Resilience a protektivní faktory u dětí v uprchlických táborech
Název práce v češtině: | Resilience a protektivní faktory u dětí v uprchlických táborech |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Resilience and protective factors of children in refugee camps |
Klíčová slova: | uprchlické děti|dětská resilience|protektivní faktory|bioekologický model|uprchlický tábor|dětská migrace |
Klíčová slova anglicky: | Refugee children|Child resilience|Protective factors|Bioecological model|Refugee camp|Child migration |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 14.10.2020 |
Datum zadání: | 14.10.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.04.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 01.06.2022 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.04.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.06.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | RNDr. MUDr. Mgr. Monika Červinková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je zmapování pozitivních protektivních faktorů, které utvářejí psychologickou odolnost dětí nacházejících se v uprchlických táborech.
Cílem teoretické práce je přehled těchto faktorů dostupný v současné výzkumné literatuře, bližší popis těchto faktorů a jejich zasazení do dostupných intervencí. Dále se část bude věnovat konceptu odolnosti, jeho propojení s traumatem a posttraumatickým růstem. Teoretická část by měla přispět k širšímu přehledu o celkové odolnosti dětí a k efektivnější volbě intervencí. Výzkumná část je pojata kvalitativně, formou rozhovorů s psychologickými odborníky, kteří s dětmi z uprchlických táborů přímo pracují, nebo v nedávné době pracovali. V současnosti proběhlo oslovení několika odborníků a dosavadní předběžné reakce tuto možnost výzkumu podporují, na rozdíl od možnosti rozhovorů vedených přímo s dětmi z uprchlických táborů, která je aktuálně eticky sporná. Výzkumná část se opět zaměří na faktory utvářející odolnost dětí, porovná popis odborníků s teorií popsanou v první části práce a navrhne využití těchto poznatků v praxi. |
Seznam odborné literatury |
Hodes, M., Vasquez, M. M., Anagnostopoulos, D., Triantafyllou, K., Abdelhady, D., Weiss, K., Koposov, R., Cuhadaroglu, F., Hebebrand, J., & Skokauskas, N. (2018). Refugees in Europe: National overviews from key countries with a special focus on child and adolescent mental health. European Child & Adolescent Psychiatry, 27(4), 389–399. https://doi.org/10.1007/s00787-017-1094-8
Mohamed, S., & Thomas, M. (2017). The mental health and psychological well-being of refugee children and young people: an exploration of risk, resilience and protective factors. Educational Psychology in Practice, 33(3), 249–263. https://doi.org/10.1080/02667363.2017.1300769 Metzler, J., Diaconu, K., Hermosilla, S., Kaijuka, R., Ebulu, G., Savage, K. and Ager, A. (2019), Short‐ and longer‐term impacts of Child Friendly Space Interventions in Rwamwanja Refugee Settlement, Uganda. J Child Psychol Psychiatr, 60: 1152-1163. Fazel, M. (2018). Psychological and psychosocial interventions for refugee children resettled in high-income countries. Epidemiology and Psychiatric Sciences, 27, 117–123. Hermans, M. P., Kooistra, J., Cannegieter, S. C., Rosendaal, F. R., Mook-Kanamori, D. O., & Nemeth, B. (2017). Healthcare and disease burden among refugees in long-stay refugee camps at Lesbos, Greece. European Journal of Epidemiology, 32, 851–854. |