Písně skupiny Marsyas v kontextu dobového hudebního provozu
Název práce v češtině: | Písně skupiny Marsyas v kontextu dobového hudebního provozu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Marsyas Band's Songs in the Context of that Time Musical Milieu |
Klíčová slova: | Marsyas|Zuzana Michnová|Petr Kalandra|Oskar Petr|český folk 60.–80. let|český folk-rock|písňový text|performance |
Klíčová slova anglicky: | Marsyas|Zuzana Michnová|Petr Kalandra|Oskar Petr|Czech Folk Music 1968–1989|Czech Folk Rock|Lyrics|Performance |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Josef Šebek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.11.2020 |
Datum zadání: | 23.11.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.12.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 01.09.2021 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Petr Bílek, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se bude zabývat tvorbou hudební skupiny Marsyas. První část práce bude nazírat na texty a hudbu Marsyas v širších souvislostech, ve druhé části se pak pokusím z pozice filologa analyzovat a interpretovat písně skupiny, zejména jejich texty. Folková píseň nefunguje jako izolovaný artefakt a také písně skupiny Marsyas formuje nejen text a hudba, ale jejich význam spoluutváří širší okruhy, např. podoba vystupování skupiny, možnosti koncertování a nahrávání v době normalizace, subkultura folku, identita písničkáře a jeho publikum. Tato témata v práci pojmu jako koncentrické kruhy, v jejichž středu se nachází píseň. Nutnost zařadit do práce širší společenský kontext vychází především ze skutečnosti, že subkultura folku zaujímala důležitou a specifickou roli v kultuře normalizačního období. Členové Marsyas se inspirovali u severoamerických folkařů B. Dylana, J. Mitchellové, N. Younga a dalších. I kvůli značnému vlivu ze Západu se skupina dostala do nepřízně vládnoucího režimu. Způsoby, jak se s omezeními vypořádat, byly různé. Oskar Petr odjel do exilu, texty písní Michnové a Kalandry byly většinou apolitické. Přesto Marsyas, stejně jako celá subkultura folku, fungovala jako účinná rezistence vůči dominantní komunistické moci. Sekundární literatura k dané problematice je různorodá a je nutné brát ohled na autora, funkce a cíle textu. Specifický přístup k folku a folkovým písním mají písničkáři (J. Hutka, V. Merta), jiný pak hudební kritici (J. Černý, F. Horáček, A. Opekar, V. Vlasák) nebo historici a teoretici (P. Houda, Z. Nešpor nebo P. Šenkapoun). Česká literární věda však postrádá práci o folku, o niž by bylo možné se metodologicky opřít, proto budu čerpat také z anglofonní literatury. |
Seznam odborné literatury |
ALAN, Josef: Alternativní kultura: Příběh české společnosti 1945–1989, Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001 LONGHURST, Brian: Popular music and society, Cambridge: Polity, 2007 FISKE, John: Jak rozumět populární kultuře, přel. Petr A. Bílek, Praha: Akropolis, 2017 FRITH, Simon: Performing rites: on the value of popular music, Cambridge, Mass.: Harvard Univerzity Press, 1996 HOUDA,Přemysl: Intelektuální protest, nebo masová zábava? – Folk jako společenský fenomén v době tzv. normalizace [monografie], Praha: Academia, 2014 HOUDA, Přemysl: Šafrán: Kniha o sdružení písničkářů, k vyd. připravili Jan Šulc, Lubomír Houdek, Praha: Galén, 2008 JANOUŠEK, Pavel a kol: Dějiny české literatury 1945–1989, sv. IV, Praha: Academia, 2008 LINDAUR, Vojtěch: Dávám, tak ber, Praha: Galén, 2013 MACEK, Petr: Slovník české hudební kultury, Praha: Supraphon, 1997 MERTA, Vladimír: Zpívaná poezie, Praha: Panton, 1990 NEŠPOR, Zdeněk: Česká folková hudba 60. – 80. let 20. století v pohledu sociologie náboženství, Sociologický časopis 2002, č. 39, s. 79–97 PROKEŠ, Josef: Česká folková píseň: v kontextu 60. – 80. let 20. století, Brno: Masarykova univerzita, 2011 OPEKAR, Aleš: Analýza rockového alba: Flamengo – Kuře v hodinkách, in Česká literatura, 1993, č. 2, s. 187–198 SIMOTA, Martin: diplomová práce Humor v písňových textech českých folkových písničkářů, vedoucí práce prof. Petr A. Bílek, FF UK, ÚČLK, 2018 ŠENKAPOUN, Pavel: Písňový text v kontextu literatury, in Česká literatura, listopad 2009, č. 5, s. 695–710 VLASÁK, Vladimír: Folkaři – Báječní muži s kytarou, kteří psali dějiny, Praha: Daranus, 2008 |