) a Timothy C. URDAN (ed.). Self-efficacy beliefs of adolescents. Greenwich: IAP - Information Age Publishing, 2006, s. 201-223. Adolescence and Education. ISBN 9781593113674
18. KOLAŘÍKOVÁ, Marta in KALEJA, Martin, Pavel MÜHLPACHR, Beata NOWAK, et al. Multidimenzionální proporcionalita studijní neúspěšnosti a její vybrané kontexty v terciárním vzdělávání. Recenzovaný sborník příspěvů z mezinárodního konferenčního workshopu. 2019/01/01. ISBN 978-80-7510-329-1.
19. KUH, George D., Jillian KINZIE, Jennifer A. BUCKLEY, Brian K. BRIDGES a John C. HAYEK. What Matters to Student Success: A Review of the Literature: Commissioned Report for the National Symposium on Postsecondary Student Success: Spearheading a Dialog on Student Success. 1. National postsecondary education cooperative, 2006.
20. LACINOVÁ, Lenka, Stanislav JEŽEK a Petr MACEK, ed. Cesty do dospělosti: psychologické a sociální charakteristiky dnešních dvacátníků. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8400-1.
21. LE, Tri D., Angela R. DOBELE a Linda J. ROBINSON. Information sought by prospective students from social media electronic word-of-mouth during the university choice process. Journal of Higher Education Policy and Management [online]. 2018, 41(1), 18-34 [cit. 2020-12-01]. ISSN 1360-080X. Dostupné z: doi:10.1080/1360080X.2018.1538595
22. LITTEN, Larry H. Different Strokes in the Applicant Pool. The Journal of Higher Education [online]. 2016, 53(4), 383-402 [cit. 2020-11-10]. ISSN 0022-1546. Dostupné z: doi:10.1080/00221546.1982.11780470 cit. in VRONTIS, Demetris, Alkis THRASSOU a Yioula MELANTHIOU. A contemporary higher education student-choice model for developed countries. Journal of Business Research [online]. 2007, 60(9), 979-989 [cit. 2020-11-10]. ISSN 01482963. Dostupné z: doi:10.1016/j.jbusres.2007.01.023
23. MASARYKOVA UNIVERZITA, Petr FUČÍK, Lenka SLEPIČKOVÁ a Juraj POTANČOK. Zpráva z průzkumu příčin předčasného ukončování studií na MU. 1. Brno: Odbor pro strategii Výzkumní pracovníci z Fakulty sociálních studií, 2013.
24. MASARYKOVA UNIVERZITA. Motivace a očekávání studentů prvních ročníků MU: zpráva z průzkumu r. 2015 – zkrácené znění. 1. Brno: Masarykova univerzita, Odbor pro strategii RMU, Fakulta sociálních studií MU, 2016.
25. MASARYKOVA UNIVERZITA. Motivace a očekávání studentů prvních ročníků MUNI 2018: Zpráva z průzkumu. 1. Brno: Odbor pro strategii, Rektorát MUNI, 2019.
26. MASARYKOVA UNIVERZITA. Uchazeči o studium na MU 2020: Výsledky průzkumu a základní statistiky přijímacího řízení 2020/2021. 1. Brno: Masarykova univerzita, Rektorát, Odbor pro strategii, 2020.
27. MOURALOVÁ, Magdalena a Alice TOMÁŠKOVÁ. Studijní neúspěšnost na českých vysokých školách (a důvody, které k ní vedou). Aula: revue pro vysokoškolskou a vědní politiku. Praha: Centrum pro studium vysokého školství, 2007, 15(1), 16-26. ISSN 2533-4433.
28. OBERMEIT, Katrin. Students' choice of universities in Germany: structure, factors and information sources used. Journal of Marketing for Higher Education [online]. 2012, 22(2), 206-230 [cit. 2020-11-11]. ISSN 0884-1241. Dostupné z: doi:10.1080/08841241.2012.737870
29. PAJARES, Frank (ed.) a Timothy C. URDAN (ed.). Self-efficacy beliefs of adolescents. Greenwich: IAP - Information Age Publishing, 2006, s. 201-223. Adolescence and Education. ISBN 9781593113674
30. PAJARES, Frank (ed.) a Timothy C. URDAN (ed.). Self-efficacy beliefs of adolescents. Greenwich: IAP - Information Age Publishing, 2006, s. 201-223. Adolescence and Education. ISBN 9781593113674Začátek formuláře
31. PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
32. SCIO, Dotazníky u Národních srovnávacích zkoušek: Meziroční srovnání. Https://www.scio.cz/ [online]. Praha: Scio, 2019 [cit. 2020-11-17]. Dostupné z: https://www.scio.cz/nsz/dotazniky/
33. SIMÕES, Cláudia a Ana Maria SOARES. Applying to higher education: information sources and choice factors. Studies in Higher Education [online]. 2010, 35(4), 371-389 [cit. 2020-11-11]. ISSN 0307-5079. Dostupné z: doi:10.1080/03075070903096490
34. SLACK, K., J. MANGAN, A. HUGHES a P. DAVIES. ‘Hot’, ‘cold’ and ‘warm’ information and higher education decision-making. British Journal of Sociology of Education [online]. 2012, 35(2), 204-223 [cit. 2020-11-27]. ISSN 0142-5692. Dostupné z: doi:10.1080/01425692.2012.741803
35. SOPPE, K. F. B., T. WUBBELS, H. J. LEPLAA, I. KLUGKIST a L. D. N. V. WIJNGAARDS-DE MEIJ. Do they match? Prospective students’ experiences with choosing university programmes. European Journal of Higher Education [online]. 2019, 9(4), 359-376 [cit. 2020-11-11]. ISSN 2156-8235. Dostupné z: doi:10.1080/21568235.2019.1650088
36. VOJTĚCH, Jiří a David KLEŇHA. Přechod absolventů středních škol do terciárního vzdělávání – 2017/18. 1. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2018.
37. VOTAVOVÁ, Barbora. Vysokoškolské studium bez titulu - fenomén drop-out v kontextu masifikace vysokoškolského vzdělání. Praha, 2012. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologie. Vedoucí práce Šanderová, Jadwiga.
38. VRONTIS, Demetris, Alkis THRASSOU a Yioula MELANTHIOU. A contemporary higher education student-choice model for developed countries. Journal of Business Research [online]. 2007, 60(9), 979-989 [cit. 2020-11-10]. ISSN 01482963. Dostupné z: doi:10.1016/j.jbusres.2007.01.023
39. VULPERHORST, Jonne Pieter, Roeland Matthijs VAN DER RIJST a Sanne Floor AKKERMAN. Dynamics in higher education choice: weighing one’s multiple interests in light of available programmes. Higher Education [online]. 2020, 79(6), 1001-1021 [cit. 2020-11-24]. ISSN 0018-1560. Dostupné z: doi:10.1007/s10734-019-00452-x
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK