Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Formování identity v dospívání v kontextu užívání sociálních sítí
Název práce v češtině: Formování identity v dospívání v kontextu užívání sociálních sítí
Název v anglickém jazyce: The identity formation in adolescence in the context of social network using
Klíčová slova: Formování identity|sociální sítě|sebeprezentace|dospívání|vývojová psychologie|internet
Klíčová slova anglicky: Identity formation|social media|self-presentation|adolescence|developmental psychology|internet
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 24.11.2020
Datum zadání: 24.11.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 23.03.2021
Datum a čas obhajoby: 01.06.2022 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.04.2022
Datum proběhlé obhajoby: 01.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Kamila Urban, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je poskytnout přehled o podnětech, které dospívajícím nabízí prostředí sociálních sítí (TikTok, Instagram, Snapchat, Facebook) a popsat, jakým způsobem přispívají k řešení klíčových vývojových úkolů se zaměřením na vývoj identity v tomto relativně nelehkém vývojovém období.

Teoretická část se bude zabývat vybranými vývojovými aspekty dospívání, především s důrazem na rozvoj identity jedince v daném období. Zmíním další dělení tohoto období a na jeho základě se budu zabývat nejnovějšími trendy v přístupu ke zkoumání dospívajících a vývojových úkolů, které jsou pro jejich vývoj typické. Těžištěm této části práce bude především výčet proměnných, které mají dopad na rozvoj identity. V této souvislosti bude také pojem identity vymezen. Dále se podívám na téma sociálních sítí a jejich charakteristiky z psychologického pohledu. Nakonec se budu zabývat otázkou, co dospívajícím z hlediska vývojových úkolů dané sítě zprostředkovávají.

Výzkumná část bude obsahovat kvantitativní studii, jejímž cílem bude zkoumat souvislosti mezi uživatelským chováním na sociálních sítích a formováním identity jedince. Chování na sítích budu analyzovat v kontextu složek identity, zejména sebepojetí, za využití statistických metod.

Výsledky výzkumu mohou přispět k lepšímu přehledu o možné roli sociálních médií v období dospívání, potažmo naznačit důležitá témata, na která se může v souvislosti se sociálními sítěmi zaměřit psychologické poradenství. V dnešní době nás obklopují technologie na každém kroku a dnešní generace dospívajících již s telefony a sociálními sítěmi vyrostla. Přesto není dostupných dost výzkumů na dané téma. Jeho nevýhodou je totiž velká dynamičnost spojená s rychlostí vývoje médií.
Seznam odborné literatury
Blinka, L. (2015). Online závislosti: jednání jako droga?: online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Praha: Grada.

Boyd, D. (2017). Je to složitější: sociální život teenagerů na sociálních sítích. Praha: Akropolis.

Burgess, J., Marwick, A. E., & Poell, T. (Eds.). ([2018]). The Sage handbook of social media. Los Angeles: SAGE reference.

Carrington, V. (2020). Rethinking middle years: Early adolescents, schooling and digital culture. Routledge.

Georgalou, M. (2017). Discourse and identity on Facebook. London: Bloomsbury Academic.

Karppi, T. (2018). Disconnect: Facebook's affective bonds. Minneapolis: University of Minnesota Press

Keresteš, G., & Štulhofer, A. (2020). Adolescents’ online social network use and life satisfaction: A latent growth curve modeling approach. Computers in Human Behavior, 104, 106187.

Lanier, J. (2018). Ten arguments for deleting your social media accounts right now. London: Bodley Head.

Livingstone, S. (2009). Children and the Internet. Polity.

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the horizon, 9(5).

Ševčíková, A. (2014). Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada.

Thomas, N. (2018). Becoming-social in a networked age. New York: Routledge.

Tiideberg, K. Selfies: why we love (and hate) them. Bingley: Emerald Publishing Limited, 2018. SocietyNow.

Vaidhyanathan, S. (2018). Antisocial media: how Facebook disconnects us and undermines democracy. New York: Oxford University Press.

Whitty, M. T., & Young, G. (2017). Cyberpsychology: the study of individuals, society and digital technologies. Leicester: The British Psychological Society.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK