Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Analýza českých hudebních žebříčků, 2006-2020: Diverzita, průnik, časová prodleva a koncentrace
Název práce v češtině: Analýza českých hudebních žebříčků, 2006-2020: Diverzita, průnik, časová prodleva a koncentrace
Název v anglickém jazyce: The analysis of Czech music charts, 2006-2020: Diversity, intersection, time delay and concentration
Klíčová slova: sociologie|sociologie médií|hudba|populární hudba|hudební žebříčky|hudební průmysl|rádio|digitální hudební platformy
Klíčová slova anglicky: Sociology|sociology of media|music|popular music|music charts|music industry|radio|digital music platforms
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (21-KSOC)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.11.2020
Datum zadání: 30.11.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.05.2021
Datum a čas obhajoby: 21.06.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:12.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 21.06.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Lukáš Linek, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci se chci věnovat tématu hudebního vkusu. Vzhledem k všudypřítomnosti hudby v naší každodennosti, stále stoupajícímu počtu hodin strávených jejím poslechem a finančními částkami, které se na trhu hudebního průmyslu pohybují, si tato oblast zábavního průmyslu a médií zaslouží seriózní pozornost sociologie. Existují různé sociologické teorie vysvětlující faktory stojící za hudebním vkusem, v práci bych se chtěla pokusit tyto teorie zkombinovat a obhájit tak populární hudbu jako relevantní předmět empirického sociologického výzkumu, včetně nastínění možných závěrů, které by takové zkoumání mohlo mít. Z možných metodologických přístupů se zde nabízí práce s žebříčky hudebních hitparád, u kterých lze sledovat např. proměna v čase, případně se zabývat otázkou, jak takové žebříčky vznikají, jakou roli zde hrají skutečné preference publik a jaký vliv zde má hudební průmysl, další možnou oblastí jsou rozdíly mezi rádiovými a tzv. digitálními žebříčky ze streamingových služeb.
Nastiňované možnosti zkoumání hudebního vkusu plánuji doložit vlastním drobným empirickým výzkumem, ať už pomocí dotazníkového šetření či obsahové analýzy.



Seznam odborné literatury
Bennett, A. (2008). Towards a cultural sociology of popular music. Journal of Sociology, 44(4), 419-432. doi:10.1177/1440783308097130

Coulangeon, P. (2005). Social Stratification of Musical Tastes : Questioning the Cultural Legitimacy Model. Revue Française De Sociologie, 46(5), 123. doi:10.3917/rfs.465.0123
DeNora, T. (2013). Music in everyday life. Cambridge, Velká Británie: Cambridge University Press.

Interiano, M., Kazemi, K., Wang, L., Yang, J., Yu, Z., & Komarova, N. L. (2018). Musical trends and predictability of success in contemporary songs in and out of the top charts. Royal Society Open Science, 5(5), 171274. doi:10.1098/rsos.171274
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK