Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Čeština dětí migrantů ve Stockholmu, případová studie
Název práce v češtině: Čeština dětí migrantů ve Stockholmu, případová studie
Název v anglickém jazyce: Czech of migrants children in Stockholm, case study
Klíčová slova: český jazyk|čeština jako druhý jazyk|čeština v zahraničí|dítě|Stockholm|migranti|komunikace
Klíčová slova anglicky: Czech language|Czech as a Second Language|Czech Abroad|Child|Stockholm|Migrants|Communication
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.11.2020
Datum zadání: 05.11.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 13.11.2020
Datum a čas obhajoby: 01.09.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:22.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 01.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je vypracování případové studie zaměřené na češtinu děti migrantů žijících dlouhodobě nebo trvale ve Stockholmu. Tyto děti mají češtinu jako mateřský jazyk a jazyk vyhrazený rodinné komunikaci, vyučovány jsou primárně ve švédštině a v angličtině. Případová studie zmapuje úroveň jejich znalosti v mluveném a psaném projevu, využity budou dostupné diagnostické nástroje (diagnostický test vytvořený na PedF UK) a podrobná analýza nahrávek a písemných prací. Případová studie bude sloužit jako podklad pro tvorbu budoucích výukových plánů.
Metody, postup práce
Případová studie je definována metodou záměrného výběru zkoumaného vzorku. Kontakt s rodinami je zajištěn prostřednictvím sociálních sítí a místní krajanské komunity, kritériem pro zařazení do vzorku je skutečnost, že alespoň jeden z rodičů dítěte je Čech. V první fázi bude provedena jazyková diagnostika dětí za použití standardizovaného jazykového testu, v další fázi proběhne sběr nahrávek a písemných projevů dětí. Jazykové materiály budou analyzovány s cílem stanovit úroveň znalosti češtiny a připravit podklad pro zpracování výukových plánů.
Seznam odborné literatury
BARAC, Raluca a BIALYSTOK, Ellen: Bilingual Effects on Cognitive and Linguistic Development: Role of Language, Cultural Background, and Education, in Child Development, březen/duben 2012, roč. 83, č. 2, s. 413–422.
BERNSAND, Niklas a NARVSELIUS, Eleonora: Cultural heritage in Sweden in the 2000s: Contexts, debates, paradoxes, in Politeja: Diversity and unity: How heritage becomes the narrative for Europe’s future, 2018, roč. 52, č. 1, s. 57–94.
BLOOM, Lois, LIGHTBOWN, Patsy, HOOD, Lois, BOWERMAN, Melissa, MARATSOS, Michael a MARATSOS, Michael P.: Structure and Variation in Child Language, in Monographs of the Society for Research in Child Development, květen 1975, roč. 40, č. 2,
s. 1–97.
BROUČEK, Stanislav: Nad výzkumem českého etnika v zahraničí, in Český lid, 1990, roč. 77, č. 3, s. 129–138.
HENDL, Jan: Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace, Portál, Praha: 2008.
KESSEL, Frank S.: The Role of Syntax in Children's Comprehension from Ages Six to Twelve, in Monographs of the Society for Research in Child Development, září 1970, roč. 35, č. 6,
s. 1–95.
LUKAVSKÝ, Jiří a SMOLÍK, Filip: Word Order and Case Inflection in Czech: On-line Sentence Comprehension in Children and Adults. in: N. A. Taatgen – H. van Rijn (eds.), Proceedings of the 31th Annual Conference of the Cognitive Science Society, Austin, TX: Cognitive Science Society, 2009, s. 1358–1363.
MONTRUL, Silvina: Introduction: The Linguistic Competence of Heritage Speakers, in Studies in Second Language Acquisition, červen 2011, roč. 33, č. 2, s. 155–161.
PINKER, Steven: Language Learnability and Language Development. With New Commentary by the Author, Harvard University Press, Cambridge, MA: 1996.
PREVOO, Mariëlle J. L., MALDA, Maike, MESMAN, Judi a IJZENDOORN, Marius H. van: Within- and Cross-Language Relations Between Oral Language Proficiency and School Outcomes in Bilingual Children With an Immigrant Background: A Meta-Analytical Study, in Review of Educational Research, březen 2016, roč. 86, č. 1, s. 237–276.
PRŮCHA, Jan: Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky, Grada Publishing a. s., Praha: 2011.
PRŮCHA, Jan: Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele, Triton, Praha: 2011.
SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie: Když začínáme mluvit: lingvistický pohled na rané projevy česky hovořícího dítěte, Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Praha: 2013.
SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie: Osvojování jazyka dítětem, Karolinum, Praha: 2016.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK