Užití trestů ve výchově předškolních dětí v souvislosti s jejich agresivním chováním
Název práce v češtině: | Užití trestů ve výchově předškolních dětí v souvislosti s jejich agresivním chováním |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The use of punishment in the upbringing of preschool children in connection with their aggressive behavior |
Klíčová slova: | Fyzická agrese|vztahová agrese|tresty|psychická kontrola |
Klíčová slova anglicky: | Physical Aggression|Relational Aggression|Punishments|Psychological Control |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. David Čáp, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 12.10.2020 |
Datum zadání: | 12.10.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.11.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 22.06.2021 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Tereza Kolečková |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zabývá tématem agresivního chování dětí předškolního věku a uvádí možné souvislosti takového chování s užíváním trestů ve výchově. Literárně přehledová část charakterizuje agresi předškolních dětí. Obsahuje různé klasifikace agresivního chování předškolních dětí, uvádí odlišnosti mezi agresí chlapců a dívek a věnuje se také některým faktorům, které dětskou agresi ovlivňují. Dále definuje tresty jako výchovný prostředek a rozděluje je na psychické a fyzické. U těchto dvou druhů trestů jsou zmapovány možné souvislosti s agresivním chováním chováním předškolních dětí.
Empirická část práce obsahuje návrh kvantitativního výzkumu, který si klade za cíl objasnit otázku, zda má užívání psychických či fyzických trestů ve výchově dopad na zvýšení konkrétního druhu agrese u dětí předškolního věku. Agrese dětí je měřena přímým pozorováním a dotazníkem PSBS-TF. Za účelem získání informací o užívání trestů vyplní rodiče dotazník užívání trestů ve výchově, navržený autorkou práce. Výsledky práce mohou přispět k lepšímu porozumění agresi předškolních dětí a tím k vývoji účinnějších strategií, jak agresi zvládat, případně jí předcházet. |
Seznam odborné literatury |
Spencer, E. C., Frazer, A. L., Blossom, J. B. & Fite, P. J. (2019) Forms and Functions of Aggression in Early Childhood. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 48(5), 790-798.
McNamara, K. A., Selig, J. P. & Hawley, P. H. (2010) A typological approach to the study of parenting: associations between maternal parenting patterns and child behaviour and social reception. Early Child Development and Care, 180(9), 1185-1202. Nelson, D. A., Yang, Ch., Coyne, S. M., Olsen, J. A. & Hart, C. H. (2013) Parental psychological control dimensions: Connections with Russian preschoolers’ physical and relational aggression. Journal of Applied Developmental Psychology, 34(1), 1-8. Straus, M. A., Douglas, E. M. & Medeiros, R. A. (2014) The Primordial Violence – Spanking Children, Psychological Development, Violence, and Crime. Taylor & Francis Dirks, M. A., Recchia, H. E., Estabrook, R., Howe, N., Petitclerc, A., Burns, J. L., Briggs‐Gowan, M.J. & Wakschlag, L. S. (2019) Differentiating typical from atypical perpetration of sibling‐directed aggression during the preschool years. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 60(3), 267-276. |