Kognitivní interview jako prostředek podpory přípravného řízení
Název práce v češtině: | Kognitivní interview jako prostředek podpory přípravného řízení |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Cognitive interview as a supportive method in criminal investigation |
Klíčová slova: | Kognitivní interview|výslechová metoda|svědecká výpověď |
Klíčová slova anglicky: | The cognitive interview|interrogation method|eyewitness testimony |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hedvika Boukalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.10.2020 |
Datum zadání: | 06.10.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.11.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 25.01.2021 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.12.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 25.01.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce má za cíl prezentovat aktuální poznatky o kognitivním interview, výslechové metodě, která v rámci přípravného řízení, jedné z fází trestního řízení, pomáhá policii získat podrobnější a přesnější výpověď od očitých svědků trestné činnosti. Metoda se zároveň snaží minimalizovat případnou sekundární viktimizaci, kterou očití svědkové mohou v rámci trestního řízení procházet.
Metoda je založena především na znalostech fungování lidské mysli, teoretická část se proto zabývá kognitivními procesy, které se podílejí na vytváření svědecké výpovědi, zároveň se však věnuje také sociálním aspektům výslechu svědků. Vysvětleny jsou samotné principy kognitivního interview, jeho struktura a jednotlivé techniky. Důležitou součástí je také otázka využití kognitivního interview u specifických skupin lidí, zvláště pak u těch s vyšším rizikem sekundární viktimizace. Výzkumná část se zaměřuje na aktuální praxi Policie České republiky při výslechu svědků. Zjišťuje, jaké techniky policie aktuálně využívá a zda jsou tyto techniky v souladu s metodou kognitivního interview. Diplomový projekt díky tomu přispěje k vytvoření vzdělávacího kurzu kognitivního interview pro policisty, který bude reagovat na aktuální policejní praxi. Vzhledem k epidemiologické situaci (COVID-19) bude forma výzkumu uzpůsobena aktuálním možnostem. Zvažována je možnost zkoumat užívané techniky buď pomocí semistrukturovaných rozhovorů s policisty, kteří se aktivně podílejí na výsleších svědků, či formou kvalitativní analýzy videozáznamů výslechů. |
Seznam odborné literatury |
Dando, C., Wilcock, R., & Milne, R. (2009). The Cognitive Interview: novice police officers’ witness/victim interviewing practices. Psychology, Crime & Law, 15(8), 679–696. https://doi.org/10.1080/10683160802203963
Fisher, R. P., & Geiselman, R. E. (1992). Memory-Enhancing Techniques for Investigative Interviewing: The Cognitive Interview. Springfield: Charles C Thomas. Holliday, R. E., Humphries, J. E., Milne, R., Memon, A., Houlder, L., Lyons, A., & Bull, R. (2012). Reducing misinformation effects in older adults with cognitive interview mnemonics. Psychology and Aging, 27(4), 1191–1203. https://doi.org/10.1037/a0022031 Köhnken, G., Milne, R., Memon, A., & Bull, R. (1999). The cognitive interview: A meta- analysis. Psychology, Crime & Law, 5(1–2), 3–27. https://doi.org/10.1080/10683169908414991 Kubík, O. (2017). Investigatívna psychológia. Bratislava: Wolters Kluwer ČR, a.s. Memon, A., Meissner, C. A., & Fraser, J. (2010). The Cognitive Interview: A meta- analytic review and study space analysis of the past 25 years. Psychology, Public Policy, and Law, 16(4), 340–372. https://doi.org/10.1037/a0020518 Wagstaff, G. F., Wheatcroft, J. M., Caddick, A. M., Kirby, L. J., & Lamont, E. (2011). Enhancing Witness Memory With Techniques Derived From Hypnotic Investigative Interviewing: Focused Meditation, Eye-Closure, and Context Reinstatement. International Journal of Clinical and Experimental Hypnosis, 59(2), 146–164. https://doi.org/10.1080/00207144.2011.546180 |