Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Otázky testování literatury: K podobě a vývoji maturitního didaktického testu
Název práce v češtině: Otázky testování literatury: K podobě a vývoji maturitního didaktického testu
Název v anglickém jazyce: Testing Literature: On the Form and Development of the Czech Language and Literature Graduation Test
Klíčová slova: testování literatury|didaktika literatury|maturitní zkouška|český jazyk a literatura|katalo-gy požadavků|kurikulární dokumenty
Klíčová slova anglicky: literature testing|didactics of literature|graduation exam|Czech language and literature|requirements catalogue|curriculum documents
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 14.10.2020
Datum zadání: 14.10.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 29.10.2020
Datum a čas obhajoby: 06.02.2023 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:28.12.2022
Datum proběhlé obhajoby: 06.02.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. František Brož
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na problematiku testování v oblasti literatury a na vztah mezi výukou literatury a podobou její evaluace, jak je v současné době představována společnou částí maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. Konkrétně se bude zabývat podobou didaktických testů z českého jazyka a literatury, jádrem analýzy pak budou složky testu související s literární částí předmětu, s oblastmi literární teorie a historie. Jednou z otázek pak bude také, jaké povědomí o testování literatury a o literatuře tyto testy vytvářejí a jak je s literárními, resp. uměleckými texty zacházeno v rámci celého testu. Práce si klade za cíl zmapovat proměny literární složky maturitního testu od roku 2011 do roku 2020 v kontextu školské legislativy a kurikulárních dokumentů, přičemž patřičné pedagogické dokumenty budou také součástí analýzy.
Seznam odborné literatury
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Katalog požadavků k maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury platný od školního roku 2009/2010: Základní úroveň obtížnosti. Dostupné z: https://web.archive.org/web/20151114232815/http://www.novamaturita.cz/katalogy-pozadavku-1404033138.html
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Katalog požadavků k maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury platný od školního roku 2009/2010: Vyšší úroveň obtížnosti. Dostupné z: https://web.archive.org/web/20151114232815/http://www.novamaturita.cz/katalogy-pozadavku-1404033138.html
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Katalog požadavků k maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury platný od školního roku 2014/2015. Dostupné z: https://web.archive.org/web/20151114232815/http://www.novamaturita.cz/katalogy-pozadavku-1404033138.html
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Katalog požadavků k maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury platný od školního roku 2015/2016. Dostupné z: https://web.archive.org/web/20151114232815/http://www.novamaturita.cz/katalogy-pozadavku-1404033138.html
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Katalog požadavků k maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury platný od školního roku 2017/2018. Dostupné z:https://maturita.cermat.cz/files/files/katalog-pozadavku/katalog-pozadavku-2018-CJL.pdf
Didaktické testy 2011 – 2020. Dostupné z:https://www.statnimaturita-cestina.cz/didakticky-test
CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999.
FULCHER, N.G., Davidson, Fred. Language Testing and Assessment: An Advanced Resource Book. 2008.
HAMP-LYONS, Liz., LUMPLEY, Tom. Assessing language for specific purposes. Language Testing. 2001. Dostupné z:https://www.alte.org/resources/Documents/6093%20LSP%20Supplement%20-%20WEB.pdf
HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 1995.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 1997.
Maturita. NÚCEM: Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania [online]. Dostupné z:https://www.nucem.sk/sk/merania/narodne-merania/maturita
NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy: (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií) : z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004.
SCHINDLER, Radek. Rukověť autora testových úloh. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2006.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK