Vzájemné hodnocení ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Název práce v češtině: | Vzájemné hodnocení ve výuce češtiny jako cizího jazyka |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Peer Assessment in Teaching Czech as a Foreign Language |
Klíčová slova: | formativní hodnocení|vzájemné hodnocení|pedagogické hodnocení|čeština jako druhý/cizí jazyk|výuka psaní|úroveň B1|zkouška z češtiny pro udělení státního občanství |
Klíčová slova anglicky: | formative assessment|peer-to-peer assessment|Czech as a second/foreign language|teaching writing skills|B1 level|Czech language exam for candidates for Czech citiz |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jana Šindlerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 07.10.2020 |
Datum zadání: | 08.10.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.11.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 23.06.2021 08:15 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Vzájemné hodnocení (peer assessment) je metoda formativního hodnocení, při jejímž využití si studenti vzájemně poskytují zpětnou vazbu ke svým výkonům na základě předem daných kritérií. Práce si klade za cíl prozkoumat využití této metody ve výuce češtiny jako druhého jazyka. Teoretická část shrne dosavadní poznatky ze studií provedených na jiných jazycích. Praktická část práce bude sestávat (i) z krátkého šetření mezi lektory češtiny jako cizího jazyka, které si klade za cíl zmapovat, nakolik učitelé tuto metodu ve svých hodinách využívají, (ii) z experimentu zaměřeného na ověření přínosů využití vzájemného hodnocení ve výuce psaní. Součástí práce bude také srovnání dostupných digitálních aplikací, které mohou lektoři pro tyto účely využít.
Postup práce: 1) Studium relevantní odborné literatury 2) Šetření mezi lektory češtiny jako druhého jazyka 3) Srovnání aplikací pro vzájemné hodnocení psaného projevu 4) Návrh experimentu ověřujícího přínosy vzájemného hodnocení ve výuce psaní 5) Provedení experimentu u vybraných studijních skupin 6) Analýza získaného materiálu 7) Shrnutí a vyvození závěrů |
Seznam odborné literatury |
Bostock, S. (2000). Student peer assessment. Learning Technology, 5(1), 245-249.
Chang, Y. H. (2016). Two decades of research in L2 peer review. Journal of Writing Research, 8(1). Cheng, W., & Warren, M. (2005). Peer assessment of language proficiency. Language Testing, 22(1), 93-121. Černý, M. (2018). Pedagogicko-psycholologické otázky online vzdělávání. Masarykova univerzita. Falchikov, N., & Goldfinch, J. (2000). Student peer assessment in higher education: A meta-analysis comparing peer and teacher marks. Review of educational research, 70(3), 287-322. Kasíková, H. (2009). Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha, Karolinum. Kaufman, J. H., & Schunn, C. D. (2011). Students’ perceptions about peer assessment for writing: their origin and impact on revision work. Instructional Science, 39(3), 387-406. Li, H., Xiong, Y., Zang, X., L. Kornhaber, M., Lyu, Y., Chung, K. S., & K. Suen, H. (2016). Peer assessment in the digital age: A meta-analysis comparing peer and teacher ratings. Assessment & Evaluation in Higher Education, 41(2), 245-264. Liu, N. F., & Carless, D. (2006). Peer feedback: the learning element of peer assessment. Teaching in Higher Education, 11(3), 279-290. Rosalia, C., & Llosa, L. (2009). Assessing the quality of online peer feedback in L2 writing. In Handbook of research on e-learning methodologies for language acquisition (pp. 322-338). IGI Global Stefani, L. A. (1994). Peer, self and tutor assessment: Relative reliabilities. Studies in Higher Education, 19(1), 69-75. Topping, K. J. (2009). Peer assessment. Theory into practice, 48(1), 20-27. Van den Berg, I., Admiraal, W., & Pilot, A. (2006). Design principles and outcomes of peer assessment in higher education. Studies in Higher Education, 31(03), 341-356. Van Zundert, M., Sluijsmans, D., & Van Merriënboer, J. (2010). Effective peer assessment processes: Research findings and future directions. Learning and instruction, 20(4), 270-279. Villamil, O. S., & Guerrero, M. C. D. (1998). Assessing the impact of peer revision on L2 writing. Applied linguistics, 19(4), 491-514. William, D. & Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení. Praktické techniky pro základní a střední školy. Praha, Čtení pomáhá, EDUkační LABoratoř, z.s. |